Gå til innhold

puppene klar for amming?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har begynt å gjøre puppene klar for amming? Jeg er 26 uker på vei og har hørt at hvis en begynner å stimulere brystvortene nå kan man unngå såre brystvorter når man ammer. Har blandt annet hørt at man kan begynne nå og koste dem med en neglebørste for å "herde" dem litt, noen som har hørt lignende ting eller har andre råd?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9359598-puppene-klar-for-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri hørt eller lest om noe slikt, men hvem vet =)

Jeg venter nå mitt 3 barn og har aldri gjort puppene "klar" for amming, det ordner kroppen selv =) Har aldri blitt sår eller hatt brystbetennelser, og har ikke vært noe spesielt problemer med amming.

Synes det høres litt vondt ut å skrubbe puppene, de er ømme nok som det er. Det jeg har hørt er at man ikke skal stimulere puppene i fare for at man kan bli plaget med tidlig melk og pupper som lekker, vi har jo råmelk i puppene som skal være klar til melkeproduksjon når den lille kommer. Mener jeg =) Husker ikke helt...

Det er nok et gammelt kjerringråd du har hørt. Tror ikke det er noe hold i det. Riktig sugeteknikk er det viktigste for å unngå såre brystvorter.

Her er tips om forberedelse

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=75

Det går mest på å forberede seg psykisk på det kan ta litt tid å få til amminga. Amming er "samarbeid" og mor og barn må finne en måte som fungerer for akkurat dem.

Jeg venter nr4, men har aldri gjort puppene klar til amming. Alt går på en måte av seg selv etter fødsel.

Klart det kan bli problemer med både såre brystvorter og brystbetennelse, men jeg ser ikke helt vitsen med å få såre brystvorter allerede nå (v å herde dem) for å kanskje unngå det da?

Det er nok (som ei annen her også skriver) sugeteknikken som gjør om man får såre brystvorter eller ikke.

Brystbetennelse kan man uansett ikke gjøre noe med allerede nå for å forebygge.

Tror det er litt greit at vi ikke får barna midt på vinteren, det hjelper nok litt. Jeg har 3 vinterbarn, og har vært mye plaget med brystbetennelse rett og slett fordi det var vanskelig å holde dem helt varme :-((

Men når man kjenner brystbetennelsen er 'på vei', så er det viktig å dusje m varmt vann og massere puppene, slik at evt. klumper i melken forsvinner! Det har jeg gjort med nr2 og 3 og det hjalp masse! Var helt uerfaren med nr1 og fikk ingen hjelp, har hatt brystbetennelse 2 ganger da :-((( Fikk bare antibiotica fra legen uten å få råd om hvordan jeg kan forebygge eller hva jeg kan gjøre ellers for å lindre smerte osv... men dette er jo nesten 10 år siden da, de har blitt mye flinkere på ammehjelp nå.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...