Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #1 Skrevet 21. mai 2007 Mannen min nekter meg tidlig UL og synes det er noe ordentlig tull. Han mener at naturen får gå sin gang og at hvis det ikke er "ment to be" så ordner kroppen opp av seg selv. Ingen gyn. eller lege kan trylle, og det beste er å tenke pos. og håpe det beste sier han... Blir gal, HVA GJØR JEG????
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #2 Skrevet 21. mai 2007 Uff da er vi to... men jeg gjør det likevel. Jeg løy og sa at de MÅTTE fordi de var så usikker på termin ;-)
Gjest Skrevet 21. mai 2007 #3 Skrevet 21. mai 2007 Du gjør selvfølgelig det du mener er riktig. Vil du ha tidlig UL for å få slappe litt av, så gjør du d... Han har ingen myndighet til å nekte deg d.. han har helt rett i at kroppen ordner opp selv, men det er ikke det som er poenget som jeg skjønner på deg.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #4 Skrevet 21. mai 2007 det er ditt valg om tidlig ul. for din egen sjelefred håper jeg du tar et eget valg og står for det. ville ikke løyet om det, men sagt som sant var at det er min kropp og jeg bestemmer dette selv, så får det være hans valg om han vil være med. desverre for meg er min mann på jobbreise når jeg skal på tidlig ul, men jeg har nestevenninnen min med som moralsk støtte, i tilfelle noe er galt. en tidlig ul, har ingenting med om barnet klarer seg eller ikke, du vil evt få det bekreftet eller avkreftet.... lykke til
mamma til 2 små:=) Skrevet 21. mai 2007 #5 Skrevet 21. mai 2007 Ja harregud ka f... har han med det og gjøre?Hadde irritert meg grønn over det og hadde aldri godtatt og bli nektet tidlig ul-hvorfor skal han bestemme over deg....Idiot
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #6 Skrevet 22. mai 2007 Hvordan kan han NEKTE deg noe som helst... Han er da ikke faren din.
Adriansmor med tulla Skrevet 22. mai 2007 #7 Skrevet 22. mai 2007 Det hadde jeg gitt blaffen i ... det er min kropp!!
Måånestråle Skrevet 22. mai 2007 #8 Skrevet 22. mai 2007 Å få et barn skal jo være et samarbeidsprosjekt mellom deg og mannen din, og det er trist hvis dere ikke klarer å bli enige om dere skal ta tidlig ultralyd eller ikke. Hvis jeg var deg så ville jeg ha prøvd å snakke med ham, prøvd å forklare hvorfor det er så viktig for deg å titte inn i magen og kanskje også finne frem til noen argumenter for hvorfor han skal få lyst til å kikke inn også?! Mange menn synes det er vanskelig å få noe ordentlig forhold til det som skjer inne i magen din, før de har sett at det faktisk er noen der inne. Å "snike" seg til en UL bak mannen din sin rygg vil kunne føre til masse unødig krangling, så det aller beste ville vært om dere kunne klare å bli enig på et vis. Hva med et kompromiss? F.eks at dere venter med UL til uke 10, 12 eller 14? Eller at dere venter til den ordinære UL, og så tar 3D UL en stund etterpå? Håper dere finner ut av dette! Lykke til!!
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #9 Skrevet 22. mai 2007 Kjære deg. Dette hørtes ut som en vanskelig situasjon. Jeg vet godt hvordan det er å engste seg, og lure på om alt er bra. Mannen din har rett i at legen ikke kan trylle, men det er jo ikke det som er poenget egentlig. Det er veldig viktig at du har det bra, og kan glede deg over graviditeten, og slappe av. Det virker som at du vil kunne få det bedre etter å ha sett spiren din på ultralyd. Og da er det det som veier tyngst og må være avgjørende i denne diskusjonen. Vi klarer ikke alle å tenke positivt. Hadde det vært så enkelt ville man bare gjordt det. Og hvis du har mange uker igjen til ordinær ultralyd, så er det dumt hvis den tiden skal overskygges av engstelse. Håper du kan få mannen din til å forstå at dette er viktig for deg. Og at det er viktig at mamman har det bra under graviditeten. Håper dette ordner seg
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #10 Skrevet 22. mai 2007 Lurer på hvor godt informert mannen din er. Hvis man finner sykdom eller skade på fosteret kan bli aktuelt å gripe inn. Hvis det er mulig og medisinsk forsvarlig forsøker man å berge fosteret. I noen tilfeller vil det at sykdom/skade som blir kjent fordi man ser det på ultralydbildene kunne berge et foster som ellers ville ha hatt funksjonshemming, skade eller i verste fall ikke kunne levd opp. Det er altså ikke slik at ultralyd bare brukes passivt, som en konstatering av at det enten ser bra ut, eller det ser dårlig ut. Det synes jeg du skal fortelle mannen din.
