Yellowgoldfish Skrevet 21. mai 2007 #1 Skrevet 21. mai 2007 ..han er redd rundt i huset, for lyder og for dyr. I barnehagen har de lekt litt med diverse leker hvor dyr skremmer litt, men hvor de er snille til slutt. Allikevel er han veldig redd og vi vet ikke hva vi skal gjøre. Har gitt beskjed i barnehagen om å slutte med de lekene, men hva annet kan vi gjøre? Han har godt språk, så vi forklarer at det ikke er farlig og at vi passer på - men tror ikke det hjelper. Noen med lignende erfaring og kanskje noen tips om å få ham trygg igjen? Han har fått en baby i huset for 2 måneder siden - vet ikke om det har neo med det å gjøre, men han er veldig glad i babyen og snill og kosete, så tror ikke det har noen sammenheng... Håper noen kan hjelpe meg!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #2 Skrevet 21. mai 2007 Datteren vår på 2,5 år har også hatt perioder hvor hun har vært redd. Tidligere kunne man legge henne, med døren på gløtt og lyset av. En dag var det stopp, og hun var mørkeredd - har fremdeles ikke fått noen forklaring på hva som kan ha utløst det, men har en liten teori om at det kan ha skjedd noe i barnehagen. Hvor store barn kanskje kan ha skremt de minste litt. Hun er også redd lyder, hvis naboen i etasjen over/under spiller musikk, tramper, mister noe i gulvet eller banker med noe blir hun fryktelig redd og får nærmest panikk-anfall hvor hun stormer mot en av oss for å søke trygghet. Har forklart henne at ting ikke er farlig, og beroliget henne med å ha en liten sermoni hvor vi gjør ting som "skremmer" bort det skumle og så er alt bra igjen, men noen ganger blir hun likevel litt engstelig innimellom. Jeg tror det viktigste man kan gjøre er å forklare hva lydene er, kanskje vise hva det skyldes, for å vise at det ikke er noe farlig/skummelt. Og fortelle at det ikke er farlig, holde i fanget o.l. Lykke til! -M-
M&T mamma Skrevet 22. mai 2007 #3 Skrevet 22. mai 2007 Jeg tror det er alderen vel så mye som barnehagen. Jeg har også en 2 åring som helt plutselig er blitt redd for mørket. Det begynte rett etter en ferie (og for ordens skyld så går hun dessverre ikke i barnehage). Hun er blitt livredd for de fine tegningene på tapeten på soverommet sitt... Så om hun våkner om natten er det full baluba. Her om dagen fortalte hun at også kosekluten hennes var redd;-) Erfaringen fra eldstemann er at det roer seg om en stund, så jeg får bare vente å se.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå