Gå til innhold

Noen som har litt greie på dette??

Anbefalte innlegg

Jeg begynte i ny jobb 2 dager etter at jeg fant ut at jeg var gravid, viste da ikke at jeg var gravid når jeg takket ja til stillingen. I jobb interjuvet spørte de om en del overtids jobbing i begynnelsen var noen problem noe det ikke var da, så jeg hadde egentlig forbredt meg på en del jobbing men saken ble litt anderledes nå som jeg var blitt gravid og ikke var i form alt ble et ork da jeg var/er uvel svimmel og utrolig sliten. Jeg orket ikke å jobbe overtid, det har blitt litt fravær pga dette noen hele dager, samt noen timer da jeg har enkelte morgener mått ta det med ro for å kunne stable meg avgårde, jeg har også dratt på jobb selv om jeg egentlig ikke har orket det. Nå har arbeidsgiver begynt å klage på at jeg ikke jobber overtid og ikke mestrer flere arbeidsoppgaver akkuat nå, selv om jeg har fortalt om min situasjon og at jeg er gravid. Jeg går med følsen at de ikke ønker at jeg skal forsette og har tenkt å si meg opp i prøve tiden pga dette. er det noen som vet om de har lov til det når alle mine plager skyldes at jeg er gravid?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9376245-noen-som-har-litt-greie-p%C3%A5-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

heia...så lant jeg vet er det ike lov og si deg opp på grunden svangerskapet om du er i prøvetid eller ikke. De kan kun si deg opp vis det er problemer med bedriften. men du burde høre med trygde eller med noen som jobber med det.

lykke til videre

De har ikke lov å legge til grunn at du ikke klarer ekstra overtid pga graviditet. Og hvis de sier deg opp og sier det er pga overtiden har de ikke lov fordi det har hatt sin grunn i ditt svangerskap. Skjønner det kan være vanskelig når man føler at de ikke vil ha deg, men du har full rett til å være der. Mamma begynte i ny jobb og gikk ut i permisjon bare tre mnd etterpå, og det var ingenting de kunne gjøre med det. Og går du ut i permisjon i den perioden du er der så har du krav på å ha jobb når permisjonstiden går ut. uansett om det er midt i et vikariat, prøvetid eller fast ansettelse.

Hei du!

De kan ikke si deg opp - prøvetid eller ikke - når du er gravid hvis det ikke er andre årsaker til problemene enn svangerskap. Du kan søke (skriftlig) om fritak fra overtid av helsemessige årsaker (det og tungtveiende sosiale grunner om barnepass osv.) Se på: http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-6 på punkt 10.2.4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...