Eva Britt Skrevet 22. mai 2007 #11 Skrevet 22. mai 2007 Det kan jo være at mannen din vil det beste for deg og prøver å få deg til å slappe av på tross av at du har sett den lille på en ul. Så lenge det ikke synes å være noe galt, hvorfor tenker du at det er det da? Det går jo bra med de aller aller fleste. Hvis det er å få det hele litt mer konkret du ønsker, tror jeg ikke at en ul vil være med på det. Jeg hadde en tidlig ul i 11 uke i forrige sv.skap på grunn av en blødning. Men det hele var like fjernt likevel. Jeg vil foreslå at du og mannen din setter dere ned og tar tid til å drømme og prate sammen om hvordan det lille barnet vil være, hvordan blir det å få en liten? Hva gleder dere dere til? Og så videre. Det tror jeg er mer fruktbart!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #12 Skrevet 22. mai 2007 hehe.. måtte le litt nå ? "han er ikke faren din" ?!? hehe nei,men faren din kan nekte deg noe du vil da? *måtte bare*
Flying Skrevet 22. mai 2007 #13 Skrevet 22. mai 2007 Jeg vil tro at mannen din bare prøver å berolige deg. Han vet kanskje ikke at tidlig UL er forholdsvis "normalt"? Sett deg ned sammen med han og fortell han om redselen du føler og hvor mye det vil bety for deg å få en bekreftelse på at alt er ok. På en annen side så har han rett i at det ikke er så mye å gjøre fra eller til, uansett hva UL viser. Men hvis dette påvirker deg i den grad at du må få ett svar, så er det best å ta en saklig prat der du forteller han dette. Det ordner seg nok skal du se. Lykke til:)
Louise-and3girls Skrevet 22. mai 2007 #14 Skrevet 22. mai 2007 Er det noen spesiell grunn til at du så gjerne vil ta tidlig ultralyd? Har du mistanke om at noe er galt?
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #15 Skrevet 22. mai 2007 Har dere tenkt over at det er deres første møte med barnet? Jeg og min samboer syns at det var en fin opplevelse for oss begge å være på UL. Jeg hadde jo kjent på kroppen en stund bevegelser fra barnet, mens dette var det første møte med far- barn. Var også artig å få bilder så vi kunne se på barnet vårt. Det gikk også mer opp for oss begge at det virkelig var en baby i magen.. Vi er noen nysgjerrig perer som ikke ville hoppet over tilbudet i det hele tatt. Nå er jeg i 30. uke, og vi lurer på å dra på privatklinikk en gang til, bare for å se barnet en gang til.. Uansett så mener jeg at dette er noe du kan bestemme selv, det beste er jo at dere blir enige, men han kan jo ikke bestemme dine handlinger.. Lykke til!
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #17 Skrevet 22. mai 2007 Du er omtalt på førstesiden til barnimagen. klikk der det står barnimagen.com med stor skrift!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #18 Skrevet 22. mai 2007 Enig med han!! dere stresser alt for mye, blir jo hysteriske visst dere ikke får viljen deres, ser det ut som. Skjønner han godt. Du kommer jo i vanlig UL om ikke lenge...
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #19 Skrevet 22. mai 2007 Takk for svar! Mulig jeg overdrev litt når jeg skrev "nekter meg", men han ser rett og slett ikke poenget... Han sammenlikner med hvordan det var å gå gravid før i tiden, og at vi jenter klarte oss godt da også, uten UL i "tide og utide". Han mener at det er en grunn til at helevesenet tilbyr ordinær UL først i uke 18, og at det holder. Alt annet blir på en måte unormalt og kunstig for ham. Jeg har ingen grunn til å tro at noe er galt, men det er så mange som skriver om tidlig UL her inne at det er lett å bli smittet. Mannen min mener vel egentlig at jeg bør holde meg unna BiM fordi jeg får griller i hodet av å være her og blir unødvendig bekymra fordi "alle" er redd for at noe er galt og drar på tidlig UL. Så lenge det ikke er noe galt med meg, er vel en UL ganske unøvendig. Egentlig... Men jeg er såååååå nysgjerrig!! Hilsen HI
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #20 Skrevet 22. mai 2007 Må bare legge til at i England og Danmark er to land som jeg vet om har rutineskanning som tilbud til alle i gravide ved ca 12 uke. Så mannen din lener seg bra til at det norske helsevesnet vet best. Selv ønsker jeg i uke 12 for å se at det ikke er noen store problem (ikke nakkefoldscanning) som evt kan gjøres noe med eller som må avbrytes. En stor del av grunnen er for å beskytte meg selv mot å gjennomgå senabort i uke 19, som jeg føler er mye mer traumatisk. Håper du og mannen finner ut av det som er greit for dere, lykke til )
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #21 Skrevet 22. mai 2007 Litt om betydningen av ultralyd før den tradisjonelt brukte 18 uke, kan leses her: http://www.dagensmedisin.no/ledare/2007/05/10/fosterdiagnostikk-i-tolvte/index.xml En annen ting enn fosterdiagnostikk, er hvilken utrolig opplevelse det er å få oppleve tidlig ultralyd, å få se den lille spiren for første gang, og et lite hjerte som pulserer og en liten merkelig kropp som er iferd med å utvikle seg til et barn inne i deg. Var selv urolig første gang jeg var gravid, kjente uvante "vondter" og ble redd for alle tenkelige årsaker. Legen fikk sendt meg avgårde til tidlig ultralyd, som både beroliget oss og gjorde meg svært høytflyvende. Hvilken fantastisk opplevelse for en førstegangsgravid! En utrolig opplevelse, å få bekreftet at det er noen der inne, før noenting vises utenpå. Pappaen til mine barn fikk ikke oppleve ultralyd før mye senere, i uke 18, det ble en mye mindre avgjørende opplevelse for meg som blivende mamma, fordi jeg allerede hadde fått stor mave og en bekreftelse på at det virkelig fantes en liten baby inne i meg. Jeg tipper forresten at pappaen, i ditt tilfelle, kan være engstelig. Dette har han ingen følelse av å kunne kontrollere - og den eneste måten å sakne farten på, er å vente til han absolutt ikke kan unngå å ta svangerskapet på alvor - med den offentlig anbefalte ultralydhenvisningen i uke 18.
