Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #1 Skrevet 21. mai 2007 Er det noen her som har bestemt seg for å bli hjemmeværende etter permisjonen? Jeg vil veldig gjerne det, synes det er for tidlig med barnehage. Lurer på hvordan andre klarer det økonomiske...?
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 21. mai 2007 #2 Skrevet 21. mai 2007 Jeg skal ikke være hjemme, men svarer likevel Hadde det ikke vært at jeg "må" på skole til høsten så skulle jeg gjerne vært hjemme. Hadde f.eks småen vært født senere enn oktober i fjor hadde jeg valgt det. Det hadde det nok vært tøft økonomisk, men jeg tror man får det til å gå rundt. Det er sikkert en del man ikke kan ta seg råd til, men jeg ville tatt meg en ekstrajobb noen kvelder/helger for å spe på litt. De jeg vet som har vært hjemmeværende etter lønnet perm har gått ned i forbruk og tatt seg ekstrajobb eller de har passet andre barn også. F.eks så vet jeg et par hvor far jobber 80% og mor jobber annen hver helg + noen kvelder i mnd. Det gjør at de ikke trenger å ha barna i barnehage samtidig som de ikke er helt blakke.
♡ A & E ♡ Skrevet 21. mai 2007 #3 Skrevet 21. mai 2007 jeg vil så veldig gjerne men økonomisk sett er det helt umulig... synes d er så trist
Mamma`s lille venn + spire ;) Skrevet 21. mai 2007 #4 Skrevet 21. mai 2007 Hei. Vi har en gutt på 3 måneder og har allerede snakket om hvordan vi skal gjøre det når permisjonen min er over. Vi har ikke søkt barnehageplass og i februar er jo lenge til nytt barnehageår. Vi er begge enige i at d er litt tidlig å starte i barnehage når han er 1 år. Siden mannen min tjener ganske godt har vi snakket om muligheten for at jeg evt kan jobbe 50 % i en periode. Da vil vi jo også få kontantstøtte, og barnetrygd. og mine 50 % timer kan jeg jobbe nåt pappan har friperioder (10 dager på en 3 ukersperiode) så slipper junior å måtte få en så hard start. Helst skulle jeg nok kunne tenke meg å være hjemme på full tid, men så får vi jo annleding å dele på det da.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #5 Skrevet 21. mai 2007 Du kan jo begynne som dagmamma, er veldig praktisk med lekekamerater ettersom barnet vokser. Ellers så må man jo se på alternative måter å spare på. F.eks. gå litt sjeldnere ut, ikke dra til Syden hvert år (hvis man bruker å gjøre det), klippe håret selv, selge bil (hvis man har flere enn 1).Går også ann å finne mye bra på "byttemarkeder" hvis det finnes der du bor, der kan man jo også selge el. bytte det man selv ikke trenger mer. Passe på når det er såkalte 10'er markeder på butikkene der du bor, da kan man finne mye billig mat. Er også butikker som setter ned prisen på ferskvarer den dagen før eller den dagen maten går ut på dato. Har du fryser kan du spare på det. Er jo evt.mulig og ta seg en deltidsjobb når mannen din er hjemme (noen kvelder), han har også godt av å være litt alene med den lille, og du får litt andre impulser.
Gjest Skrevet 21. mai 2007 #6 Skrevet 21. mai 2007 Jeg skal være hjemme etter permisjonen er ferdig. Lever da på barnetrygd og kontantstøtte, samt at jeg sparer noen tusen hver mnd for å spe på utover neste år. Ellers så lever jeg på mannen min sin inntekt. Kanskje jeg får lommepenger, hvis jeg er snill pike? =)
Shabby Cheap Chic Skrevet 21. mai 2007 #7 Skrevet 21. mai 2007 Jeg vil også være hjemme , men lurer på hvor mye den kontantstøtten er på.. hmm, hakke helt peilig på dette...
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #8 Skrevet 21. mai 2007 Kontantstøtten er pr.idag på ca.3.000 - 3.500,-, tror jeg.
mayaya Skrevet 21. mai 2007 #9 Skrevet 21. mai 2007 Jeg skal jobbe 2-3 dager pr uke, minst en dem på kvelden. Skal ha 2dagers bhg tenker vi :-)
kattungen Skrevet 21. mai 2007 #10 Skrevet 21. mai 2007 Føler at jeg ikke har noe valg. Vi har ikke fått bhgpl. og synes det er vanskelig å finne en dagmamma (som jeg kan være tilfreds med). Skal jobbe de 6 ukene pappaen er i perm også søke ulønnet permisjon. Sparer en del nå, får penger de 6 ukene, har spart 2 ferieuker og lever resten på mannen min:) Det går vel...+barnetrygd og kontantstøtte.
selfangerkjerringa Skrevet 21. mai 2007 #11 Skrevet 21. mai 2007 Det virker så lettvint når folk skriver at det "bare er å ta noen ekstravakter eller en helgejobb"... eller å være dagmamma. Ikke alle steder i landet det er så enkelt.
Rose69 Skrevet 21. mai 2007 #12 Skrevet 21. mai 2007 Vi ønsker ikke å ha lillegutt i barnehage full tid den første tiden.Mulig kun noen timer i uka, så overlapper jeg og mannen min hverandre i jobb hvis vi får det til. Om det ikke går mht jobben min og ikke barnehage ledig - blir jeg hjemme litt til.Det går greit økonomisk.Må bare fire litt på krava.. Kontantstøtten er på pr dags dato 3 303,- samt barnetrygd 970,- Det hjelper jo litt.
Mrs. Bouquet Skrevet 21. mai 2007 #13 Skrevet 21. mai 2007 Planen er at jeg skal være hjemme så lenge vi føler for det etter permisjonen, i alle fall noen år. Vi lever fint på mannens inntekt, så det er greit. Minuset er at jeg ikke har mine "egne" penger lengre, ikke kan vente på lønnen min, den har jeg til nå brukt på dill og dall, studielån, mobilregning, bensin og en stor del av maten. Så nå må jeg vel hele tiden be om å få overørt penger på min egen konto, noe jeg allerede gjør fordi lønna mi ikke alltid strekker til alt vaset jeg drar i hus. Vi har ikke hans konto felles lengre, da jeg var så uheldig å få den godt på minussida når jeg studerte og vi hadde dårlig råd.
Mirakeljenta08 Skrevet 21. mai 2007 #14 Skrevet 21. mai 2007 jeg skal være hjemme et år til. alforliten å ha han i barnehage. vi klarer oss kjempefint på en lønning. så har jeg tenkt meg å jobbe litt ekstra i helfger og kvelder når pappaen er hjemme.
minas'81&lillegull;) Skrevet 21. mai 2007 #15 Skrevet 21. mai 2007 Jeg skal være hjemme et år til, syns det er veldig tidlig å sette jentungen i bhg før hun er året, satser på åpen bhg to dager i uka, og så har vi tenkt å høre om det er ledig noen timer i uka i bhg'en så jeg får litt avlastning og snuppa får noen andre å forholde seg til litt innimellom. Det tror jeg er bare sunt, men full dag hele uka syns jeg blir mye foreløpig. Halv dag 1-2 dager i uka hadde vært flott. Jeg er så superheldig å ha "masse" sparepenger, ikke snakk om milionbeløp, men nok til at jeg skal leve godt til neste år med kontantstøtte og barnetrygd i tillegg, får faktisk mere å rutte med enn det jeg har utbetalt nå. Mannen min tjener bra også, så jeg er utrolig heldig! Vet om flere som veldig gjerne ville vært hjemme litt til med ungen sin men som ikke har råd og det er forferdlig synd!
Arb.ledig husmor Skrevet 21. mai 2007 #16 Skrevet 21. mai 2007 Eg skal være hjemme, men det er fordi vi nett har flyttet til et nytt sted og ikkje har verken jobb eller bhg.. Jeg vil gjerne jobbe, men har ikke jobbet på lenge, og sist eg var ansatt et sted, gikk eg sjukemeldt i 8mnd... Så jeg vil gjerne ut i arbeid, samtidig som eg gruer meg for å gå ut i arbeid... Men eg må ut iarbeid, minst 6mnd, da vi planlegger å prøve på ett barn til høsten 2008... Økonomisk må vi bare klare oss...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå