Gå til innhold

Vallergan-ønsker å høre om erfaringer.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei.

Dattera vår ble nettopp ett år. Hun har ikke sovet noe særlig. Når desember nærmet seg og hun var nesten syv måneder holdt jeg på å bryte sammen av søvnmangel. Endte gråtende opp på helsestasjonen. Det fikk vi Vallergan å gi snuppa slik at jeg skulle få ta med litt inn igjen.

Første kveld ga vi litt mindre enn vanlig til en toåring, tror det var 0,2 istedetfor 0,25 (ml? eller kanskje det var 2 ml i stedet for 2,5 ml?) Ihvertfall sov hun litt mer den natta og masse dagen etterpå. Vi fortsatte neste kveld og fikk ei ok natt til. Tredje kvelden våknet hun like mye som til vanlig til tross for Vallergan, så da var det ikke vits lenger. Men jeg fikk i hvert fall to gode netter, og var ikke redd for å gi henne, da venninna mi er sykepleier på barneposten på sykehuset og sier de ofte gir vallergan til barn og aldri har hatt problemer med det.

Flaska har vi spart og brukt ved noen få anledninger til, bare enkeltnetter det har blitt forjævlig igjen. Unnskyld språket, men folk som ikke har opplevd hvor vanskelig det kan være, aner jo ikke hva vi snakker om. Vi har også prøvd alt annet, skrikekurer, no-cry sleep solution, søvn-kurs på familiesenteret og kjerringråd. Ser ut til at det bedre seg litt nå, ferdig med amming og lære-å-gå og har fått masse tenner.

Lykke til, klems

• 4 uker senere...

Vi brukte det på vår, den gang, 2,3 år gamle sønn. Han våknet om natta og kunne være våken i mange timer. Til tider hysterisk og umulig å roe ned. Vi fikk beskjed om at Vallergan kun skulle brukes i en uke, noe som vi gjorde med vekslende hell. Han sov bedre de første 4-5 nettene og det hadde også virkning de neste 3. Når vi var ferdig med kuren var det imidlertid tilbake til det gamle.

Det er 6 mnd siden vi tok kuren på ham og ting har blitt bedre, men ikke av seg selv. Vi fant ut at han rett og slett våknet av at han var redd og hadde mareritt. Dette løste vi ved å sove inne hos han, noe vi gjør fremdeles. Han kan fremdeles være våken flere timer om natta, men heldigvis ikke hver natt. Han er nå snart 3 år og jeg håper virkelig at søvnen blir bedre med alderen. Å ha barn som ikke sover er helt, helt grusomt. Aner ikke hvor mange natt-timer jeg har vært våken og hvor mye tid vi har brukt til å diskutere og finne ut mulige løsninger på problemet.

I ettertid snakket jeg med en barnelege om vallergan og han sa at den ikke hadde noen virkning på barn med mareritt og nattangst.

Hei:)

Jeg vet at tanteungen min får det innimellom, for han har atopisk eksem og andre allergier...Så han får ikke sove.

Men, vallergan blir f.eks ikke gitt til eldre mennesker for å hjelpe de til å sove, for man får veldig ofte sterke bivirkninger! Man føler seg enormt fyllesyk. Det sa iallefall noen jeg kjenner som jobber i hjemmesykepleien.

Jeg ville tenkt meg VELDIG nøye om før jeg brukte det. og ja, jeg skjønner desperasjonen, vi har en jente på 10 mnd som ikke sover om natta enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...