Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #1 Del Skrevet 21. mai 2007 Her er altså greia: Mannen min er ikke klar for barn, og jeg vil ikke ha en baby han ikke er klar for. Dilemmaet blir da at vi hadde ubeskyttet sex på dag 11 i syklusen (natt til søndag). Nå ber han meg gå på apoteket for å kjøpe angrepille. Jeg vil som sagt ikke ha en baby han ikke er klar for, men av en eller annen grunn knyter det seg i magen min når han snakker om angrepillen... Jeg vil jo ikke være gravid nå, så da kan det vel ikke gjøre noe?? Samtidig som hele kroppen min sier at IKKE SPIS DEN!! Hvorfor er jeg så imot nødprevansjon? Jeg finner ikke frem til grunnene, jeg bare vet at jeg ikke vil??!! Noen andre som har vært i samme situasjon? Jeg føler jeg må kunne argumentere for at ikke jeg vil ta pillen. Kan liksom ikke bare si at 'Nei, jeg vil ikke!'. Ønsker feedback på negative/positive sider/ting ved angrepillen. Gjerne starte en liten diskusjon rundt temaet :-) Signerer som Anonym i dag... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9356087-angrepille-hjelp-samme-som-mann-ikke-klar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 21. mai 2007 #2 Del Skrevet 21. mai 2007 Her er min ærlige mening... Den gjelder forsåvidt bare for meg... Jeg mener ikke å bestemme hva andre skal gjøre... Er man gammel nok til å ha sex er man gammel nok til å ta ansvaret og. Både når det gjelder graviditet og prevensjon. Jeg har alltid vært veldig streng med prevensjon på de jeg har vært sammen med. Både kjærester og one-night-stands. Har ikke tenkt mye på graviditet før, men mest kjønnsykdommer jeg har vært redd for. Da jeg var mindre var jeg veldig klar på det at ble jeg gravid var ikke abort noe alternativ, men med alderen ser jeg hvor dumt det hadde vært å bli gravid med en engangs... Når jeg har vært i forhold har jeg ikke sett noen grunn til å skulle ta abort. Vi har jo vært glade i hverandre! Angrepiller er et flott tilbud hvis ulykken er ute, men jeg kunne aldri tatt den, i hvertfall ikke når jeg er i et forhold. Jeg syns du må få bestemme selv om du skal eller ikke. Det er ingen som kan forlange at du gjør det ene eller andre. Jeg syns det er litt slemt av kjæresten din å si at du skal. Han har selv vært med å ha sex ikke sant? Det var ikke bare deg... Og det virker ikke som om du har prøvd å lure han. Skal du ta pillene må du være sikker på at du vil. Og ikke la noen, enten det er en venn eller mannen din, fortelle deg hva du skal gjøre med din kropp. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9356087-angrepille-hjelp-samme-som-mann-ikke-klar/#findComment-9358220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotta med novembergutt Skrevet 21. mai 2007 #3 Del Skrevet 21. mai 2007 hm...blir det ikke litt feil å sammenlikne angrepille med abort? Ingenting har blitt laget enda, så kort etter samleie... Er jo for å hindre at et embryo blir laget at man tar den pilla. Dersom dere ikke er klare for å bli gravide nå, så synes jeg du skal ta angrepille. Så kan dere heller snakke litt om det nå som temaet allerede er kommet på banen. Kanskje dere finner ut at dere vil prøve, og da er det jo bare å slå til.... Klarer ikke helt å se problemet for å være ærlig.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9356087-angrepille-hjelp-samme-som-mann-ikke-klar/#findComment-9361930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nummer tre <3 Skrevet 21. mai 2007 #4 Del Skrevet 21. mai 2007 jeg er ganske enig med maggimor her... jeg hadde blitt ganske forbannet på samboer'n min om han hadde hatt ubeskyttet sex med meg og så bedt meg dra på apoteket for å kjøpe angrepille!! merker jeg blir irritert på tanken... det er jo ikke bare ditt problem å passe på prev. Hvis han er så innmari redd for å bli pappa, så får han vel være litt mer forsiktig da! Jeg har selv tatt angrepiller et par ganger, og det er ikke akkurat behagelig da.. MASSE reaksjoner på kroppen av alle hormonene. Jeg har sagt klart fra til min samboer at det ikke er aktuellt og dermed er han ganske så flink til å passe på at vi har kondomer.. Jeg syns det er god nok grunn for deg og si at du ikke vil.. for det er din kropp, og det er faktisk ganske mye i den pilla som kan få deg til å føle deg uvel.. (jeg kastet opp og var hjemme fra jobb).. Jeg skjønner deg godt hvis du velger å ta den, men det må være fordi du har valgt det selv, ikke på grunn av andre rundt deg! Håper du finner ut av det, og at du klarer å argumentere godt nok til samboeren din! Kjip situasjon å komme i.. Syns det blir for dumt av samboeren din å si noe sånt engang. Pult er pult liksom! Hadde