Gå til innhold

Hva nå?

God gammel aargang - født

Anbefalte innlegg

30. april: Første mensdag

6. mai: samleie.

13. mai: samleie.

14. mai: positiv gravitest (med blodprøve hos lege)

HCG viste 36.000 på denne prøven 14. mai.

Hvor sannsynnsynlig er det at mensen som kom 30. april virkelig var menstruasjon?

Er jeg 3 eller 7 uker på vei?

Jeg har fyllt 40 og er førstegangsfødende. Når bør jeg gå til første kontroll?

Er det vanlig med første kontroll hos lege, gynekolog eller jordmor?

Takknemlig for alle svar!

Fortsetter under...

Først og fremst gratulerer!

Siden du er over 38 år ved termin får du tilbud om genetisk veiledning.

Jeg vil anbefale deg å få en rask time til din fastlege for å få i gang papirene for det, dersom du ønsker det.

Ikke alle leger er oppdatert om dette og f.eks duotest i kombinasjon med ultralyd er relativt nytt.

Den genetiske veiledningen er en samtale hvor du får en del infomasjon samt tilbud om ulike tester. Alt er helt frivillig.

Jeg hadde min første svangerskapskontroll hos fastlegen i uke 12, men før det hadde jeg vært til genetisk veiledning på Ullevål sykehus.

Siden det er usikkerhet rundt din termindato vil du sannsynligvis ha en tidlig ultralyd for å fastslå hvilken uke du er i hvis du velger fostervannsprøve eller duotest. De må vite hvilken uke du er i for det er avhengig av når prøvene tas.

Hei

Gratulerer! Jeg ville bedt om ul så raskt som råd, da vil du jo få beskjed om du er 3-4 eller 7-8. Ring fastlegen, du får gjerne time raskt om du sier at du er gravid, be han bestille time på sykehuset event gynekolog, han har vel neppe ul-utstyr selv, og det kan jo ta litt tid å få time til ul. Og er du 7 uker nå, så bør du ikke gå og vente, synes det høres mer sannsynlig ut enn 3 uker, men "alt" er jo mulig. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...