fire i familien Skrevet 22. mai 2007 #1 Skrevet 22. mai 2007 Jobber i barnehage, men kan desverre ikke fortsette i den jobben pga. at bekkenet mitt ikke tåler det etter siste fødsel.Sliter med totalen av løfting, bøying, sitting på gulv og harde benker, påkledning, ståing, gåing og diverse aktivitet i lek. Er såpass god at jeg klarer å jobbe redusert stilling ( men har da ingen fremgang hva bekkenet angår), og lege og manuell terapeut tror ikke jeg kommer meg opp i full stilling igjen i den jobben. Det har jeg selv begynt å innse også....Nå er det derfor sendt en erklæring fra legen min til NAV om at jeg trenger omskolering (eller hva de kaller det) Nå må jeg begynne å tenke på hva jeg har lyst til å gjøre videre, og hva jeg kan klare å gjøre videre. Er jo ingen vits i å utdanne seg til noe jeg ikke vil klare å utføre... Jeg har veldig lyst til å jobbe innen skole. Gjerne som lærer i barne -eller ungdomsskole. Tenker selv at det er en lettere jobb fysisk (med mindre man er gym lærer...) at det er mindre "på beina tid" og mer kontortid og derfor større muligheter til variert arbeid (litt ståing ,gåing men også en del kontorjobbing der en har mulighet for god kontorstol) Og at en del av arbeidstiden er ubunden og at jeg dermed har mulighet til å legge inn pauser innimellom, særlig om ettermiddagen da jeg er verst i bekkenet Har jeg forstått eller misforstått læreryrket ???? Har dere tro på at "en som meg" kan utføre lærer yrket fysisk sett? med event. enkle tilpasninger.(som god stol, gode sko......) Håper noen tar seg tid til å lese og svare meg. Jeg trenger virkelig noen syn og forklaringer på dette :-) Takk
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 22. mai 2007 #2 Skrevet 22. mai 2007 Jeg er sikkert ikke den rette til å gi gode råd her, men kan jo si noe om min bitte-lille erfaring Jeg er sykepleier, men har tatt praktisk ped. utd. etterpå. Den eneste lærererfaringen jeg har til nå er fra praksis. Der jeg var i praksis var det bla en sykepeier som hadde begynt som lærer pga ryggproblemer. Hun hadde undervisning sittende hele tiden, for ikke å belaste ryggen. Dette fungerte veldig bra for henne. Men dette var på vgs. Det er mulig det er mer gåing og ståing på barne/ungd.skole? Selv merket jeg at det ble litt slitsomt i bena av og stå så mye (men ikke like slitsomt som i sykepleieryrket), men jeg tok jo heller ikke spesielle hensyn slik du sikkert vil komme til å gjøre. Og som du selv sier, kan man ta seg pauser innimellom. Det er kanskje bedre for deg å veklse mellom ståing/gåing og å sitte stille, framfor å bli stillesittende hele dagen - og i så måte er jo læreryrket absolutt aktuelt. Det er kjempefint at det er noe du virkelig har lyst til, da. Det er viktig at du starter med noe du er motivert til, ellers vil det jo ikke fungere Hvis du kjenner noen lærere som jobber på barne/ungd.skole, ville jeg tatt en prat med de iallefall. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #3 Skrevet 22. mai 2007 Jeg er lærer og har fem års erfaring fra både barne - og ungdomsskole. I tidsrommet 8.30 - 13.45 er det på den skolen jeg jobber nå liten anledning til å sette seg ned (er sykemeldt; derfor jeg har tid til å skrive nå....). Det er flere skoler som ikke har kateter, evt de har et høyt kateter man kan legge fra seg saker på. Men dette er altfor høyt for en stol. Lærerne skal liksom bort fra kateteret og ut til elevene. Dette ble vi innprentet i lærerutdanninga også. Det er mye prosjekter etc, og da må man jo gå rundt og veilede elevene. Så i løpet av undervisningstiden blir det lite anledning til å sette seg ned. I friminuttene skal stort sett neste time klargjøres, eller man snakker med elever om ulike ting. Det er også en del inspeksjon. En lærer underviser ca 26 timer i uka. I tillegg er det 4 timer med møter. De fleste skoler har en tilstedeværelsesplikt på 33 timer i uka. Siden en