skjønnt det om det hadde vært en one night stand, men han burde vel klare å passe på litt når dere faktisk bor sammen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9356087-angrepille-hjelp-samme-som-mann-ikke-klar/#findComment-9361937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 21. mai 2007 #5 Del Skrevet 21. mai 2007 Gutter ass... La han nå ta ansvar for det han har gjort tenker jeg.. Men vet at dette har flere sider. Han står tydeligis på sitt men tar ikke stilling til hvordan du har det i det hele tatt ved bare å forlange... Klart dette kan bli en ganske stor sak dersom man skulle ende opp med å få et barn han ikke er klar for. Men regner med at han var klar over at ting kunne gå galt der og da når dere hadde sex?? Eller var han uvitende om mangel på prevensjon.. Er enig med flere her inne.. Har selv brukt angrepille ved to anneldninger og ALDRI igjen (finnes alltids annen prevensjon..). Jeg blir kjempedårlig. Kaster opp, uvell, blør i en uke i etterkant og får masse humørsvingninger (også som en reaksjon på at dette føles galt for meg). Men så skal det sies at jeg rett og slett ikke tåler hormoner og dermed må bruke hormonfrie alternativer.. Ppiller gjør meg syk. På den annen side, moralsk sett ser jeg jo egentlig angrepille litt som en kjempesterk prevensjon. Så jeg ser ingen etisk feil ved å bruke den tenker bare at den ikke er noe for meg. Og har gjort dette klart overfor de jeg er med og dermed har de tatt ansvar. Men: DETTE ER DIN KROPP OG DU BESTEMMER hva som er rett for deg.. Han burde ta litt ansvar for sine handlinger tenker nå jeg.. Men dette er kun min mening.. Masse lykke til, håper du finner en bra løsning. Samme hva burde dere jo snakke sammen om dette.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9356087-angrepille-hjelp-samme-som-mann-ikke-klar/#findComment-9363406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2007 #6 Del Skrevet 24. mai 2007 Hei... Du har sikkert tatt eller ikke tatt pillen nå - er uansett forseint nå om det var natt til søndag - men jeg tenkte jeg skulle bare svare litt i tilfelle det er andre som leser her eller til fremtidige behov... Jeg har lest de andre innleggene og må si at det virker som om de er spesielt sinna på mannen din. Jeg kan skjønne poenget dems: mannen kan ikke bare ha ubeskyttet sex for deretter komme og be deg ta nødprevensjon. Men jeg mener da seriøst at "det tar to til å danse tango". Vil dere ikke ha barn, må dere begge være ansvarlig for å bruke prevensjon synes jeg! Ikke den ene eller den andre som skal ha alene ansvar. Du sier det at du ikke vil ha barn som han ikke er klar for - da har du like mye ansvar for prevensjon som han. Har dere likevel ikke vært foruttenkt og muligheten er der for at du kan bli gravid, da har du jo en mulighet (innen 72 timer etter sex) til å unngå det dere begge ikke vil. Hva er da problemet med å ta pillen?? Som nathalie81 sa - det kan ikke likestilles med en abort og det hindrer bare at et embyro dannes og dermed utstøtes egget ved menstruasjon. Kan ikke skjønne da hvorfor du er imot det - og når du selv sier at du ikke vet hvorfor synes jeg det første du bør gjøre (utenom å ta en prat med mannen om prevensjon og barn) er å finne ut om du egentlig vil ha barn, om du er for eller mot abort/prevensjon eller hva det nå ellers skulle være - du må vite hva du selv mener, det er den eneste måten du vil kunne forsvare valget ditt på, ikke med andres synspunkter og meninger! Tilslutt vil jeg også bare informere at jeg har tatt angrepille 3 ganger - og har ennå tilgode å opplever noe som helst av bivirkninger. Jeg reagerte forresten veldig på p-piller og var veldig bekymret første gangen jeg skulle ta angrepillen på at kroppen ville mislike en kjempe dose hormoner når den ikke tålte vanlig p-pille mengde - men som sagt ingen bivirkninger I DET HELE TATT! Alle er ulike - og man trenger ikke reagere eller man kan reagere kraftig - men det er uansett kortvarig - ikke noe vedvarende og heller ikke noe som vil ødelegge dine muligheter for å få barn ved en senere annledning. En dag med kvalme ol (hvis du får det) kan vel tåles....??? Håper det uansett går bra med deg! Og at dere ikke er gravid om dere ikke vil være det! PS. Bare sånn for å ha sagt det - jeg er Pro kvinners valg til å velge - abort eller beholde - men jeg er også Pro mannens valg! Jeg syns det beste er kommunikasjon! Og å bli enig om de store ting før det oppstår problemer! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9356087-angrepille-hjelp-samme-som-mann-ikke-klar/#findComment-9397261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå