Gå til innhold

paracet i tide og utide

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser at det blir foreslått paracet til gråtende barn. Skjønner jo at de muligens kan ha vondt et sted og at det kan hjelpe m paracet. Men man kan jo ikke foreslå det sånn i hytt og vær, heller ikke gi det i hytt og vær....det er jo en medisin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

meg og, vet om en som fikk leversvikt, de trodde det var for mye paracet.

Skrevet

Jeg også. Nå vet jeg ikke om det er et spesielt innlegg du mener, men jeg syns folk generelt har et lettvindt forhold til det å gi smertestillende ol.

Skrevet

Signerer denne jeg og..

Leo hadde ganske høy feber etter vaksine (39,4) og jeg ringte legevakta for å høre om dette var ok, hadde fått beskjed om at han ville nok ikke få høyere feber enn 38,5 av hs, de sa jeg sku gi han paracet med en gang. Jeg forklarte at han ikke hadde noe ubehag, var blid, sov som vanlig, men drakk litt lite vann, men vanlig med mme.. Så sa de på legevakta at jeg skulle bare gi han paracet uansett.. Jeg synes det var litt rart så jeg droppet paracet og fulgte heller godt med at feber ikke gikk opp mer. Han var sitt vanlige jeg resten av kvelden og utpå natta gikk feberen ned. Skjønner jo at man gir paracet ved ubehag men synes også leger er litt for "velvillige" med å dytte på med bruk av paracet når de er som vanlig.. Fikk senere beskjed om at det ikke var så uvanlig med høy feber etter vaksine..

Men etter å ha lest innlegg ang paracet lurer jeg nesten på om jeg gjorde dumt i å ikke følge legevakta's henvisning...

Skrevet

jeg sikter til et råd fra en mamma til mamman til den gråtende babyen i "hva pokker skal jeg gjøre, blir gal..."hun skriver i hi at babyen ikke har symptomer på sykdom, heller ikke tenner, rådet blir fulgt opp, men paracet virker ikke på gråten. Slike ting reagerer jeg på, vi er ikke leger her inne som kan råde slitne mødre til å gi paraceter i hytt og vær!

Paracet er en medisin.

Skrevet

si meg har dere ikke hatt feber selv?

i tilfelle så vet dere kanskje hvor ubehagelig det føles, og da kan dere tenke dere hvordan det er fo babyene.

jeg er enige i at man skal være forsiktig med å gi medikamenter til babyer men når de har godt over 39 i feber er det vel greit?

altså når jeg får feber så tar jeg meg en paracept for jeg syns det er så ekkelt og ubehagelig/vondt og dette regner jeg med det er for babyene også...

MEN jeg hadde nokk ikke gitt paracept bare for at hun hadde grått nei..kanskje ved tannutbrudd hvis det hadde vært skikkelig ille

det er min mening da men vi er alle forskjellige

Skrevet

selvfølgelig. du mener akkurat det samme som meg:)kanskje jeg formulerte meg litt feil

Skrevet

Det er vel ingen over her som sier man aldri skal gi paracet. Men generelt har mange et veldig lettvindt forhold til å bruke div legemidler. Selvfølgelig bruker jeg febernedsettende selv når feberen er høy, men jeg tar det ikke ved litt hodepine, ubehag eller lignende.

Skrevet

ooi jeg var kanskje litt krass der..hehe har en dårlig dag og har måttet gi min lille snuppe paracept pga feber så jeg er litt i fres..huff beklager var ikke meningen med innlegget:s

Skrevet

Det var jeg som rådet henne å prøve paracet. Og jeg mente jo så klart ikke at man skal bruke paracet for å få en baby som gråter til å slutte å gråte. Hvis et barn plutselig begynner å gråte masse, så er det en grunn til det. Et av de midlene vi har lett tilgjengelig er jo paracet. Da synes jeg ikke det er noe betenkelig å prøve å gi babyen en paracet for å se om den slutter å gråte, Babyer klarer jo ikke å si i fra selv om den har vondt eller ikke. Den eneste måten de kan signalisere smerte på er jo ved gråt. Men hvis det ikke virker så fortsetter man jo så klart ikke å gi paracet.

Og ja det går faktisk an å ha vondt steder selv om man ikke er forkjølet eller har feber.

Skrevet

Jeg er litt betenkt med sånne anbefalninger fordi hvis de gråter pga smerter som ikke kommer av de åpenbare tingene (tenner, feber etc) skjuler du jo i bunn og grunn smertene uten å vite årsaken. Da synes jeg det er bedre å kontakte lege.

Skrevet

hørtes ut som et fornuftig råd:)jeg er også betenkt m å gi paracet i hytt og dynevær, så jeg signerer HI.

Skrevet

Det er jeg helt enig i, men man vet jo ikke om gråtingen kommer av smerte før man har gitt paracet og ser at det lindrer. Skjønner man da at babyen har vondt og at det er derfor den gråter, så må man jo ta kontakt med lege.

Skrevet
:)
Skrevet

var til 2121 innlegget.

Skrevet

Helt enig i at Paracet ikke skal gies i tide og utide, men syns absolutt det kan forsvares å råde mammaen til det gråtende barnet å prøve paracet. Hun hadde prøvd alt annet og var dødsliten uten mulighet for avlastning, da syns jeg man kan gi en paracet for å se om det hjelper. Ja paracet er en medisin, men herregud det er ingen som har utviklet leversvikt av en paracet! Er selv restrektiv med paracet og har bare gitt det til snuppa en gang (ved feber over 40), men har hadde ikke hatt betenkligheter med å prøve med en dersom ingenting annet hjalp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...