lærers arbeidsuke er på 43 timer, kan du velge selv hvor du vil jobbe de siste 10 timene. Jeg har inntrykk av at de minste barna trenger en del hjelp med på - og avkledning før og etter timene. Det laveste trinnet jeg har jobbet på, er imidlertid 4. trinn, og der var dette aldri noe problem. Men du vet sikkert bedre enn meg hvor flinke 6-åringer er til påkledning etc... Jeg tror du kan være litt mer stillesittende hvis du jobber som spes.ped.lærer eller har små grupper. Men dette varierer fra skole til skole. På noen skoler er det vanlig at spespedundervisningen foregår i det ordinære klasserommet. På andre skoler er det vanligere å ta ut elevene i mindre grupper. Dette året har jeg det meste av tiden hatt fem elever, og da har jeg kunnet sitte noe i ro i timene. Men i noen timer har jeg hatt 12 elever, og da har det blitt svært lite stillestilling. Elevene trenger jo rettledning og hjelp. I fire år var jeg klassestyrer i klasser med ca 25 elever, og da satt jeg nesten aldri i ro i undervisningstiden. Jeg tror ikke det hadde latt seg gjøre heller. Jeg jobber ganske mye hjemme, og jeg har en stor frihet i forhold til når jeg jobber. Du kan jo velge å jobbe et par timer her kveld, eller jobbe mye i helgene. Dessuten varierer det hvor mye jeg jobber fra uke til uke. Noen ganger, når det er prosjekt eller mange prøver, jobber jeg mye mer enn 43 timer i uka. Andre ganger jobber jeg mindre. Men dette kan du til en viss grad styre selv. Jeg vil verken anbefale deg eller fraråde deg å jobbe som lærer. Det er du som kjenner på kroppen hva du evt klarer. Men dette var litt om hvordan skolehverdagen er. Det gikk litt fort i svingene da jeg skrev det, men jeg håper det hjalp litt. Bare spør hvis det er noe du lurer på. Lykke til! Hilsen en lærer
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #4 Skrevet 22. mai 2007 Jeg er sykepleier med praktisk-pedagogisk utdannelse. Jobber som lærer i vgs. Og jeg kan love deg at det er mye tråkking, ståing, frem og tilbake. I alle fall i denne eksamenstid. Kanskje jeg skulle svart deg etter at denne perioden er over, for nå er jeg rimelig sliten. Så fysisk er det mye arbeid i skole. Men kan hende det er annerledes i barne- og ungdomsskolen, selv om jeg tviler. Klart at arbeidsplassen har muligheter for å tilrettelegge, og du kan sette deg når elevene arbeider. Men som læreren over meg sier, skal vi mer og mer ut og veilede, og da må vi være i bevegelse. Beklager hvis dette virker negativt for deg, men slik er hverdagen i skolen i dag. Hva med barnevernspedagog? Sosionom? Psykolog?
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #5 Skrevet 22. mai 2007 Er fint lite sitting mens man underviser i hvertfall. Og jobber du med de minste er det en del hjelp med klær og en del turer og uteaktiviteter. Men det hjelper jo en del med gode sko og en god stol når du skal gjøre for- og etterarbeidet da. Kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre, dessverre. Eks-lærer
fire i familien Skrevet 22. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 22. mai 2007 Det høres nok desverre ut til at lærer ikke er noe for meg likevel.... Kanskje hakket bedre enn barnehage i og med at en har mulighet til å sitte mer utenom undervisningstid og slipper å sitte på gulvet daglig og løfte og bære ungene....men slik jeg er nå spørs det er det smarteste å få en ny jobb som er såpass fysisk.. Litt trist, men takk for svar dere :-)
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #7 Skrevet 22. mai 2007 Synd, for det er et veldig kjekt yrke. Men det er ikke vits å omskolere seg til noe som kanskje ikke er bedre for helsa. Hvis du går på NAV sine sider, skal de ha en interessetest, der du svarer på mange spørsmål, og så får du opp en profil med de yrkene som passer for deg. Se om ikke du finner den, kanskje den er til litt hjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå