Gå til innhold

Noen som har fått nr. 2 da første var 2,5 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan reagerte eldste på babyen?

Hvordan hadde dere forberedt eldste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hadde vi nettopp hatt 2-årsdag da lillebror kom til verden. 2-åringen har vært positiv fra første stund. Ingen sjalusi - heller det motsatte. Her skal 2-åringen hjelpe til med alt. Skifte bleie,kose og leke med babyen. Vi foreldre har latt han delta aktivt fra første stund, samtidig som vi passer på at også han får alenetid med hver av oss.

Jeg forberedte han ved å snakke mye om babyer før termin. Viste også mange bilder av babyer og fortalte at de var snille. Fortalte også at han var stooooor gutt. Jeg gikk ofte med en bamse på armen. La bamsen inn i et teppe og fortalte at nå skal babyen kose med mamma. Slik ble han vant med å se meg holde på en "baby" og aksepterte litt etterhvert at han ikke fikk hele oppmersomheten hele tiden.

Lykke til med videre svangerskap!

Skrevet

Her har babyen i magen vært en del av livet vårt siden vi visste at jeg var gravid igjen. Etterhvert som jeg ble værre i bekkenet og større og større begrenset det seg litt med hva jeg konne gjøre, så hun ble vant til at jeg ikke kunne stille opp 100% på den måten. Da babyen ble født var hun informert i forhold til sitt nivå av forståelse om hva som skulle skje. Etterpå deltar hun som hun ønsker med stell og kos av babyen, og det fungerer knirkefritt synes jeg. Jeg ammer begge, men hun skjønner at han må ha først når han er sulten. Hun passer på ham som en liten mamma, sjalusi har vi ikke sett. Hun var 2 år og 4 mnd da lillebror kom for fire uker siden. Og ekstremt mammajente egenlig.

Skrevet

hei..

vi lot eldstemann ligge å kose me babyen i magen, bestemme litt hva kjekke ting vi sku gjer. å når begge 2 var heime måtte misten ligge på golvet slik vi ikke koset for masse me han når eldste såg de. og han fikk gi flaske en sjelden gang og lot han bli me i bleieskifte.. Og når han eldste spurte om å få kose og holde minsten fikk han de. å slik er de enda den dag i dag. de finst ingen sjalusi hos oss mellom di. minsten er nå 7 mnd og dei sover på same rom. å de er ingen problem.

Skrevet

Vi fikk nr. 2 da eldstemann var 2 år akkurat. Vi hadde forberedt ham etter alle kunstens regler. Snakket masse om det, lest bøker, kost med magen, snakket om at han skulle få være med å stelle og "leke" lillebror hvis han ville osv. I motsetning til de over som svarer, så har vi hatt masse sjalusi. Det har i perioder vært et følelsesmessig mareritt for oss alle, bortsett fra lillebror som er blid som en sol dagen lang. Vi gir storebror masse masse kjærlighet og omsorg, og jeg har fra dag en passet på å få vært en del alene med han også, så kan pappa ha lillebror en stund. Men sjalusien er der like sterkt. Han får alltid tilbud om å være med å stelle og vaske og leke og kose. Men det vil han ikke!!!!!! Det hender han vil ha en kos! Jeg tenker at det er helt naturlig å være sjalu, og vi var forsåvidt forberedt på det. Det kan lønne seg, for det er rimelig tøft når det står på som værst.

Håper dere slipper det, for å si det sånn!!

Skrevet

Jeg har 2.5 år mellom mine jenter, og det gikk veldig greit. Vi snakket mye om babyen før den kom. Etterpå passet jeg på å leke mye med 2 åringen da hun kom fra barnehagen, og gav henne mye oppmerksomhet.

Skrevet

ja eldste var 2.4 år når mini ble født...

Vi snakket masse om babyen i magen, og hun fikk kjenne babyen sparket, viste ul bilder og forklarte, viste bilder fra hun var baby osv osv.

Hun var ganske sjalu til å begynne med, og oppførte seg litt flau liksom ovenfor meg.

ville ikke ha kos eller noe sånn til å begynne med...

Hun er fortsatt sjalu og er fæl til å slå , dytte og sparke han og sånn.

Men er glad i han og, og koser og klemmer han og sier Gla i deg til han

Skrevet

Eldstemann ble glad i babyen med en gang, så det ble ikke vanskelig. Vi snakka med han om at det skulle komme en liten baby og viste han senga og vogna og vi kjøpte en dukke til han.

Jeg tror det er viktig at eldstemann får mye oppmerksomhet, litt ekstra omsorg en periode, og en del aleinetid sammen med mor. Da føler han seg inkludert. Tror også det er viktig at eldstemann får være med på å stelle minsten, hente bleier, kose med minsten osv. Eldstemann var med på bleieskift og tok vann på kluten, henta håndkle og vi snakka om det som skjedde. Når lillebroren hadde bæsja snakka vi om hva han hadde fått å spise siden bæsjen var gul...

Lykke til! Er det lenge til du får veslejenta?

Skrevet

Blir satt i gang imorgen om ikke det skjer noe før..

Har forberedt storebror masse fra start, men gjenstår jo fortsatt å se hvordan han reagerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...