Gå til innhold

når er det økonomisk lurest at barnet kommer?

husmortrall

Anbefalte innlegg

vi planlegger å starte prøvingen i september, slik at barnet da kommer en eller gang til sommeren om det klaffer raskt. Har prøvd å forstå reglene hos lånekassen, men blir forvirret av måneder, sommerferie osv...får man 10måneder støtte uansett når på året man får, så lenge man har gått 6måneder på skole før??

Fortsetter under...

Du har rett på 42 veker med fødselsstipend uansett når på året du får baby, tre veker før fødsel og 39 veker etterpå (dersom pappaen skal ha permisjon blir det litt kortare permisjon, og du får ikkje fødselsstipend i den perioden pappaen har perm)

Sett utifrå studentperspektivet passar det best å få baby i august slik at permisjonen varer heile studieåret (viss du har tenkt å ta fødselspermisjon). Om du held fram med studia spelar det inga rolle.

Eg har termin i juni, og har rett på fødselsstipend til ein gong i mars. Men meksikanaren skal ha litt pappapermisjon (sannsynlegvis i februar) slik at vi kan reise til Mexico, og då misser vi 6 veker permisjon sidan eg ikkje har tent opp rett til fedrekvoten. Kjem til å melde meg opp i fullt studie til vårsemesteret, når fødselsstipendperioden går ut får eg vanleg lån/stipend, og må stå på eksamenar for å ikkje få berre lån frå februar til juni.

Hei!

Jeg er gravid og studerer siste året på det studiet jeg tar. Dvs at jeg etter normert tid er ferdig i juni. Jeg ringte lånekassen for å høre hvordan jeg skulle tolke deres fødselsstipendordning. Der snakket jeg med en veldig hyggelig og informativ dame som fortalte at dersom barnet blir født før 15. august har jeg rett på fødselsstipend. Blir barnet født etter 15.august har jeg ikke rett på dette fordi da begynner nytt studieår og de som skal få fødselsstipend må være registrert studerende ved en skole/universitet. Altså faller man mellom to stoler dersom man føder barn etter 15.august og nettopp er ferdig med utdanningen. Dersom du derimot er midt i en utdanning og har f.eks. ett eller to år igjen går dette fint. Jeg fikk et barn mellom 1. og 2. år på min utdanning også - og hun ble født i juli. Da mottok jeg fødselsstipend i 10 måneder fra lånekassen. Ring og snakk med! De er mye hyggeligere og mer informative enn for eksempel trygdekontoret... Det er ihvertfall min erfaring.

Lykke til:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...