Gå til innhold

Noen som kan være så snille å gi meg tips til bedre selvtillit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De jeg kjenner tror jeg har en bra selvtillit, men jeg sliter... når vi har hatt "dypere" samtaler, og dette kommer frem, får jeg høre at jeg er jo så pen, har perfekt kropp bla bla bla, så jeg MÅ jo ha en super selvtillit. Hva så om jeg ser slik og slik ut?? Jeg sliter INNVENDIG!!! Tør ikke si meningene mine i alle sammenhenger, vil helst være enig med dem jeg går sammen med! Kjedelig?? JAAA!! Føler ikke jeg har noe å snakke med noen om, gi meg tips og råd, trenger d sårt!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å skaffe deg litt mer å snakke om? Abboner på Illustrert Vitenskap, hold deg oppdatert på aviser, politikk, kultur osv. Selv om du kanskje ikke får bruk for det du leser i hver enkelt samtale, så vil du ha vissheten i deg om at du vet :) Det kan gjøre deg sterkere som samtalepartner.

Skrevet

Takk, KOzy K. Jeg er en av de "omvendte" dårlig selvtillit-jentene :) Jeg er intelligent, høyt utdannet godt oppdatert osv. men med et mindre heldig ytre. Har slitt med dårlig selvbilde siden tenåra. MEN jeg har alltid hatt vissheten om at jeg kan mye og er smartere enn mange. Det har holdt meg oppe når det fysiske har dratt meg ned. Tenkte kanskje det kunne hjelpe HI :)

Skrevet

Kanskje greit å "forberede" seg litt på forhånd.. viss du vet du skal ut og treffe noen- at du har litt i bakhodet hva du ønsker å snakke om. Du kan jo styre samtalen selv i den retningen du vil - evt. fortelle historier som du har tenkt på.

Har du en god historie på lur.. blir den lettere å huske hver gang du forteller den.

Et annet tips for å bli mer aktiv i diskusjonen kan jo også være å stille spørsmål - vise engasjement .. og sist men ikke minst gi komplimenter til den du prater med.

Sistnevnte er jo veldig smart ift. at du blir godt likt fordi folk trives i ditt selskap. Viktig å få folk til å føle behag og at de synes det er kjekt å være sammen med deg - da spiller det mindre rolle hvor dype og intellektuelle samtalene har vært.

Skrevet

Jeg hadde det slik som deg da jeg var rundt 18, og egentlig på topp da kroppsmessig og utseendemessig. Hadde et utrolig guttetekke, og virket selvsikker. Inni meg var jeg akkurat som deg.

Nå, 15 år senere henger rumpa, og utseende er fallert, men har faktisk mye mer selvtillit nå enn da. Skulle ønske jeg hadde samme selvtillit da som nå, da hadde nok mitt liv tatt en helt annen retning. Mitt indre bilde har forhindret mye for meg, og jeg har aldri fått utfolde meg skikkelig (er egentlig kreativ og uredd og kan veldig mye) for jeg har vært redd for mye, og tatt den minste dårlig bemerkning inn på meg. Ta tak i dette nå, så vil du faktisk se at livet ditt tilbyr deg utrolig mye spennende dersom du bare tør å stå litt mot strømmen.

Vil også minne deg på at det er bare de som er misunnelige på deg som trykker deg ned!! De vil så gjerne at du ikke blomstrer, og at du forblir like mislykket som dem.

Ta et steg av gangen, og begynn med èn gang. Hva med å stå for det du mener neste gang du er i diskusjon. Du vil se at du får respekt, og ikke får uvenner. De trenger jo ikke å være enige! Det blir omtrent som her inne på dette forumet, ikke sant? Øv deg litt her inne! Selvtilliten din vokser litt hver eneste gang, det lover jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...