Gå til innhold

Har ikke lyst til å gi opp ammingen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det koster å fortsette..

Med mitt forrige barn fikk jeg tette melkeganger fra barnet var 6 uker. Etter 3 uker med innesitting, hele tiden nye kuler og en kolikkbaby som jeg etterhvert følte jeg ikke hadde kapasitet til å kose meg med på grunn av oppløsning av kuler i døgndrift, valgte jeg å slutte.. Ikke kjekt, men var totalt utslitt. Denne gangen skjer det igjen at jeg får kulete bryst når ungen er 6 uker... Heldigvis har det ikke gått i ett som forrige gang, men har fått tilstopninger 3 ganger allerede. Er så redd for at dette skal fortsette. Men denne gangen er det det andre brystet som slår seg vrang.

Skjer det noe med brystene rundt 6 uker siden det oppstår på samme tidspunkt? Kan problemet bli bedre etterhvert? (Passer på for trekk, ull-innlegg, Lecitin, varme).

Ellers lurer jeg på om man må fortsette å legge hyppig til det ømme brystet etter at kulen har løst seg opp- eller om man da kan regne med at problemet er over?

Har varierende ammestillinger noe å si? Vanligvis ammer jeg sittende, men har ammet liggende før jeg har fått kuler...

Tusen spørsmål, men iallefall: noen som kan gi håp om bedring på sikt- vil så gjerne fortsette...

Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tommelfingerregelen er vel å fortsette med det som fungerer for deg! Det er også betryggende at det er det andre denne gang, da er det ikke arrvev.

Det er nok økeperioden rundt 6uker som har slått til hos deg. Man trenger ikke legge like hypping til når det er over. Overproduksjon gjør ikke ting bedre!

Har du kontakt med en ammehjelper?

Skrevet

De gangene jeg hadde kuler i brystet sist, sørget jeg for å smøre puppen med olje og massere puppen i retning brystvorta mens barnet sugde. Det løste opp kulene. Det høres nesten ut som om du bør gjøre dette til en vane minst en gang om dagen.

Skrevet

Åh, så bra å høre at det er en vanlig økeperiode rundt 6 uker. Det kan jo forklare gjentakende problemer. Takk for tips om oljemassasje, skal prøve det.

Ellers lurer jeg også på om man i perioder er mere mottakelig/ sensistiv for å få kuler/ betennelse? Virker som at man noen ganger kan tåle mere trekk og kulde enn andre ganger?

Håper iallefall at det bedrer seg, må le litt her jeg går på tur i solskinnet med tre lag ull, skinnjakke og hansker ;) Blir et herlig skue på stranden i sommer!

Skrevet

Sol og varme er bra for brystet. Har man sårhet, er syk selv eller det er sykdom i familien, evt man er stressa, kan det bli problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...