bodilnf Skrevet 23. mai 2007 #22 Skrevet 23. mai 2007 mange gode argumenter og svar har alt kommet, men må få legge til dette: Hvis det er fler en et forster vil dette kunne oppdages ved en tidlig ultralyd.I uke 9-11 kan man se om tvillinger har felles morkake eller to stykker, om de ligger i hver sin foster sekk osv. Ved ordinær ultralyd i uke18-19 kan dette være for sent da morkakene kan ha vokssammen. Dette kan ha stor betydning for videre oppfølging av graviditeten. Det er også vanlig at tvillinggravide sykemeldes alt i uke 20 for å forebygge for tidlig fødsel. Dette er det godt å være litt forberedt på både for deg selv og arbeidsgiver. To uker kan jo være litt lite. Jeg er i allefall veldig glad for at mine tvillinger ble oppdaget alt i uke 10. Da kunne jeg ta nødvendige forholdsregler, komme over det føste sjokket, kunne planlegge det praktike ved at det kommer to barn og bare glede meg til miraklene kommer :-)
Mamma Mø med bolle i ovnen Skrevet 23. mai 2007 #23 Skrevet 23. mai 2007 Jeg skjønner at tidlig UL har mange fordeler. Men det føles likevel veldig fjernt for meg å gjøre det. Og det er ikke fordi jeg er en ressurssvak kvinne som ikke søker informasjon. Ble litt paff da jeg leste artikkelen på Dagens Medisin: "Når myndighetene opprettholder grensen, kan dette derfor forstås som en spekulasjon i mangel på informasjon om rettigheter. Jo færre som oppdager muligheten for å be om ultralyd i uke tolv, desto billigere blir det for staten. Problemet med en slik praktisering er selvsagt at den favoriserer ressurssterke, informasjonsbevisste kvinner." Vi er ulike, med ulike verdier og behov, og jeg mener at alle varianter skal aksepteres. Å kritisere noen som velger bort et barn med f.eks Downs syndrom, mener jeg man bør holde seg for god for. En kan umulig overskue alle elementer som påvirker dette valget for paret det gjelder. Men jeg må få lov til å vente til ordinær UL fordi jeg ikke føler behov for en tidlig, uten å bli beskyldt for å være ressurssvak og uvitende. Vi er ulike, og vi må få lov å velge våre egne liv!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2007 #24 Skrevet 23. mai 2007 Jeg tror at mange menn har vanskelig for å sette seg inn i dette, så om jeg var deg ville jeg faktisk bare ha gjort det uten at han vet det. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for det, selv om jeg ikke liker å lyve for mannen min. Dette gjelder tross alt DIN sjelefred. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2007 #25 Skrevet 29. mai 2007 Han er skikkelig nytenkende han mannen din! Det var mye som ble gjort før uten at det nødvendigvis var så bra. Det er en grunn til at kvinner ikke får UL før i uke 17-19 (i Norge) og det er penger! Danmark f.eks. tilbyr alle gravide UL med nakkefoldscanning og blodprøve i uke 11-13. Det er faktisk noen som får en lite hyggelig nyhet ved ordinær UL, jeg vil heller få den i uke 12 enn 18! Du må jo få gjøre som du vil, men han burde finne på en bedre unnskyldning enn at alt gikk bra før uten UL. Det gjorde jo ikke det for alle.... Og utviklingen går jo videre, hvorfor ikke benytte seg av de mulighetene som finnes idag. Er han like lite interessert i teknologi og utvikling ellers?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå