Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #1 Skrevet 22. mai 2007 Selvfølgelig vil jeg det beste for barnet mitt, hvem vil vel ikke det?? Men dette med bilsete. Jeg har kjøpt nytt sete, Midi. Innstallerte det mot kjøreretningen, plasserte ungen oppi og kjørte avgårde. Når vi kom frem hadde hun sovnet, og herregud så vondt jeg fikk av henne!! Så ut som at hodet holdt på å knekke av jo! Kan da ikke være meningen det?? (Hodet falt forover i stedenfor bakover da hun sovnet fordi det blir for rett i ryggen). Baksetet i bilen min går litt i nedoverbakke, så hvis jeg setter henne med kjøreretningen blir det mye bedre, da vil hodet helle bakover hvis hun sovner. MEN, det jeg har lurt på da... kan jeg sette henne mot kjøreretningen, også bygge opp litt under fronten på bilsetet med en pute, sånn at den kommer litt høyere der hun har bena? DA vil den få en behagelig stilling for henne. Beltet vil jo fortsatt være like stramt og holde setet like godt fast?
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #2 Skrevet 22. mai 2007 Ja, jeg så skrivefeilen i overskriften nå.... HI
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #3 Skrevet 22. mai 2007 Jeg hadde knøttet i en for stort bilsete på bussen (de hadde ikke sele så jeg fikk festet mitt eget). Da tok jeg pleddet hans under stumpen på ham sånn at han fikk sitte godt...Det fungerte bra, men vet jo ikke om det var lurt da. Kanskje forhandleren kan si deg om det er greit å gjøre det eller ikke?
mammmamia ** Skrevet 22. mai 2007 #4 Skrevet 22. mai 2007 Kjøp heller en sånn hodestøtte/nakkepute som du legger under henne om hun sovner! Du må ikke legge noe under bilsetet, det kan gjøre at det ikke fungerer som det skal i en kollisjon..! Dra tilbake til butikken du kjøpte det, og be dem om å feste setet sånn at det sitter godt for jenta di...det er viktig å prøve setet i bilen før man kjøper, så unngår man akkurat dette..! IKKE snu setet, hun tar ikke skade av å henge litt med hodet de gangene hun sovner, men om dere kræsjer med fremovervendt sete KAN hun få alvorlige skader! Så tenk nøye igjennom dette, evt kjøp et annet sete som passer deres bil bedre!
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 22. mai 2007 #5 Skrevet 22. mai 2007 Akkurat det med puten ville jeg hørt med tryggtrafikk om, fordi det er det vel ingen her inne som virkelig kan gi deg et 100% kompetent svar på. bare et tips asså. Når det gjelder at tuppa detter framover, så tror jeg det ser værst ut for oss asså. Hun hadde jo ikke sovet hvis hun hadde det ubehagelig, og du kjører vel kanskje ikke sånn kjeeeeempelenge om gangen (det vet jo ikke jeg noe om, bare tipper)?? Så lenge ungen klarer å puste (noe som selvfølgelig er viktig) så tror jeg ikke det er farlig om de tipper litt fram med hodet, og at det er VI som syns det ser værre ut enn det det er. Men det er nettopp pga slike ting som dette at det anbefales at man alltid prøver setet i sin egen bil, før man går til innkjøp. gjerne med ungen oppi også. håpe det ordner seg på et vis
selfangerkjerringa Skrevet 22. mai 2007 #6 Skrevet 22. mai 2007 Vi har Akta graco logico, bilstol med base fra nyfødt og oppover. Den nyeste modellen har justerbar base, dvs den kan reguleres litt oppover hvis den f.eks monteres i en bil med bratt sete.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #7 Skrevet 22. mai 2007 Det jeg har kjøpt kan justeres i ryggen så det er mer liggende eller mer sittende, men nå har jeg det på det som er mest liggende, og fortsatt er den altfor rett. Men det står jo også at fra 0-9 kg. skal de være bakovervendt, og fra 9-18 kan de være forover... HI
mammmamia ** Skrevet 22. mai 2007 #8 Skrevet 22. mai 2007 Ja, det er LOV å sette setet fremover fra barnet er 9 kg, men det er overhodet ingen som anbefaler det! Det er anbefalt å sitte bakovervendt til minimum 3år (og JA, det går faktisk an!)...! Det er tydelig at dette setet ikke passer i din bil, jeg ville derfor vurdert å se på et nytt sete, det er utrolig viktig for sikkerheten at setet sitter riktig, og jeg ville ikke ofret sikkerheten for å snu setet!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #9 Skrevet 22. mai 2007 Vi har samme problem i vår bil. Setet er litt skrått, så når ungen sitter i barnesetet bikker det litt nedover slik at ungen sitt hode henger framover når hun sovner. Setet er bakovervendt altså.. Vi har lagt et pledd under setet for at det skal stå rett. Kan ikke tenke meg at det har noe å si for sikkerheten. Barnesetet er jo akkurat like godt festet i basen.. Og setet står jo ikke i vinkel..
