Gå til innhold

Noen som har fått vite at den ene tvillingen har vekstavvik?

Solskinnsjenta

Anbefalte innlegg

Var på UL idag, og jenten vår hadde et vekstavvik på -19%. Broren lå midt på kurven for enlinger.

Skal tilbake på onsdag for undersøkelse av blodgjennomstrømningen til jenten.

Er ikke så veldig nervøs enda.

Var selv ganske liten da jeg ble født (vokste nesten ikke de siste 3-4 ukene før fødsel), så kan jo hende hun bare slekter på sin mor...

Er det noen som har fått samme beskjed på vekstestimering?

Hvis, i verste fall noe er galt med blodgjennomstrømningen, hva skjer da?

Er 29+3.

Fortsetter under...

Jeg hadde ganske store vekstavvik på mine, men det var i motsatt retning. Men jeg fikk da vite at det ofte kunne være litt forskjell på tvillingene, og at de også kunne vokse i rykk og napp.

Kjenner også en som har en tvilling som ikke har vokst så bra. Men blodgjennomstrmmingen var bra, så da var det ikke så farlig. Hvis den ikke skulle være bra nok, vurderer de kontinuerlig om babyene vil ha det bedre utenfor magen enn i magen, så vidt jeg har forstått.

De snakket om at mine eneggede jenter kanskje hadde vekstavvik. Forskjellen laa paa 300 - 350 gram

Men den ene legen sier det ene og den andre legen sier noe annet. Blodgjennomstromningen var fin, saa de kommer ikke til aa gjore noe annet enn aa kontrollere meg oftere.

Jeg tror at hvis vekstavviket blir for mye, at de da tar dem ut, men det vet jeg ikke sikkert.

Lykke til ihvertfall

Hei solskinnsjenta,

Jeg har fått vite at begge mine avviker fra den "normale" vekstkurven.

I følge legen er et avvik på +/- 22% normalt, og da sammenlikner de med enlinger.

Jeg er i uke 28+4 og mine to ligger på -26% og -23%, men legene ser fortsatt ingen grunn til bekymring så lenge flowet i navlestrengen er fint.

Har også blitt fortalt at det er en viss feilmargin når de skal estimere vekten, samt at foreldrenes "størrelse" bør tas i betraktning.

Har snakket litt "worst case scenario" med legen da den ene også har redusert mengde fostervann. Jeg blir nå scannet en gang i uken for å holde kontroll med fostervannet, og hver annen uke for tilvekst. Dersom de ser tegn på at de ikke trives, vil de vurdere om det beste for dem er å sette fødselen i gang.

Jeg har bekymret meg veldig for de to små, men føler nå at vi er i trygge hender. Prøver å ikke tenke: Hva om, tenk hvis...men, det er selvfølgelig ikke så enkelt å bare slå av bekymringsbryteren!

Til tross for at de er små, er det masser av liv i dem - og det tar jeg som et positivt tegn!

Lykke til i morgen! Håper på en liten oppdatering:-)

Takk for svar alle sammen :)

Skal legge inn en oppdatering når jeg har vært på kontroll i morgen.

Velger å være optimistisk inntil det motsatte er bevist, men som den realisten jeg er så er det greit å vite hva alternativene er også.

Gjest bissen

Hei!

Jentene mine ble tatt ut uke 29+4 pga morkakesvikt på den ene.

Jeg ble lagt inn tre uker i forveien, da ble blodgjennomstrømmingen målt to ganger daglig + flere CTGr daglig. Det er en stadig vurdering om hva som er best for barna..Min minste var kun 700 gram i forhold til størstemann på 1500 gram. I dag er 'storesøster' 7 mnd og 4 kg:) Men det er jo også veldig vanlig at det er forskjell på størrelsen, så lenge gjennomstrømming i navlestrengen er ok, er det ingen fare:) Og kommer de tidligere går det som regel greit det også, men det er jo ingen ønskesituasjon..masse lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...