Gå til innhold

God info om duo-testing osv

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet om gode linker til oppdatert informasjon om duo-test og lignende for oss modne gravide? Har funnet noen sider her og der på nettet, men merkelig nok ingen fagartikkel eller treff på relevante stikkord på disse BarniMagen-sidene.

Vil samtidig oppfordre flest mulig her inne til å fortelle NÅR og hvordan de fikk ordnet med henvisning til slike tester.

Mitt legekontoret ønsker første ordinære svangerskapsundersøkelse ca. uke 10. Jeg er 41, og med tanke på bestilling av time til viderehenvisning og beste tidspunkt for duo-test osv, synes jeg det må bli i seneste laget.

(Fra forrige svangerskap har jeg forøvrig erfaring med de store problemene og utfordringene vår norske lovgivning og våre politikere skapte for gravide som kjente til slike testmuligheter og ønsket dette. Måtte ordnes selv, via utlandet, be om blodprøve og samtidig tidlig-ultralyd her, og sende blodet med ekspresspost privat, og utenom loven. Møtte heldigvis noen oppegående leger som ikke la unødige kjepper i hjulene for oss. Men mye unødvendig slit og stress med dette.)

Fortsetter under...

Hei!

Jeg var på første svangerskapskontroll ca uke 10. Det var det mitt legekontor anbefalte, og jeg følger trofast anbefalningene. Legen min sendte sporenstreks (altså på kontrollen) brev til Ullevål og bestilte genetisk veiledning til oss. Fikk brev etter kort tid, med innkalling til time for veiledning og blodprøver. UL i uke 13 (innenfor fristen). Og resultatene var gode - slik at det var nødvendig med andre tester. Nå er jeg sprekkferdig og fødeklar :).

Hvis du hører til Oslo, eller andre steder som har duotesting, så tror jeg du har god tid. Mulig du må stresse legen litt hvis du må ut på reise for å få testet deg.

Jeg har dessverre ingen gode linker med oppdatert informasjon.

Lykke til!

Hei,

jeg var på første ultralyd i uke 8,5, da sendte legen henvisning til Ullevål. Det var IKKE for tidlig, sykehuset var treige til å sende henvisningen og hadde jeg ikke ringt og purret, fått dem til å fakse papirene til Ullevål til slutt, ville jeg ikke fått duotesten. Fikk dette tipset, om å følge opp selv, av fastlegen min, tror hun hadde erfaring for at dette kan skje... Nå vet jeg ikke hvilket sykehus/lege du tilhører, men jeg ville absolutt ha stått på for å få sendt en henvisning tidlig.

Når det gjelder info om duotesten, så vet jeg at det ligger linker om dette på noen eldre innlegg på denne siden, men hvis du har noen konkrete spørsmål, er det sikkert flere her, inkl undertegnede, som kan hjelpe deg. Lykke til!

Jeg er 36 og fikk derfor ikke automatisk tilbud om duo-test. Jeg måtte på tidlig UL på St.olavs pga uregelmessig mens og usikker termindato. Da fikk jeg tilbud om duo test. De sa da at alle som er inne på tidlig UL får tilbud om duo test uansett alder. Bare som en tilleggsopplysning.

Hei, jeg var på ultralyd 12+ 4, og til duotest dagen etter på fosterdiagnostisk senter i Trondhjem.Får svaret på duotesten om noen dager. Hvis den skulle vise noe feil, så sa de at de uansett ikke tok fostervannsprøve før uke 16, så da høres det ikke travelt ut. men det erklart, er det noe alvorlig galt, så er det jo best å få vite det før uke 11-12, syns jeg.

Annonse

Jeg var på genetisk veiledning i uke 12, og legen som tok meg i mot, sa hun ikke var sikker om fastlegen mente Duotest. (Hva annet er det snakk om i uke 12, spør du meg). Og det var uansett ikke hun kvalifisert til å utføre en slik test!!! Så fikk en ny time noen dager etter hos en annen lege, og han klarte da å si at Sykehuset i Østfold ikke utfører Duotest, men kun tidlig UL. Alternativet mitt var da FVP i Oslo. (Noe jeg helst ikke vil ta).

Tidlig UL viste normal nakkefolder og neseben. Men jeg ble skikkelig irritert over at vi som tilhører mindre sykehus, ikke får samme tilbud som de som tilhører større sykehus. Og overhode ingen info på forhånd. (Fastlegen min kjente ikke til Duotest i det hele tatt og jeg måtte forklare hva det var.)

Så jeg anbefaler alle til å kontakte legen tidlig for å få henvisning, særlig når man bor i mindre byer. Det kan kanskje gjøres via telefon også, uten ordinær legetime.

Har dessverre ingen gode linker å by på. Jeg har lett jeg også uten å finne særlig. Synes jeg fikk god informasjon da vi var på genetisk rådgivning på Ullevål.

Jeg var hos legen da jeg var 8+4, da ble henvisning til Ullevål sendt. Var på genetisk rådgivning da jeg var 10+3 og skal på UL i morgen, da er jeg 12+4.

Dere andre som har gjennomført duotest - fikk dere utvendig eller innvendig UL?

Hei igjen og takk for interessante svar, så langt!

Har funnet tilbake til dansk seruminstitutt som hadde mye god informasjon, forrige gang dette var aktuelt for oss. Der er blant annet den anbefalte tidsrammen for undersøkelsene (kalles doubletest og trippeltest i Danmark) presisert (innenfor hovedrammen over flere uker). For eksempel dobbel/duotest mellom 8+0 og 13+6. Men (NB!!) prøvene er best å ta før 11 uker. De mest aktuelle sidene, er vel disse: http://www.ssi.dk/sw3531.asp

http://www.ssi.dk/sw889.asp?pnr=1819

Et eller annet sted under danske SSIs sider (muligens der hvor jeg bestilte prøvetagningsskjema forrige gang) fant jeg også utvidet informasjon om de ulike prøvene og om tolkning av resultatene.

De to sidene fra SSI som jeg viste til ovenfor, sier litt forskjellig om det beste tidspunktet for å ta prøvene. På det ene informasjonsarket står det som jeg har referert ovenfor, på den andre siden om duo-/dobbeltesten står det: "Prøven skal tages i 8. - 13. graviditetsuge og bedst i 8. - 10. uge"

Jeg hadde innvendig UL da jeg fikk utført dobbel-/duotest i forrige svangerskap. Spiren lå fortsatt så lavt at legen foretrakk denne metoden, det ville gi et tydeligere bilde enn med utvendig UL. Ikke ubehagelig eller vondt heller, og mye lettere for meg å tolket UL-bildet av den vesle spiren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...