Gå til innhold

Min sønn er 4 mndr. Er det dumt å begynne med litt velling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammer hver 3 time ennå. Hele dagen og hele natten. Er dette normalt til en på 4 mndr? Vil amme iallefall fram til han er 1 år, men det er tydlig at det er for lite på natterstider. Tenkte kansje prøve litt velling til kveldsmat, så kansje han holder søvnen litt lenger, Eller burde jeg bare fortsette med å amme som jeg gjør? SYns det er så mange barrn som sover hele natten osv...Men MIN skal ikke det:)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1: du vil amme til han er 1 år!?! prøv å ikke ha for høye mål...du vet aldri når d plutselig sier stopp;-)

2: ikke begynn me velling men me litt grøt, et par sjeer!det kan ta lang tid å øke, og vips så er han 5mnd, og bør nok få litt grøt!?!

3: det er ikke sikkert det hjelper mot nattevåk uansett, våkner han på natta, så er han sulten, ikke stress med dette, bare gi mat å legg deg ijen etterpå! lykke til!

Skrevet

Jeg må si du fikk et litt rart og pessimistisk svar av anonym her... Synes der er flott å ha amming til 1 år som mål!!! Greit nok at det kan bli vanskelig eller til og med umulig, men er en forhåndsinnstilt på at det går bra, så går det litt lettere etter min menig! Det er for dumt å gi opp på forhånd!!!

For det andre er det fint å begynne med velling. En skal begynne med tynn grøt eller velling. Hvis gutten din tar flaske ser jeg ingen grunn til å la være med det... Velling er jo bare uttynnet grøt, og det er fint å ha lite av det nye siden han er så liten!

Det kan jo hende grøt eller velling hjelper mot nattevåk, det gjorde det her i huset! Hun var våken mange ganger hver natt fordi hun var sulten. Etter at hun fikk grøt er det 0-1 amming om nettene. Det kan så klart hende det ikke hjelper i det hele tatt, og da er det ikke sikkert gutten din trenger noe mer enn mm ennå heller. Men hvis du vil prøve, så prøv! Noen trenger mer mat allerede ved 4 mnd alder, og derfor finnes det grøt å få kjøpt fra 4 mnd.

Håper dere finner ut av det :-D

Skrevet

Dette med soving om natta er relativt. Jeg vil si at mi tøtta sov om natta selv om vi ammet 3-4 ganger. DVS hun sov lett videre etter amming. På barselgruppa er vi 9 stykker, bare 1 av disse barna har sovet hele natta uten mat fra 3-4 mndrs alder. Nå når de er 6 1/2 er det 2 barn.

Vi ble ikke automatisk kvitt nattmåltider. Når de er oppe i 2 fulle måltider skal de klare seg uten mat, men vi måtte ha skrikenetter for å få dette til.

Høres ikke ut for meg som om du ammer unormalt mye. I økeperioder ammet vi ennå mer. Vi begynte med smaksprøver av og til fra 4 mndrs alder og mat da hun viste interesse for det (5 1/2 mndr) og jeg ammet henne nesten annenhver eller hver time om dagen. Men noe annet kan jo fungere for dere.

Det er nokså mye mer styr med mat, så dersom knøttet legger på seg som det skal ville jeg absolutt ikke stresset. Lykke til.

Skrevet

Man fullammer ikke til 1år, men gir mm som tillegg. Om du føler barnet ditt trenger mer mat anbefaler jeg å begynne med grøt - du kan jo alltids amme først (før grøt måltidet) så holder du melkemengden oppe.

Skrevet

Hei!

Tror ikke det er så veldig mange barn som sover hele natten ved 4 mnd altså :) Min gjør iallefall ikke det. Han har også krevd mye mat lenge og noen ganger har jeg følt meg som et meieri rett og slett. Det er supert å ha mål om å amme til han er 1 år, det har jeg også! Når har lillegutt 8 mnd og vi ammer mye enda. ( I tillegg til annen mat seff).

Anngående velling, så ville jeg ventet til iallefall 5 mnd. 1 mnd går så fort, og jeg har troa på at 4 mnd er litt for tidlig. Magesystemet er umodent og sart enda. Aller helst burde man vente til 6 mnd, men iallefall 5 vil jeg påstå.

Skrevet

Takker for masse svar:)

Jeg glemte et par ting, og det er at han har fått ca 180 ml med mme til kvelden, i en mnd ca nå. Men bortsett fra det, så er det kun mm.

Har prøvd litt tynn maisgrøt 3 ganger, men det går jo ikke fort, hehe...Han får ikke i seg så mye, så vi stresser ikke med det. Har prøvd fruktpuree også, men han syns det er surt:)

Håper så klart jeg kan amme til han er 1 år..Men tiden får vise...

Og nå vet jeg egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre, hehe...

Ble litt usikker ang vellingen..

Skal , skal ikke? :)

Skrevet

dersom du vil følge anbefalinger fra helsemyndighetene etc. er det 6 mndr som gjelder- vissnok best for nyrene. men må man så må man. dessuten kan man ikke bli helt slave av hva som er rett- unger vokste opp før man fikk forskning om hva som er best/rett.

Skrevet

jeg ville prøvd å vennan til grøt, og vis han ikke vil ha d, så kan du heller gi litt velling, men jeg har jallefall hørt at velling har noe tull, og at noen ikke klarer å vende seg til grøt fordi de har fått velling så lenge!?!?!

Skrevet

Jeg vurderer det samme. Syns jeg er oppe mer og mer om natta, og tenker prøve gi flaske med morsmelk og en skje risgrøt til kvelden. Hun er 4 mnd.

Jeg har vært fast bestemt på å kun gi mm til 6 mnd, men virker som hun trenger mer mat på kvelden, så verdt et forsøk!

Gi tilbakemld på hvordan det går da, lykke til ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...