Gå til innhold

Noen her som har fødd i uke 35???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Jeg fødte uke 34 pga svangerskapsforgiftning. Ble satt på riefremkallende drypp. Gutten min låg ikke i kuvøse, men låg med c-papp ("som å puste i motvind" som de forklarte det med) i 13,5 timer. Hadde elles endel pustepauser i begynnelsen pga umodenhet. Kom aldri skikkelig i gang med ammingen, så nå får han både pupp og flaske med morsmelkerstattning. Fikk reise hjem etter litt under 3 uker. Han var 2298 gram da han var født. Var 2509 gram da vi reiste hjem. Alt er vel og bra med han nå. Er faktisk 2 mnd i dag og har passert 4,5 kg :)

Mvh

Dattern til samboern min har akkurat fått ei lita jente som ble tatt med keisersnitt i uke 34+5 på morkakeløsning. Jenta veide 2,2 kg, ser helt ferdig utviklet ut og er frisk og fin. Hun ble matet litt med sonde de første dagene i tillegg til amming da hun var for trøtt til å spise alt selv og lå litt på varmemadrass. Ellers var alt i orden, hun både skrek og pustet selv fra starten. Fikk reise hjem etter 10 dager og det går kjempefint med henne hjemme.

• 2 uker senere...

Hei

Jeg hadde termin den 20. Juni 2007, men fødte ei datter den 19. mai 2007 (uke 35+5) etter vannavgang. Hun var da 2820 gram (jordmødrene sa hun var stor til å være så ung). Hun måtte ligge på varmemadrass, og gulsotverdiene (billirubin) gikk til slutt over grensa slik at lysbehandling måtte gjennomføres. Vi ble en uke på sykehuset, og har nå vært hjemme med henne i 8 dager. Grunnet for tidlig født OG gulsot var hun veldig trøtt og derfor slapp til å suge. Dette løste vi ved å låne en elektrisk dobbelpumpe på sykehuset, og senere å kjøpe en elektrisk pumpe. Jeg pumpet meg hver 2. time, og hun ble vekket for å få mat hver 3. time. All melken jeg pumpet ble gitt henne fra kopp helt til fødselsvekten var oppnådd og gulsotverdiene hadde gått ned etter 12 dager (MYE kos ved puppen la vi selvfølgelig inn uansett). Hun var da blitt så "våken" at hun fra dag 12 kun fikk pupp. Alt har gått bra!

[email protected]

Annonse

Vi måtte ta lillegutt i uke 35+4 pga min helse. Han var 43 cm og 2,4 kg. Han fikk mye vann i lungene pga keisersnitt og fikk pusteproblemer, samt at han hadde blodutredelser på kroppen og på øyet så han fikk antibiotikakur. Han hadde også 2 omganger med gulsottbehandling. Totalt var han innlagt på barneklinikken 12 dager. Gutten har ikke knekket ammekoden så jeg må pumpe meg for å gi ham morsmelk. Pga alt stresset har jeg nesten ikke melk, enda jeg pumper 8 ganger i døgnet. Har brukt hormonspray, men har måttet slutte med den da den gav sterk migrene. Har allerede ødelagt motoren på en Avent elektrisk pumpe pga hyppig pumping, så om du kommer i samme situasjon og ikke får til ammingen anbefaler jeg å kjøpe den beste på markedet (medela til 2999 som er den eneste som håndterer så mye pumping). Kjøp også steriliserer (damp eller for mikroovn) med prematur barn må du være nøye med hygienen, og å stå å sterilisere natt og dag ved å koke vann, tar ikke bare utrolig mye tid, men kan også være potensielt farlig (lett å glemme kasserollen på ovnen når ammetåka setter inn). Håper imidlertid du slipper alt dette. Om fødselen ikke er keisersnitt kan du være heldig også å slippe unna alle disse problemene, da babyen dog liten, er ferdigutviklet ellers.

Ønsker deg lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...