fiona71*2pp Skrevet 20. mai 2007 #1 Skrevet 20. mai 2007 No har vi prøvd alt vi kan komme på snart... Vi har prøvd å ikke la ho sove etter kl 18:00 på ettermiddagen, det nytta ikke. Skreik å hylte akkurat like mye da hun kom i senga, og ligger bare å peiver med armer og ben. Vi har prøvd å ikke ta henne ut av soverommet etter at vi har lagt henne... altså, gi mere pupp der inne, kos, trøst og alt... Ingen hjelp. Vi kan holde på i 1 - 2 timer før hun sovner. Det verste er jo at hun sover lite på dgtid også.. dag tror jeg bare hun har sovet kanskje 1,5-2 t på hele dagen. Hun er 13 uker. Før la vi henne bare, og hun lå der og pludret for seg selv, og til slutt sovnet hun...mens nå hyler hun så at jeg får ondt i meg, og naboen må jo tro vi mishandler henne... Blir litt fortvilt. Har prøvd å puppe ekstra, i dag prøvde vi endatil med en flaske etter pupp, i tilfelle hun ikke har blitt mett av puppene..mne niks. HYL HYYYYYYYYL Vræl. Nå går pappan rundt å bærer her...det virker ikke som hun har vondt i magen.. hun gjesper og ER trøtt. Men vil ikke sove. Vi har samme problem i vogna på dagid. Hun bare hyler. Tillab mente hun kanskje ikke trives i vogna...at vi måtte prøve å bruke den mer, hjemme, inne, også.. Men hun hyler likens nå når vi skal i seng... Trives hun ikke her?? Hva skal vi gjøre? noen gode råd??
sb80 Skrevet 20. mai 2007 #2 Skrevet 20. mai 2007 føler med dere...har hatt en liten skrikeruge selv. Det jeg lurer på er om må dere for alt i verden la en 13 uker gammel baby skrike på rommet bare pga rutiner?? Tror du ikke hun kanskje er utrygg, redd, mageknip, kolkikk o.l? Gutten vår var slik de første 3mnd. Vi gikk å bar å bar å bar. Han greide ikke å få i seg nok melk selv om jeg trodde det for han spiste hele tiden. Da melka endelig kom skikelig igang fikk han kolikk. Høres nesten ut som kolikk eller lignende. Skal ikke si hvordan dere skal gjøre det men tviler på at du har det særlig godt når hun skriker så mye. Vi begynte med leggerutiner når han var 5-6 mnd og nå legger vi han bare ned å så sovner han selv. Uansett..LYKKE TIL. Spør om hjelp på helsestasjonen.........
fiona71*2pp Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 20. mai 2007 Ne vi lar ho jo ikke skrike lenge da, for vi sitt jo ved senga hennes å prøve å synge, og dulle. Men tar ho jo rimelig fort opp siden ho bare hyle. Det e nok ikke kolikk nei, for ho e i strålanes humør når ho bare sitt i stua, på fanget, eller blir bært. Ho blir blid så fort vi tar ho opp!! Etter som æ har forstått så bør man IKKE gjøre det som vi gjør det no.. ta ho opp, og ut av rommet. Kanskje hun er redd? kanskje utrygg? Men hva gjør man med det da? vi sitter sammen med henne før hun skal sovne... Vi er i stua når vi prøver å få henne til å sove vogga. Vi triller jo vogna når vi prøver å la henne sove der. Å vi lar henne ALDRI ligge å gråte lenge før vi tar henne... Vi legger henne 20:30, er det for tidlig eller?
