Gå til innhold

Vi skal snart døpe snuppa, men..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ikke kristen noen av oss. Jeg mener at barna våre skal døpes og så får de ta det valget selv når de skal konfirmeres. Men det er med sur smak i munnen at vi snart skal møte presten : (

Gruer meg til vi skal sitte der å si at vi vil oppdra vår datter i den kristne tro. Ja vi går av og til i kirka, men det er vel ikke akkurat nok til at man kan kalle det oppdragelse..

Flere som har følt det sånn her ? Er liksom noe litt høytidelig med kirka og presten...

Videoannonse
Annonse
Gjest mammaen til Odin og Tiril
Skrevet

Hva er dere da?går nok kjempefint skal du se=)

Skrevet

Vi døpte Martin, mer av farens ønske enn mitt da, men jeg hadde ikke noe problem å si at han ble oppdratt i den kristne tro for det. Jeg går ikke i kirka med mindre jeg MÅ, men jeg har jo ett kristent grunnsyn som så mange andre i Norge har. Vil han ha en barnebibel når han blir større så skal jeg kjøpe det til han, og har han lyst å melde seg ut av statskirka skal jeg hjelpe han med det også.

Skrevet

Vi har ingen bestemt tro... Tror på skjebnen og den frie vilje : )

Gjest mammaen til Odin og Tiril
Skrevet

oki,bare lurte på om dere hadde en annen "tro":)

Skrevet

Dytter..

Skrevet

Hvis du har en sur smak i munnen, kan jo det tyde på at dere gjør et feil valg... Jeg ville ikke døpe barna våre, fordi jeg vil kunne stå for de valgene jeg gjør!

Skrevet

Ja, vi gjør kanskje det. Problemet her er vel at søsteren er døpt for 6 år siden.. Og det blir så feil å gjøre noe annet for lillesøster... Og om de velger å konfirmere seg i kirken må de jo da døpe seg om de ikke er døpt. Liker også å stå for de valgene jeg tar, derfor er dette litt ubehagelig for meg !

Skrevet

vi har gjort akkurat det samme som dere. Tenkte langsiktig; konfirmasjon, bryllup osv. kjente også litt på det som du beskriver, men det var akkurat da:)

Skrevet

Gikk det over ?

Skrevet

ja, tenker aldri på det nå...2 mnd siden vi døypte henne.

Skrevet

Hva med bare og ha navnedag da? Eller ha sånn humanetisk opplegg?

Jeg vil heller ikke døpe gutten vår.. Ingen av oss er kristne, og hvorfor skal vi da "tvinge" gutten vår inn i kirka?

Han kan heller velge når han skal konfirmeres. Da kan han jo døpes da om han vil konfirmere seg kristelig..Vi støtter jo han om han vil bli kristen..

Å så liker jeg ikke måten kirka håndterer ting.. Eller hva jeg skal si.. De sier de tar i mot alle med åpne armer.. Men det gjør dem jo ikke.. De er ganske dømmende.. Tror mange homofile har følt seg støtt av kristendommen..

Skrevet

Ja hadde vi valgt navnefest til første hadde vi nok gjort det nå også.. Men siden det er under 14 dager igjen er det dessverre litt for sent å organisere navnefest nå.. Men vet liksom ikke om jeg støtter human etisk forbund heller 100%.

Skrevet

En familie som jeg kjenner arrangerte sin egen navnedag. De inviterte familien og laget sine egne ritualer. Selv var jeg fadder i en dåp der presten kun snakket om hvor syndig babyen var og at han aldri ville være verdig å komme til himmelen, men pga. at Jesus hadde lidd på korset + dåpen ville barnet likevel komme til Gud. Jeg fikk lyst til å rive barnet ut av hendene på presten, fordi jeg mener at barn er uskyldige og ikke født i synd.Har tidligere vært i en annen dåp der fokuset var et annet, men der og da i kirka besluttet jeg å ikke døpe mitt barn. Hun får ta valget selv når hun blir større.

Skrevet

En humanistisk navnedag er en markering av at barnet har fått et navn, og et fint alternativ til dåp.. Barnet blir IKKE innmeldt i Hum. forbund selv om dere har hatt navnedag.

Skrevet

Ja det høres jo helt forferdelig ut.. Er jo ikke sånn at prestene bare snakker sant heller. Tror jo ikke på at det eventyret mennesker har skrevet (bibelen) er den eneste sannhet og det er jo det prestene fremstiller det som..

Skrevet

Okey.. men det var jo greit å vite = )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...