Gå til innhold

Noen her som har peiling på MA?

Anbefalte innlegg

Vet dere hvor lenge etter en MA at man fremdeles kan ha symptomer? Jeg tror det kanksje har vært dødt i 1 mnd, men puppene er like store og ømme og graviditetstesten viste positiv idag. Er det en mulighet for at det fremdeles er i live? Har UL om noen dager, men klarer ikke la være å spørre i håp om at min lille kanskje lever enda.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9361917-noen-her-som-har-peiling-p%C3%A5-ma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du ikke har fått bekreftelse på hjerteaktivitet, så kan ji fosteret være i live. Hvorfor har du mistanke om MA da??

Men graviditetshormonet kan være der lenge, og hvis fosteret fremdeles er der inne, så er graviditetshormonene der helt sikkert. Hvis fosteret er dødt, må du på utskraping, og deretter tar det en liten stund før alle hormonene er borte.

Har vært gjennom en MA selv, og spurte MASSE da. Bare spør legen hvis det er noe du luere på også.

LYKKE TIL:)

Legen min fikk en mistanke da ikke Livmora var som den skulle på GU. Klamrer meg fast til et håp om at det fortsatt er i live, men den eneste måten jeg vil få et svar på er vel UL. så får vel være tålmodig å vente:) Men takk uansett! setter pris på alle som deler erfaringer. Man blir ofte litt klokere av det.

Jeg fikk bekreftet Ma i uke 12 i januar og det hadde vært dødt siden uke 8-9. Jeg synes faktisk noe av det verste var at jeg ikke hadde hatt noen som helst mistanke. Jeg var veldig kvalm og hadde ømme bryster. Synes det var bittert at ikke kroppen skjønte hva som hadde skjedd og ordnet opp... Er i 12. uke igjen nå og var på ultralyd 8+5 og så et bankende hjerte. Klarer likevel ikke å slå meg helt til ro og gruer meg kjempemye til ny ultralyd neste uke... Vi får krysse fingrene for at det ordner seg for oss begge! Ellers så kan jeg i alle fall trøste deg med at det kan gå kjempefort å bli gravid igjen selv om det kanskje ikke er det som frister mest... Det var ikke planlagt hos oss for å si det sånn... Ikke for å ta alle sorgene på forskudd, men hvis du eller noen andre skulle være så uheldige å ha en MA så vil man få valget mellom en medisinsk abort med piller eller utskrapning med narkose. Jeg prøvde begge deler i januar/februar og vil virkelig anbefale utskrapning! Lykke til!!!!!!

ble noppdaget MA i uke 12,har vært dødt siden uke 9. Jeg trodde alt var bra,hadde få symptomer hele veien så jeg tenkte ikke over at de avtok rundt uke 9. ER det en MA så anbefaler jeg spm løvinne79 en utskraping,har ikke prøvd noe annet,men hørt historier om andre måten og det frister ikke. Som noen sa ovenfor her så kan man fort bli gravid igjen,liten trøst nå kanskje,jeg hadde MA i starten av februar,hadde en mens og er nå gravid,er 9+6. Får håpe du får ett positivt svar!

Tusen takk for behjelpelige svar!! Jeg håper virkelig ikke de drøyer UL så mye lenger. Er visstnok ikke et akutt tilfelle når jeg ikke blør. Akkurat som det er så mye mer menneskelig å gå rundt med den viten at det er noe dødt inne i meg.. Lykke til - til dere alle!!:)

Annonse

MA er Missed Abortion. Det er når det døde fosteret ikke kommer ut selv. Det bare dør i mors mage og de fleste merker lite før de får sett det på UL. Da er det standard prosedyre å ta utskraping for å få kroppen tilbake på gamle trakter.

men sånn ærlig talt..dette merker vel legen dersom en ikke har "vokst" for å si det slik?? Eller tar jeg helt feil nå?

Og ja, en blir jo selvfølgelig bekymret når en hele tiden leser om greia, men det blir nesten som å fokusere på de 10 feilene på matteprøven i stedet for de 90 rette..så jeg lever nå i troa på at alt går greit ;)

Jeg tror at man alltid på på UL for å få det konstatert. For å være sikker liksom. svangerskap er jo så individuelt at det er kanskje vanskelig for en lege som ikke er gynekolog å si helt sikkert. I hvertfall turte ikke min lege å fortelle meg.

når du sier "vokst" mener du at magen skal bli større? når man er tidlig i graviditeten så er det jo vanskelig å se om man har "vokst" og ved en GU så er det umulig å se om man har hatt en MA. Jeg har selv hatt en MA ble oppdaget i uke 12,men det døde i uke 9. Jeg vet om flere som ikke har merket noe og har trodd at alt var bra.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...