Gå til innhold

Rar urinveisinfeksjon? Litt bekymret

Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har siden august i fjor hatt vondt i blæra etter den er tømt. Ikke hver gang, men ofte. Jeg har levert urinprøve til legen ved flere anledninger (også fra før jeg ble gravid), uten at det ble funnet noe. Inntil den "endelig" ga utslag på blærekatarr nå i mai. Jeg har spist Selexid i 5 dager og levert kontrollprøve hos legen i dag, men jeg kjenner at jeg fortsatt ikke er bra. Symptomene er uforandret. Det er ikke vondt å tisse, kun vondt når blæra er tømt. Litt "luggende" smerte. Legesekretæren sa at prøven så bra ut, men de skulle sende den til dyrking for å være sikker.

Hva kan det være? Noen som har hatt noe lignende? Må jo bare vente, men syns det er så rart at urinprøvene ikke har gitt utslag tidligere og nå uroer jeg meg for at det kan være noe som krever sterkere medisiner eller noe som kan påvirke babyen i magen. Har lest at UVI kan forårsake for tidlige fødsler...

Også en ting til; er det noen som vet om jeg kan spise tranebærkapsler i graviditeten?

Fortsetter under...

hei dette lgner litt på noe jeg hadde en gang.

var ikke gravid,men kjenner igjen symtomene.ble forklart at siden jeg ofte var på do,så tømtes blæra helt,og det i seg selv kan gi en sår smerte.de sier også at om du holder deg hele dagen,og venter i timesvis før du går på do kan blæra klappe sammen,og det har vi vel kjent alle sammen en gang.:)får håpe du slipper flere kurer,og at det går over.

Bare innom og smugleser litt jeg da... Har plagdes med uvi sia jeg var 7 år, og har hatt alle typene, for det finnes ikke kun en måte å ha uvi på. Som regel gir det utslag på urinprøven, men ikke alltid. Erfarte selv i siste sv.skap (fødte for snart 3 mnd sia ) at jeg hadde kraftig uvi uten at det slo ut på urinprøven, men jeg hadde alle symptomer ellers. Fikk omsider Selexid i 5 dager, og ble bra. Symptomene kan faktisk sitte i litt etter avslutta kur.

Det er godt mulig du har uvi, og i et svangerskap er det slik at det noen ganger ikke slår ut på testen, men det er viktig å få behandling allikevel.

Og - jeg vet av egen erfaring at uvi kan sette igang fødsel for tidlig... Det skjedde i mitt 1. sv.skap, da jeg var 7 mnd på vei, ble innlagt på føden, og fikk stansa fødselen.

Så det er viktig med behandling. Er du ikke bedre, kan det være en anna type bakterier som du trenger anna medisin for å bli kvitt. Men som sagt. symptomene kan sitte i ei stund, vet jeg av egen erfaring..

Tusen takk for tilbakemeldinger. Skjønner at jeg må ta dette på alvor. Skal kontakte jm på tirsdag dersom jeg ikke har hørt noe ang kontrollprøven (da er den ok). Men det jeg har gjort nå siden tirsdag er å drikke uhorvelige mengder med vann (sikkert 4 liter minst) om dagen og spist 2000 mg C-vit fordelt utover dagen. Og jeg kjenner faktisk bedring.

Anita65; har du opplevd å ha kunnet "drikke bort" UVI'en din (i kombinasjon med C-vit/tranebær) noen gang?

Og dersom symptomene forsvinner helt, kan jeg stole på at jeg er helt frisk? Hmmm.. Skal ta dette med jm altså. Bare utålmodig etter å finne ut av dette her.

I siste svangerskap fikk jeg høre at jeg muligens hadde drukket så mye vann,juice og kjerringrokkte at det ikke slo ut på testen pga dette. Man kan jo drikke bort uvi, men ikke alltid. Noen ganger må man bare ha medisin. Men urinen kan bli så "utvannet" at det ikke vises på urinprøven, det var nå det de sa til meg da jeg hadde det i mitt siste sv.skap. Men selv om urinprøven var ok, hadde jeg alle symptomer ellers. (vondt i magen langt ned, vondt i urinveiene, på do ofte, trykk og press nede m.m. )

Hvis alle symptomer er borte, vil jeg tro at du er frisk. Har du gått ut kuren med Selexid, kan det som sagt være små symptomer som kan sitte i noen dager.

Forøvrig har jeg i forrige uke gått på Selexid for uvi, og det tok noen dager før alle symptomer var borte.

Ikke noe godt og plages med dette, det er bra det fins medisin...

Håper du er frisk nå !

PS.Lurt å levere urinprøve ca en uke etter avslutta kur, selv om symptomene er borte.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...