Gå til innhold

Noen som kan si noe om den "bek i fostervann diskusjonen" som nylig skal ha vært i media??

Anbefalte innlegg

Hørte noe om en media debatt ang. bek i fostervannet og at det kunne være helseskadelig for fosteret å ligge for lenge over termin. Skulle gjerne hørt mer om det for å ha gode argumenter til sykehuset om hvorfor jeg nekter å gå mer enn 1 uke over termin. Fullgåtte 40 uker i morgen og sliten i kropp og sjel;O)

Noen som kan hjelpe meg med dette?

Fortsetter under...

Vet ikke noe om at det er farlig at fosteret ligger for lenge i magen etter termin,men det jeg vet er at hvis babyen svelge bek,kan babyen faktisk dø..Ganske brutalt ,men det er det jeg vet..Da jeg fikk min nr 2 måtte dei sette meg på drypp for å få fort gang på riene pga babyen hadde bæsja inni magen og det kom ut i lag med fostervannet,da hun kom ut var det ingen som viste hva jeg hadde fått,de tok henne med til ett rom vedsiden av for å sjekke om hun hadde bek i lungene,det hadde hun heldigvis ikke:) Håper du vart litt klokere:) Lykke til med fødselen:)

Jo og takk!! Har nok lest litt om det i mitt første sv., men kan ikke si jeg var klar over konsekvensene. Denne sykepleieren var så brennende opptatt av temaet, at jeg ble rent engstelig...

Min kusine gikk nesten tre uker over termin. Barnet holdt på å dø bla a pga fostervann med bek. Vannet var helt brungrønt da det gikk. Fødselen endte i hastekeisersnitt, og legen som hadde vakt var direkte sint fordi det øvrige helsepersonellet hadde latt henne gå så lenge.

I andre land har de ulik praksis på dette, igangsettelse skjer tidligere. Fødselsoverlege på Lillehammer sykehus har forsket lenge på feltet, og har gått sterkt ut for at kvinner ikke skal vente mer enn en uke etter termin for å bli igangsatt. På bakgrunn av forskningen mener han at flere dødfødsler kunne vært unngått da.

Jordmødrene her nede er veldig "flinke" til å presisere, at man går ikke "over tid" før man har gått 14 dager etter termindato. Termin er ikke grensa, det er bare "midt i den fire uker lange fødeperioden", og det er først 14 dager etter termindato at man er "over tid".

Det her med misfarget fostervann/bek i fostervannet har sammenheng med - at ungene jo puster inn fostervann i magesekken for å trene lungene. MANGE barn - også de som blir født før terminsdato blir født sammen med "misfarget" fostervann. Dette er ikke farlig - med mindre det er klumpete - altså: kan ha klumpet i lungene. OM det er klumpete vann som kommer ut under fødselen - sammen med barnet - så suger de luftveiene fri for "slam" (de suger ikke luftveiene på alle barn lenger, kun de det er nødvendig med). Og alt blir fint igjen.

Grunnen til at de setter i gang fødsler 14 dager etter terminsdato, er at forskning/erfaring viser at etter dette kan morkakens funksjon nedsettes. Dette skjer i 3% eller noe sånn av normale kvinners graviditet, og er reelt ikke noe å bekymre seg for.

Altså, ikke for å være nedtrykkende jeg skriver det her, jeg bare gjengir det mitt helsepersonell har fortalt meg :)

Annonse

Jeg har netttopp vaert inne aa lest om igangsetting etc. fordi jeg er gaatt 41 uker paa tirsdag og idag begynnte jeg aa lekke fostervann. Det stemmer at forskning viser at det ikke er bra og gaa for lenge over tiden dvs mer enn en uke 10 dager. forskningen er av middelskvalitet dvs at ved större undersökelse kan resultatet forandres. Derfor har mange sykehus spesielt paa östalndet begynnt aa praktisere igangsetting paa dag 10 eller tidligere hvis barnets helse tilsier det. Foskningen jeg leste ble utgitt i fjor. monitor utskrift har visst seg og gi et veldig godt bilde paa hvoran babyen har det for tre dager av gangen. hvis det er evt kommet bek i fostervannet som paavirker ungen vil dette gi utslag paa monitoren (20-30min hjertefrekvens registrering).

Det at du er sliten hjelper nok lite for aa faa igangsatt, men staar du paa vil du kunne bli igangsatt naar du har gaatt 41 fullgaatte uker.

haaper dette hjalp litt.

Bek i fostervann er ikke bra. Barnet kan få avføring i mors mage dersom det blir stresset (av ulike årasker). Dette vil da barnet, dersom det ligger en stund i det forurensede fostervannet, "puste" inn i lungene. Det kalles da mekoniumsaspirat, og gir som regel komplikasjoner etter fødsel, som f.eks lungebetennelse, som i verste fall utvikler seg videre. Barnet vil kanskje legges inn på en nyfødtavdeling til observasjon. Og det vil mest sannsynlig få antibiotikabehandling. Derfor er man ekstra observante på barn hvor fostervannet har vært misfarget.

Vet ikke noe om riskikoen for misfarget mekonium når man går to uker over terminen, eller overtid. Men stress hos barnet er en absolutt risikofaktor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...