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #11 Skrevet 22. mai 2007 I instruksjonen til setet mitt stod det at man ALDRI skulle legge noe under verken sete eller baby, da det kunne gjøre at setet ikke virker som det skal ved en eventuell kollisjon. Dersom jenta di sitter vondt når hodet henger slik ville hun ikke ha sovnet eller...? Gutten min har nettopp funnet ut at han har magemuskler, og lener seg fremover med en gang han kommer i setet. Jeg har tenkt som så at dersom det er ubehagelig å sitte slik våkner han vel og legger hodet tilbake...
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #12 Skrevet 22. mai 2007 Men hva har det å si for hvordan setet virker ved en kollisjon? Det er jo ikke snakk om en pute eller noe som gjør at setet ikke sitter like godt festet.. Bare lurer..
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #13 Skrevet 22. mai 2007 Det er det ikke jeg heller skjønner... ved at det blir løftet noen cm. der hvor barnet har bena, hvordan kan det gjøre det mindre sikkert? Selen er jo like stram... Og barnet sitter mye bedre... HI
mammmamia ** Skrevet 22. mai 2007 #14 Skrevet 22. mai 2007 Ta heller en telefon til produsenten av setet og spør dem hvorfor det er sånn..!
Mrs. Bouquet Skrevet 22. mai 2007 #15 Skrevet 22. mai 2007 Samme advarsler stod på setet vårt, akta graco autobaby med base. I tillegg stod det at setet måtte ha den riktige helling, derfor er det en egen indikator som viser om det står riktig, så ingen tepper. Regulerer man det slik at hellingen blir slakkere kan setet fungere som en utskytningsrampe i en kollisjon, selv om selene er godt festet. Dette pga skuldrene til barnet er veldig runde, og kan gli ut av. Jeg lar snuppa heller dingle framover med hodet når hun sovner, og på lange turer har jeg en slik tøyring (nakkestøtte) rundt halsen hennes, da faller det ikke framover på samme måte. En annen ting som hjelper er å dra henne i føttene så hun kommer langt nedover i setet..
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #16 Skrevet 22. mai 2007 Joda, men hellingen på barnesetet kommer jo ann på hellingen på setene i bilen. Den er jo ikke den samme i alle biler... Så med et lite pledd i fotenden under setet i bil 1 blir hellingen det samme som i bil 2 uten.
Mrs. Bouquet Skrevet 22. mai 2007 #17 Skrevet 22. mai 2007 Er ikke enig der nei, hellingen på vårt sete, kommer ann på hvordan man stiller det inn. Det skal ha samme grader i alle biler.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #18 Skrevet 22. mai 2007 Vårt Duologic er forskjellig i ulike biler.. Har brukt det i flere biler der det står rett, men i vår bil bikker det litt.. Hmm.. Tro om det kan være feil på setet?
*bolla pinnsvin* Skrevet 22. mai 2007 #19 Skrevet 22. mai 2007 Vi syntes også setet vårt stod veldig rett opp og ned, så vi kontaktet forhandleren og lurte på om det var noen måte å få det til å "ligge" litt mer. De sa at det måtte vi ikke gjøre, fordi setet ikke vil fungere som det skal ved kollisjon. Ja, barnet sitter like godt fast i selene, men hvis setet står for skrått bakover er det skuldrene til barnet som tar støytet ved kollisjon, fordi barnet presses oppover og ikke bakover mot seteryggen, slik det er ment.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #20 Skrevet 22. mai 2007 Vårt henger framover.. Selve setet i bilen går nedover mot seteryggen. Da når vi setter inn barnesetet så blir ungen hellende nedover med ansiktet mot seteryggen. Tror vi får dra innom en forhandler og spørre.
*bolla pinnsvin* Skrevet 22. mai 2007 #21 Skrevet 22. mai 2007 Kanskje dere har montert feil? Setet vårt (altså selve setet som hører til i bilen, ikke barnesetet) heller også bakover, men vi har ikke det samme problemet som dere. Stikk og sjekk, så er du helt sikker
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #22 Skrevet 22. mai 2007 Det er jo så rart at det ikke er skjevt i de andre bilene vi har brukt det i da... Altså om det er feilmontert..
Babyfacepsycho Skrevet 22. mai 2007 #23 Skrevet 22. mai 2007 Dere som mener at det ikke gjør noe at hodet henger litt når dem sover. Har dere tenkt over hvordan det går med nakken på babyen dersom dere krajser? Bare lurer alltså.
selfangerkjerringa Skrevet 22. mai 2007 #24 Skrevet 22. mai 2007 Vi har akta graco logico, bilstol med base. På selve stolen er det en helningsindikator som viser hvor stor "vipp" man kan ha på stolen innenfor sikkerhetsmarginen. Dermed vet jeg akkurat hvor flatt jeg kan ha stolen og fortsatt være innenfor rammene som er satt sikkerhetsmessig Når Knøttemor er satt godt fast i stolen og stolen i basen, bikker ikke hodet nevneverdig framover når vi kjører. Hun sitter tett og godt fast oppi der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå