caitcey Skrevet 23. mai 2007 #1 Del Skrevet 23. mai 2007 Lurte på om det var noen her som har tenkt tanken på å føde hjemme, eller om noen flergangsfødende her har prøvd det på denne måten. Jeg har lyst å føde hjemme, da jeg hater sykehus og luktene osv der. Noen som har tips om for og imot hjemmefødsel? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9380393-f%C3%B8de-hjemme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nybebis Skrevet 23. mai 2007 #2 Del Skrevet 23. mai 2007 Hei hei. Er du førstegangs fødende? Jeg tenkte bare jeg fortelle litt hva jeg synes. Jeg tror det sikkert er kjempe fint å føde hjemme, men det er jo alltid litt risikabelt å gjøre det. Jeg ville nesten annbefalt å føde på sykehus som førstegangs fødende, så vet du mer om hvordan din kropp og psyke oppfører seg til neste gang, selv om alle fødsler er forskjellige. Da jeg fødte synes jeg allt var veldig nytt å skummelt og det var trygt å vite at en var i trygge hender hele tiden. Det var faktisk mye mer viktig for meg enn jeg hadde ventet! Jeg mistet f.eks mye blod, besvimte og måtte ligge med dobbelt drypp i 5 timer etterpå og fikk ikke lov til å reise meg opp før neste dag. Dette var ikke kjempe dramatisk, men skummelt nok til at jeg velger å føde på sykehus igjen. Selv om jeg også har sykehus angst, så var det faktisk beroligende for meg å være der i den situasjonen. Poenget mitt er vel at det er så tungt og slitsomt i seg selv å føde, at det å føle seg i trygge hender er en nødvedighet. Lykke til med valget:o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9380393-f%C3%B8de-hjemme/#findComment-9380937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
caitcey Skrevet 24. mai 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 24. mai 2007 Nei dette blir mitt 3dje barn. Har fødd de to første på sykehuset og syntes det var veldig mye stress men jordmødre som skvisa meg sammen da jeg ikke fikk pressrier og ba meg om å ikke presse selv om kroppen min ville hameg til og presse. Men er enig i det at det kanskje kan være mer beroligende å føde på sykehus siden en da vet det er hjelp og få om noe plutselig skal gå galt, for det vet en jo aldri. Men mine fødsler tidligere har vært veldig kjappe og da vet jeg ikke om jeg rekker kjøre til sykehus før babyen kommer og da vil jeg helst ikke føde i bilen på tur liksom. Men vi får se, skal til jordmor 31 mai nå og da får jeg vel råd og tips derfra og. Takker for hyggelig svar Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9380393-f%C3%B8de-hjemme/#findComment-9402849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nybebis Skrevet 25. mai 2007 #4 Del Skrevet 25. mai 2007 Hei. Du er heldig som har hatt kjappe fødsler! Jeg brukte 24 timer på min første med tette vonde rier. Du kommer sikkert til å få en kjempe fin fødsle hjemme hvis du velger det. Masse lykke til ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9380393-f%C3%B8de-hjemme/#findComment-9404161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ettena-74 Skrevet 27. mai 2007 #5 Del Skrevet 27. mai 2007 Hei! Jeg planlegger hjemmefødsel. Jeg har hatt ukompliserte svangerskap og fødsler, og født alle 3 barna våre hjemme med samme jordmor, og også kun brukt henne til oppfølging i svangerskapet. Jeg hater også sykehus, og det har vært avgjørende for at jeg har hatt sykehusfødsel som "andrevalg". Det er endel kriterier for å få føde hjemme, og de er der av en grunn. Det er ikke ønskelig å ha en risikosituasjon. Mye elimineres ved å se om man oppfyller kriteriene for å føde hjemme. Ukomplisert svangerskap, ikke røyke i svangerskapet, hvordan har tidligere fødsler vært (mange vil ikke ta hjemmefødsler hos noen som har født med keisersnitt tidligere), føde til termin (dvs 3 uker før og 2 uker etter), hodeleie, ikke misfarget fostervann. Man kan ikke eliminere enhver risiko, hverken på sykehus eller hjemme. Fordeler med å være hjemme er at man blir fulgt tett opp av jordmor. En jordmor, som kjenner deg. Dvs du slipper at "kjemien ikke stemmer", jordmor løper fra fødende til fødende pga fullt hus, jordmor ikke er tilstede når du trenger det... dvs at jordmor som hjelper deg hjemme er raskt ute med å fange opp signaler på om noe er i veien. Jeg tror raskere enn det ville skjedd på sykehus, men skjer det noe dramatisk er det også en transportetappe for å komme til sykehus som sikkert ikke er kuul heller. Det er nok dette mange som argumenterer mot hjemmefødsel er opptatt av. For å være litt realistisk bør man se på hvor sannsynlig dette er / hvor ofte det skjer. Det vanlige for de som starter fødsel hjemme og ender opp på sykehus er at fødselen ikke foreløper som den skal - dvs at den trekker ut i tid. Da kan man faktisk få nødvendig hjelp på sykehuset raskere enn om man hadde vært der fra starten av.... I norge har vi få hjemmefødsler per år og lite sammenligningsgrunnlag. I Nederland er det flere hjemmefødsler per år enn det er fødsler totalt per år i Norge. Det gir et godt statistisk grunnlag. Hvordan går det med de hjemmefødende i Nederland? Det sier seg selv at det går bra. Det er et kulturelt fenomen, ganske enestående i Europa. I England fødes ca 10% hjemme, det er også langt mer enn i Norge. Altså er det steder (som er nærmere Oslo enn Finnmark er) hvor hjemmefødsel er en godt fungerende praksis. Det er bl a ved å se på disse landene at WHO i en rapport fra -85 (gammel, men mange refererer fortsatt til den) går ut med at hjemmefødsel er like trygt som sykehusfødsel. Nå er det nesten litt vanskelig for meg å komme opp med alle argumenter, det har på en måte blitt så selvfølgelig at jeg nesten ikke "gidder" å engasjere meg for det, og det kommer ikke noe særlig med reaksjoner lenger. Eller - kanskje er det bare slik at jeg ikke tar det inn over meg lengre. Det ligger nok noe inne på hjemmefødsel - diskusjons-forumet. Det finnes masse linker til undersøkelser som viser at hjemmefødsel er minst like trygt, om ikke tryggere, enn sykehusfødsler osv. Såvidt jeg husker er det noen engelske sider om hjemmefødsel som har samlet veldig mye. Interessant å se at de som føder hjemme revner betydelig mindre enn sammenlignbare sykehusfødsler - dette regner jeg med har med stressnivået å gjøre. Ok, nå ble dette litt langt likevel, så jeg kan jo ta med noen standardargumenter mot sykehus. Nå har du jo hatt noen dårlige opplevelser, så du trenger det sikkert ikke, men likevel: Sykehusbakterier/barselfeber Flere inngrep, og et inngrep leder lettere til et annet. For hvert inngrep øker faren for komplikasjoner. (Man kommer dit, blir stressa av stedet, fødselen kan "stoppe opp", trekker i langdrag, man blir sliten/får vondt, får epidural, må få drypp for å få opp rieaktiviteten, osv osv...ender opp med vakuum/tang/keisersnitt og medtatt baby.... For noen blir det et slikt forløp, for noen kunne dette vært unngått ved å være i trygge omgivelser). Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en jordmor som tar hjemmefødsler og høre med henne - da kan det være lettere for deg å komme fram til om det er det rette for deg. Foreningen "fødsel i fokus", og også jordmorforeningen, har oversikt over hvem som tar hjemmefødsler i ditt distrikt. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9380393-f%C3%B8de-hjemme/#findComment-9423486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #6 Del Skrevet 7. juni 2007 Hei! Jeg er selv fra Nederland, og et "hjemmefødt" barn. Jeg er 1 av fire barn, hvor alle fødsler startet hjemme, og 2 av dem endte opp på sykehuset. Det er riktig at fremdeles de fleste fødsene (opptil 60% tror jeg) av alle Nederlandske barn, fødes hjemme. Kun de med "medisinsk indikasjon" MÅ føde på sykehuset. Ellers er det valgfritt. I utgangspunktet hadde jeg selv også veldig lyst til å føde hjemme med mitt første barn, men der hvor jeg bor er det ingen kompetanse på dette (indre østlandet). I tillegg er avstanden til sykehusene akkuratt på smertegrensen. I Nederland har man en stor fordel at avstandene ikke er til å sammenligne med de Norske. Skal ikke si a det er et sykehus på hvert gatehjørne, men her snakker man jo om et mye mindre areal. Vannfødsler er også mye mer utbredt der, men det begynner å ta seg opp her hjemme også. (Føler meg jo mer hjemme her enn der...) Det som er fint med de Nederlandske rutinene, er at man har fastleger som kan følge deg opp sammen med jordmoren under svangerskapet (ikke alle gjør dette heller), og er tilgjengelig under fødselen hvis det skulle oppstå noe som jordmoren trenger bistand til, men ikke at det er så ille at man må flyttes over til sykehus. Som nevnt her tidligere er det jo bare en jordmor som følger deg opp, og det enorme utvalget av jordmorklinikker gjør at man kan velge en jordmor som en har god kjemi med. Dette gjør at man ofte ender opp med samme jordmor hos flere fødsler i samme familien, noe som gir økt trygghet. Noe som ikke har blitt nevnt her tidligere, men som absolutt er verdt å nevne (og kanskje utvikle i her i Norge også) er barselomsorgen. De aller fleste Nederlandske familier bestiller "barselomsorg" hjemme. Uansett om man har født hjemme eller poliklinisk (dette er også veldig vanlig), eller på fødestue. Poenget er at det kommer en utdannet person hjem til deg, (sammenlignbar med barnepleier her i Norge), og hjelper deg i gang de første dagene etter fødselen. Vedkommende gjør lettere husarbeid, ordner mat til deg, steller barnet ditt (sammen med deg), hjelper til med å komme igang med ammingen etc. Avhengig av hvor mye og hvor lenge du bestiller hjelpen, kan dem vel være der opptil 8 dager, inntil 8 timer om dagen tror jeg, men dette er jeg ikke 100% sikker på. Dette synes jeg er et utrolig godt alternativ til de dagene man har på barselavdelingene her på sykehusene her i Norge, og tilbudet gjelder for alle! Det er klart at ikke alle ville ha likt det å få en fremmed person hjemme, men det er et godt alternativ! Min første fødsel hadde også i Nederland endt opp på sykehuset, pga ting som skjedde underveis. Nå er jeg glad for at jeg skal føde på sykehuset, men også i Nederland hadde jeg denne gangen her ikke fått hjemmefødsel. Jeg kan derfor ikke si at det skal være tryggere eller farligere å føde på det ene, eller de andre stedet. Kriteriene som er satt opp for hjemmefødsler er ikke satt opp for ingenting! Jeg ønsker lykke til til alle, uansett hvor man skal føde, og uavhengig hvordan. Ta vare på opplevelsen og øyeblikket! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9380393-f%C3%B8de-hjemme/#findComment-9522624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå