Gå til innhold

Drømmen ser ut til å bli oppfylt, nå flytter vi til USA....men,,,

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen ting må jo gjøres først. Vi har fått Green Card, og kommer nå til å selge hus og bil.

Er det noen av dere som har tatt dette steget? Hvordan velger vi ut stedet der vi vil bo. Har vært i USA, men da bare i de store kjente byene, og der ønsker jeg ikke å bo med små barn.

Hvordan går vi frem for å søke på jobber? Vi har god utdannelse begge to....

Vel, håper noen kan dele med seg av sine erfaringer....

Fortsetter under...

Skrevet

Wow, nå ble jeg nysgjerrig! Hvordan fikk dere Green Card uten å ha jobb klar, eller nær familie der borte?

Du behøver ikke å fortelle, men det er jo utrolig vanskelig å få Green Card. Jeg fikk mitt gjennom jobben jeg hadde, som jeg fikk gjennom en professor på universitetet jeg gikk på.

Dere har et utrolig vanskelig valg: Det er ubegrenset! Uten noen spesiell grunn til å velge et sted, og med gode utdannelser står dere overveldende fritt.

Men hvert år kåres det USAs beste by å bo i. Kriteriene er bl. a. innen barnevennlighet, miljøvern, mangel på kriminalitet, utdannelsesnivå på innbyggerne, kulturelle tilbud, offentlig transport, jobbmuligheter, natur, klima o. s. v. Byer i staten Washington pleier å nå høyt opp, tror jeg, og Madison, Wisconsin, pleier også å ligge bra an.

Du kan jo google og prøve å finne ut noe.

Skrevet

Hei! Vi sa opp jobbene vaare og solgte leiligheten i Oslo for 7 aar siden og flyttet til USA "paa lykke og fromme" :-) Vi fikk begge to jobb innen den forste maaneded ved a svare pa annonser i avisen. Du can ogsaa gaa paa monster.com eller careerbuilder.com.

Hvor du vil flytte kommer jo ogsa litt an pa klima da. Vi bor i sor-california og elsker det her - det eneste som er litt dumt er at det er utrolig langt a reise hjem pa besok. Skulle av og til onske at vi bodde paa ostkysten i stedet slik at det ikke var saa langt. Jeg hadde sjekket litt online; money.com er bra som hun over her nevnte og sa finnes det ogsaa en guide pa http://www.bestplaces.net/

Lykke til!

Skrevet

Så spennende!

USA er jo så stort at det er jo veldig ulikt klima i de forskjellige delene! Vil dere ha varmt og sommer året rundt, eller fire årstider som hjemme?

Jeg likte New England statene veldig godt! De ligger oppe i hjørnet på østkysten. Husker ikke helt hva alle heter: Connecticut, Rhode Island, Massachusets (hvordan skriver man det?..) og et par til...

Eller upstate New York!

Texas syns jeg rett og slett er litt skummelt, med tanke på holdningene der nede.. Ikke akkurat liberale!

Lykke til! Vet ikke om noe av det jeg skrev var til noe hjelp.. Er kanskje litt skravlesyk idag!

Skrevet

Så heldig dere er! Men dere som flyttet og fikk jobb innen første måneden. Dro dere bare over og søkte jobber og fikk green card etter det??

Jeg anbefaler Virginia som bosted, altså forstadene rundt DC. Der har du små byer og store byer. Pluss at klima er helt fantasktisk. Du har alle årstidene, men det blir ikke spesielt kaldt på vinteren/høsten pluss super varme sommere!! Også er det på østkysten.

Skulle ønske det var meg! Vi skal søke green card for meg og min sønn nå, for forloveden min har det. Men kommer jo til å ta mange år før vi får det . Sukk.

Annonse

Skrevet

Jeg er faktisk amerikansk statsborger (er fodt i USA men oppvokst i Norge) saa vi soekte om green card for mannen min for vi reiste fra Norge. Tok vel ca. 6 maaneder a fullfore alt papirarbeidet gjennom den amerikanske ambassaden, men det gikk veldig greit. Anbefaler aa gjore det mens man er i Norge. Etter to aar her borte maatte han fornye det og har naa permanent arbeidstillatelse i USA. Det var uheldigvis etter 9/11 og det var inmari mye papirrot her borte. Pa et punkt sa de at de ikke kunne finne papirene hans i det hele tatt! Men det har heldigvis ordnet seg naa etter mye klabb og babb.

Virginia hores kjempefint ut, her hvor vi bor er det altfor varmt om sommeren saa vi maa holde oss mye innendors. Vi var sa ivrige etter a komme bort fra den norske vinteren og tenkte det ville vaere deilig aa bo hvor det er saa varmt, men naa onsker vi oss til Ostkysten og litt vanligere klima (uten sno om vinteren da ;-)

Lykke til med green card half' n`half, flytter dere til Virginia naar dere faar papirene i orden?

Skrevet

Vi kommer til å flytte til Virginia. PÅ vinteren er det noen få dager med snø, som regel noen cm slik at barna kan lage noen små snømenn og ferdig med det. Kan jo bli uutholdelig varmt på sommeren der noen ganger og, men våren og høsten er som sagt helt herlig. Det er så fint der. Og uendelig med muligheter med fritidsaktivteter, turgåring etc. Anbefales!!!!

• 3 uker senere...
Skrevet

Så bra, HI =)

Alltid artig å få oppfylt drømmer!

Jeg skal flytte fra New England til North Carolina snart. Gleder og gruer meg. Mest gleder meg!

=)

Lite snø,der.Mens her oppe snør vi ned, og fryser ihjel vinters tid. (bor helt mot Canda-grensa)

Så jeg ser kanskje mest fram til å slippe den lange vinteren.

HI,,jeg også lurer på hvordan dere fikk green card sånn uten videre. Sønnen min og kona hjemme i Norge vil gjerne flytte hit, og har lagt inn navnene sine i lotteriet, så jeg håper de får dette ønsket om å bo i USA ei stund oppfylt.

Hadde vært utrolig koselig :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...