Gå til innhold

umotivert 8 åring

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt som hater lekser. Han er helt umotivert, men han sliter også veldig med å lese og skrive. Jeg må sitte over han med leksene hele tida. Han blander mye b og d, kan plutselig skrive feil veg. Ja eg e frustrert.

Er det noen som har gode tips til motivasjon???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9352934-umotivert-8-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

heisann:)

vist jeg ikke hadde vist bedre så kunne jeg trodd at du skrev om min sønn!! det er akkuratt slik vi har det hjemme også.sønnen min er 7 år,går i 1 kl. han syntest det var gøy med lekser den første dagen,men no er det en kamp hver gang jeg sier til han at han har lekser:( har snakket med lærerene hannes men føler ikke at jeg får noe hjelp der.de sier bare at han ikke virker ukonsentrert på skolen..osv.. at jeg ikke må ha en negativ holdning ovenfor han og leksene..men d har jeg heller ikke..ihvertfall ikke som jeg viser han.prøver å være så positiv som mulig,uten at det virker overdrevent..men d er ikke alltid like lett..avogtil så er tolmodigheten min på briste punktet..

etter jul så fikk de lekser 3 ganger i uken..synest det er veldig masse..har flere veninner med barn i 1kl,og 2 klasse,men ingen av de har så masse lekser..

har desverre ingen gode tips til motivasjon,leiter etter det selv:(

lykke til videre:)

• 2 måneder senere...

hei, jeg ville kontakt pp-tjenesten hvis jeg var deg.

Jeg har lese og skrivevansker, eller dystleksi om du vil, på skolen der jeg gikk hadde dem heldigvis god peilig på dette, så de plukket det opp med en gang, så fra første klasse av så hadde jeg norsk med egen lærer, slik at jeg kunne få lære i mitt tempo og på en måte som det var lettest mulig for meg.

Er dessvere ikke alle skoler/lærere som har noe peilig på dette og tror barn med lese og skrivevansker bare er late, så håper virkelig ikke dere møter en vanskelig skole, for på ungdoms skolen så var det ikke så greit lenger, men pp tjesten hjalp til med å få skolen til å skjønne. Så jeg fikk bruke pc og hadde lengre tid på tentamer og slikt.

Så er de vanskelige, bare stå på ditt å få pp tjenesten inn i bildet.

Ikke at jeg noen ekspert eller noe fordi jeg har det, men er lurt å få det testet ut.

• 8 måneder senere...

Hei:-)

God å høre att det er flere en bare vi som sliter med lekser og motivering... eg har en gutt som er 7,5 år og går i 2 kl. vi har vel egentlig slitt med lekser og motivasjon like til nå etter jul. Da oppdaget vi med en tilfeldighet att gutten vår trengte briller, og etter det begynte ting å skje, han fikk lese og lære lyst :-D viste ikkje att det gikk an å skru på en bryter og så ble alt så mye enklere, men det var det, vi har også begynt med eit lite belønnings system som fungerer slik att når han har hatt tester på skulen så får han 1 kr for hvert riktig svar, er jo ikkje så mye med en krone men det blir litt når han kommer hjem med tester på 20 spørsmål og alle er rett.....:-) her har det fungert kjempe bra, så det er jo eit lite tips...

Lykke til videre....

• 1 år senere...

hei, jeg har en datter som er "sen" trenger tid, har lese og skrivevansker. hun er 8 år, hun hadde ppt til hjelp i barnehage og kom seg veldig, startet i 1 klasse og jeg fikk bare tilbakemelding om at hun lå litt etter de andre og at jeg burde øve/lese masse med henne hjemme etc.. flyttet i slutten av 1 klasse til ny by og ny klasse, med fantastisk oppfølging på skole, og har nå søkt ppt om assistanse, og fått det invilget, .. hun har tatt en wisc test, en slags utredning for å se hvordan hun ligger ann, og har fått det bekreftet sammen med det skolen og oss hjemme har sett. det er ikke dysleksi, men lese og skrive vansker, og vansker i matte..

hun klarer å lese, men leser sent og rett frem slik som ordene står skrevet.. av å til blander hun bokstaver/husker ikke hva denheter etc, bokstaver og tall har hun lenge skrevet speilvendt, ikke ofte men noen ganger innimellom.

lese mye er viktig, men ikke press, la det være gøy, og les heller noe som er gøy, heller for lett enn for vanskelig.. det var viktig at automatikken blir øvd inn før man tar vanskeligere ting, ( dvs at man ser med en gang hva slags ord som står der etc, sjønner ting(ser/leser)

uten at man må tenke... øv på å skive enkle ting som han fåt til, mase skryt og oppmuntring, gjør det til enlek.. be skolen om å søke til ppt om hjelp hvis du mener det kan være til hjelp, ellers er d bare å ta tiden til hjelp. forstår godt hvordan du har det, er der selv enda....

lykke til :-) (og husk at det er bedre å be om hjelp for tidlig enn for sent, da blir "problemet vanskeligere å ta tak i)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...