Gå til innhold

Hvor mange timer sover dere på et døgn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så forferdelig sliten, jeg har bare sovet 4-5 timer hvert døgn siden barnet vårt ble født, og nå er h*n 9 måneder. Jeg holder rett og slett på å tørne. Har store søvnproblemer. Men så får jeg bare høre "slik er det å være spedbarnsmor". Er det virkelig vanlig å sove så lite over så lang tid, og i så fall hvordan holder dere ut????? Er det bare jeg som er svak?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg legger meg kl 23 og står opp en gang mellom 4 og 6. Det er den søvnen jeg har i løpet av ett døgn. Du må passe på og legge deg tidligere hvis du er veldig trøtt.

Skrevet

Er det barnet eller deg som har søvnproblemer? Dersom det er deg så anbefaler jeg akupunktur. Jeg hadde ikke noe særlig tro på dette, men var desperat, sover som "et barn" nå.

Skrevet

Sover mellom 4 og 6 timer i døgnet.....gjesp....

Skrevet

4-5 her også! Gjort siden 6 mnd gravid :-) Det går nu, men er dager der jeg er veeeeldig sliten! Får ikke til å sove på dagtid :-(

Skrevet

Det å bli mamma betyr ikke at man bør ta til takke med lite søvn. Jeg har to barn med helt forskjellig døgnrytme. Det kan fort bli perioder med lite søvn, men jeg har heldigvis en mann som stiller opp. Noen kvelder legger jeg meg kl.21 fordi dagen begynte kl.04.30. Er en kabal som skal opp for hele familien.

Skrevet

Som jeg fryktet dessverre, det første svaret jeg fikk reflekterer den generelle, bagatelliserende holdningen folk har til søvnproblemer, nemlig at man bare kan legge seg tidligere og så er alt greit. Hvis det var så enkelt ville det kanskje ikke bli kalt et søvnproblem? Fint om det funker for deg.

Skrevet

Begge to, dessverre. Jeg som en følge av barnets dårlige søvn. Det er en lang og negativ spiral som vi ikke klarer å snu igjen.

Skrevet

Jeg legger meg mellom klokka 22-33 og sover til 05, da begynner dagen her. Jeg får av og til sovet en time til når pappan står opp, men noenganger får jeg det rett og slett ikke til.

Jeg har også ofte innsovningsproblemer om kvelden, så ofte sover jeg ikke mer enn 5-6 timer selv om jeg ligger i sengen lengre enn det.

Synes likevel det går greitt, dette er luksus i forhold til for noen mnd siden, da sov jeg ofte bare 3-4 timer siden junior var så mye våken om natta.

Dersom du har søvnproblemer bør du få hjelp, det er fryktelig slitsomt og tar all energien din.

Skrevet

Ser jo at jeg er heldig. Er alene med en sønn på 7 uker og han legger seg kl 20 og sover til kl 0730. Er våken to ganger å får mat...Så tror ikke jeg skal si noe om at jeg sover for lite..da er det isåfall bare min egen feil som ikke legger meg tidsnok..Ingen gode råd fra meg, men føler virkelig med dere som ikke får nok søvn :-( Håper det retter seg snart...

Skrevet

Jeg sover 6-7 timer pr. døgn. Kan nok sove mer hvis jeg legger meg tidligere...

Skrevet

Ammetåka, er nok helt sikkert et resultat av for lite søvn. Det er klart at vi ikke kan klare å leve av så lite søvn over lengre tid.. Ja, det er en del av det å være småbarnsmor, men det betyr ikke det at vi har godt av det i lengden. En ting er selvsagt å prøve å legge seg tidligere, men det er jo ikke alltid lett å gjennomføre. Ting skal gjøres og det er jo litt hyggelig å være sosial også. Jeg har hatt det som deg frem til nå, har de siste dagene sovet ca 6-7 timer, men føler meg dessverre ikke noe mer utvilt av den grunn. Er ikke lett, men en trøst er jo at det som regel går over. Med mine to andre gikk det ikke over av seg selv, så de har begge to måtte ha en runde med Valargan, for å få hjelp til å sove...

Lykke til! Føler med deg og alle oss andre som sliter med søvnmangel

Skrevet

Har du problemer med å sove når barnet ditt sover, og det har vært over lang tid, synes jeg du skal gå til lege for å få hjelp. 4-5 timer er ikke nok i lengden. 6-7 er ok, men 8 timer trenger jeg for å føle meg helt på topp.

Skrevet

Ca 10-12 timer :D

Legger meg i elleve-tolv tiden og står opp mellom ni og elleve, da får lillemann mat 1-2 ganger før vi står opp. Han er 11 uker.

Så har ennå ikke vært liten av søvnmangel etter fødelen :)

Skrevet

Sover vel mellom 6 og 8 timer, men ofte delt opp i flere små porsjoner. Sover jo best når jeg får flere timer sammenhengende. Jeg trenger mye søvn, klarer vanligvis ikke å sove på dagtid, men legger meg kjempetidlig. Aldri senere enn 22.30 og ofte kl 21 hvis jeg er veldig trøtt.

Viktig med søvn, jeg vil også anbefale deg å gå til legen eller søke hjelp et annet sted, hvis du ikke klarer å sovne om kvelden.

Skrevet

Jeg synes oppriktig synd i deg !! Har vært der du er nå, og er vel delvis der ennå. Har hatt ett barn som til hun var 6 mnd bare sov max 2 timer i strekk, natt som dag, og i tillegg startet dagen kl 5 ! Etter 4-5 mnd med dette styret var jeg så sliten at jeg trodde jeg holdt på å bli gal. Det ble så galt at jeg aldri klarte å sove. Var lillemor hos mormor, ute på tur med pappan fikk jeg rett og slett ikke til å sove. Om natten når hun sov, lå jeg tilslutt bare å ventet på at hun skulle våkne ! Helt grusomt rett og slett.....man vet ikke hvor viktig søvn er før man mister det!!! Og jeg kan godt forstå at det å holde mennesket våkne fungerer som en torturmetode!! For det er ren tortur å ikke få sove når man er så trøtt at man såvidt ser klart.

Så.., det jeg gjorde, eller mannen tvingte meg til å gjøre, var å gå til legen for å få noe å sove på(vallergan). Det er en allergimedisin med døsighet som en av bivirkningene. Du bør være oppmerksom på at du kanskje vil føle deg noe groggy dagen etter at du har tatt medisinen, men for meg var dette bagateller til hva jeg var vant med!

Alt blir en ond sirkel med for lite søvn. Det bare baller på seg til man ikke vet hva man skal gjøre for å få sove, om så bare litt. Ihvertfall hos meg var det det eneste jeg tenkte på igjennom mange måneder.

Er blitt mye bedre med tiden, mye på grunn av vallergan vil jeg tro. Var til stor hjelp for å komme meg over kneika, og nå kan jeg fint sove ei god natt helt av meg selv ;-).., så det finnes håp !!!

masse lykke til;-)

klem fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...