Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Du svarte meg ang det med kynnere. Du sa du var sykmldt på grunn av dette.

Burde jeg si i fra til legen min at jeg har hatt mye kynnere?

Jeg visste ikke at dette kunne føe til for tidlig fødsel slik at jeg har ikke nevnt dette for henne..

Jeg har som sagt ikke tatt hensyn til kynnerene, hvis de ikke har vært så ubehagelige at jeg har blitt tvunget til å sette meg. Og det har jo gjort at jeg får mange på hverandre i flere timer i strekk.

Ser under debatten på kompl.svangerskap at noen har fått sjekket livmorhalsen eller noe sånt pga kynnere. Har du det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9363414-mamamaria-se-hit/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan,

Yep... min gyn har sjekket livmorhalsen min. Heldigvis var den helt lukket og ca 4 cm lang (tror jeg), som den skal være.

Det er nok ganske normalt med kynnere (og det sies faktisk at de som har mange kynnere kan ha lettere fødsel pga at kynnere på slutten av svangerskapet kan myke opp alt der nede og gjør at alt åpner seg allerede. Slik har det vært i mitt tilfelle hvertfall med de andre barna mine. Jeg har alltid (har født 3 ganger) allerede hatt ca 5/6 cm åpning før jeg i det hele tatt fikk rier. Og da er jo hele fødselen fort gjort egentlig, for de første cm er de verste eller tar lengst tid såvidt jeg har forstått.

Jeg har født de 2 siste barna mine på 1 time fra første ri, første tok litt mer tid (ca3 timer), men da hadde jeg heller ikke så mange kynnere og så mye åpning før det begynte da.

Men uansett, det er veldig ubehagelig å ha mange kynnere, og hvis du som meg noen dager har opptil flere i timen, så er det mer enn det som er vanlig.

Tror nok du må ta hensyn til kynnere da. Hvertfall når du har mange, så er nok dette et signal fra kroppen på at du bør roe deg ned!

Jeg vet ikke om det kun er pga kynnere legen har sykemeldt meg, siden jeg også har bekkenløsning og mye 'mensmurring' nederst i ryggen, som kan minne mer om rier enn kynnere :-(( Jeg har fått medisiner som stopper/demper riene.

Siden det på (innvendig) UL viste tydelig at babyen ligger langt ned i bekkenet og trykker med hodet på livmorhalsen, så blir dette en viss risiko for prematur fødsel hvis jeg ikke tar det med ro.

Jeg kjenner det også med en gang hvis jeg gjør for mye.

F.eks. igår... måtte levere den nye sykemeldingen, så kjørte inn til byen for å levere den. Hadde med meg 2 åringen og jenta på 9. Vi tok bare en liten tur innom en skobutikk for å kjøpe innesko til datteren min. 2 åringen stakk plutselig av til heisen, trykte på knappen (selvf. åpnet døren med en gang..aaaah) og hoppet i heisen!! Jeg sto v kassen og måtte bare springe til heisen (datteren min var på andre siden av butikken). Klarte akkurat å nå heisen før døren lukket seg med 2 åringen inni heisen, så klarte å få han ut da. Men jøss... det er ikke smart å springe og stresse når man har bekkenløsning og "stein" i magen altså!

Ikke gjort noe husarbeid igår bortsett fra å henge opp litt tøy og hive tøy i vaskemaskinen.

Men hadde masse kynnere senere på dagen og klarte nesten ikke sove inatt pga bekkenet mitt :-(((

Da er det veldig godt å slippe tenke på en jobb å gå til.

Mannen min kunne jobbe hjemme noen timer imorges og kl.11 ble jeg vekket av 2åringen som ropte "mamma kaffi!" ;-)))

Da hadde min kjære fikset en god kaffe latte til meg!!

Det var en god start på dagen ;-))

Har desverre vondt i bekkenet nå igjen etter at jeg har gått litt rundt i huset, så nå ligger jeg igjen (har laptop).

Uff... dette ble et litt langt innlegg... unnskyld.

Men kjære deg, jeg ville absolutt gitt beskjed til jordmor/legen at du har flere kynnere i timen, og tatt det med ro når du har kynnere.

De er i grunn ufarlige, men det kan bli fødsel ja hvis du har så mange kynnere, men allikevel ikke tar hensyn til dem og bare fortsetter i samme tempo.

Jeg skal til jordmor imorgen og skal be henne sjekke igjen, for her trykker det noe veldig nedover :-( Er sikkert fortsatt ingenting da, men greit å få sjekket for sikkerhets skyld.

Lykke til og klem fra meg

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9363414-mamamaria-se-hit/#findComment-9370372
Del på andre sider

Oki, jeg får kanskje ringe å si det hvertfall og høre om hun synes at det burde undersøkes, eller om jeg det er nok at jeg bare tar det enda mer med ro hjemme.

Fått rydde halve kjelleren, og jeg satt stort sett hele tiden på en stol og sorterte klær-pose på pose, og kynnerene kommer likevel jevnt. Men er jeg helt i ro og ikke bøyer eller tøyer meg så har jeg ikke kynnere. Så da kan jeg ikke drive med noe, får høre hva legen sier.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9363414-mamamaria-se-hit/#findComment-9382365
Del på andre sider

Var det mye brukbare klær da? ;-))

Jeg venter litt til m å sortere klær... har så lite plass i skap eller kommode, så må først tenke litt hvor jeg skal ha babyklærne da ;-))

Jeg var hos jordmor idag, vanlig kontroll. Hun ringte litt rundt for meg for å sjekke om jeg har noen rettigheter, både når det gjelder å få fysioterapi og få en hushjelp/husmorvikar.

Husmorvikar finnes desverre ikke lenger, det er noe jeg må ordne selv hvis jeg trenger det, og selvfølgelig betale selv da :-(

Fysioterapi kan jeg få dekket hvis jeg får henvisning fra legen der han skriver at jeg har bekkenløsning med gangvansker.

Får se det an litt, går forholdsvis 'greit' ennå da.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9363414-mamamaria-se-hit/#findComment-9388535
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...