LivetErEnLek Skrevet 20. mai 2007 #4 Skrevet 20. mai 2007 Du sier at dere har prøvd alt, Det er kanskje der noe av problemet ligger? Mange bebier er avhengig av trygge og kjente rutiner som forteller dem at nå er det kvelden, og nå skal jeg sove. De trenger å vite hva som kommer og kan på denne måten tune inne kroppen til natta. Dessuten kan det ofte ta noen dager før man merker noen resuttater av enkelte ting, så da nytter det ikke å forkaste "metoder" etter kort tid for så å prøve noe annet. Mitt råd til dere, er å prøve å innarbeide en rutine for kveldsstellet som gjentar seg hver dag. I den perioden det innarbeides, er det viktig å la planer som kræsjer med disse være. Hos oss, ser kveldstellsrutinen slik ut. - Vi spiser grøt (mm eller mme før hun begynte med fast føde) - Vi kler av alle klærne og lar henne krype rundt i bare bleia i ca 15 minutter. Vi synger og leser i bøker - Hun bader. Dempet belysning på badet og tente stearinlys - Vi pusser tennene - Hun får masasje på stellebordet. Samme rutine hver kveld og med en cd med beroligende musikk (samme sanger hver kveld) - Hun får på pysjamas og vi går inn på soverommet - Hun får påfyll av mat i form av mme i armkroken til mamma eller pappa på soverommet mens vi synger vuggesanger (de samme sangene hver kveld) - Så legges gulllet i sengen, få kyss på pannen og så er det natta. Det kan kanskje virke litt rigid, og det hender vi avviker fra denne rutinen nå (hun er blitt 10 mnd), men frem til hun ble omkring 5 mnd, så viste vi at dersom vi gjorde det, så ville vi få problemer med å få henne til å sovne. Lykke til .-)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #5 Skrevet 20. mai 2007 Vesla mi ville heller aldri sove. Har fortsatt lite søvnbehov.. Jeg anbefaler å slutte å stresse med rutiner.. La henne ligge i armkroken eller hva som er behagelig for henne.. Vesla mi brukte å sove liggende på magen på min mage.. Har tilbragt mange timer slik.. Det er ikke alle bebiser som man kan begynne så tidlig med leggerutiner på.. Vesla mi var sånn helt frem til ca 8-9mnd... Da bare begynte hun å bli trett på kvelden... Du sier jo selv at hun er blid når hun får komme opp igjen så ha henne heller i stua og slapp av alle sammen og så løser dette seg etterhvert.. Det er iallefall min erfaring og velsa mi er nå 10mnd og sover ENDELIG 20-08 med bare noen ammepauser.. og ha henne evt i senga om natta.. det hadde jeg helt frem til for en måneds tid siden.. lykke til!
hurra og hei! Skrevet 20. mai 2007 #6 Skrevet 20. mai 2007 Huff, jeg føler med dere! Jeg tenkte også på dette med at dere har prøvd alt, og at det kanskje kan være nettopp derfor at det blir litt vanskelig. Hva med å prøve å ha nøyaktig samme kveldsrutine hver kveld, men til litt forksjellig tid? Det kan høres ut som det vil være lurt å legge henne noe senere, f.eks i ti - elve tiden. Også slapper dere av og koser dere med henne og noen rolige aktiviteter om kvelden. Her hos oss har vi ikke så kompliserte rutiner, men de fungerer.(Hun er født 14. februar:) I titiden(av og til senere) tar vi henne med ut på stellebordet der hun blir kledd naken og får ligge å kose seg litt. Så får hun tran(naken!) med kopp, før vi vasker henne(behøvelig etter tran) i ansiktet og nedentil. Så er det på med pysj og ut i stua(!) for pupp. Etter puppen er det opp i kurven(synes senga er litt stor enda, så vi har kurven oppi-føles kanskje tryggere for babyen?) som står i et mørkt soverom, kyss på kinnet, sutta inn og så forlater vi. Frøkna sover til i åtte - nitiden, av og til med pupp en gang, men som regel sover hun natta gjennom. På dagtid sover hun to lange økter(2-4 timer) i vogna ute, pluss noen lurer på fanget og i sofaen med oss om ettermiddagen. Jeg tror på at det må være forksjell på natt og dag. Kurven mørkt og stille på natt, og vogna ute og lyder på dagen. MEN, det er forskjell på unger. Noen sover lite og andre mye, og det trenger ikke å bety at foreldrene gjør noe galt! Puh, dette ble langt:)
fiona71*2pp Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 20. mai 2007 Da er jo sannelig jentene våre like store...men akk så forskjellige Mitt nurk likte veldig godt å sove i vogna før... Men plutselig så var ikke det heller bra. Hun bare hyler når vi legger henne ned. Det er så ille at noen ganger har jeg tatt opp ryggen på vogna, på minste hakket..da er hun fornøyd. Når jeg ser hun begynner å glippe med øynene, legger jeg henne ned. Men hun sover kanskje bare 1 time maks. Å er vi bare hjemme vil hun kun sove hvis jeg legger meg på sofaen sammen med henne, og hun får pupp. Er redd hun er blitt for vant til å sovne på puppen. Noen ganger får jeg flytte henne over i vogga. Den første luren på morgenen, ca i 11 tiden, da legger hun seg uten problem i vogga. Sover kansje tre kvart, 1 time.. Men etter det skal hun bare være våken. Blir så fortvilt..både på vår og mest hennes del..jeg ser jo at hun er trøtt. Rett å slett fælt å se at hun ikke får sove. Skal prøve oss på litt senere leggetid, og FASTE rutiner HVER kveld. Så får vi se. Jeg håper virkelig det hjelper.. for idag var det vel drøyt for en en veldig følsom mamma her..snufs. Men hun sovna endelig i ti tia. Da fikk hun en ekstra pupp. Å da la hun seg uten problem..så kanskje vi rett å slett har prøvd å lagt henne for tidlig...selv om hun ikke har sovet på hele dagen. Det er sannelig litt vanskelig dette.. Men men, vi lærer vel litt hver dag... Takk for gode tips iallefall
Pia♥CF Skrevet 20. mai 2007 #8 Skrevet 20. mai 2007 Ja, det høres ut som om du stresser litt. Rutiner er vel og bra, men synes kanskje noe av det dere prøver på er litt tidlig ? Lillemann her er vokst opp på mammas bryst, og vi hadde ikke gode soverutiner før nærmere 3 mnd. Vi lot han sovne i armkroken, eller liggende på mammas mage før vi bar han ned( hadde allerede tatt kveldsstellet). Han lå i rede de første mnd. så over i hengekøye... ( nå trener vi på seng...) Så, kanskje hun ikke er helt "trygg".. men mest av alt.. stress ned.. kose kose kose.... og så skal jeg banne litt i kjærka her... - legg bebsen sammen med deg i sengen og la henne kjenne mamsen sin.. og om/når du bærer henne over.. legg med en genser ol som du har brukt som det lukter "deg" av... Lykke til da !
selfangerkjerringa Skrevet 20. mai 2007 #9 Skrevet 20. mai 2007 "søvn avler søvn" sier helsesøstra mi... dvs får du henne til å sove godt på dagtid, så blir ofte nattesøvnen bedre også. Tror kanskje tillab har et poeng ang. det å trives i vogna, men dessverre har jeg ingen konkrete råd til deg... ønsker deg lykke til framover
fiona71*2pp Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 20. mai 2007 Men hun er jo 3 mnd... Men ja.. kanskje vi har stresset litt. Det er bare for hun har jo hatt de samme rutinene helt siden vi kom hjem fra barsel.. men det er jo nå, for 2-3 uker siden at alt bare endret seg. Men sannelig skal jeg prøve det også...å legge noe i sengen som jeg har brukt. Vi sover på ettermiddagen på sofa sammen, og hun sover sammen med meg på morgenen.. Men har fått endel tilbakemeldinger om at det kan vi veldig dårlig uvaner.. at hun blir litt bortskjemt av slikt.. Så jeg vet ikke helt... Hun sovner jo stort sett alltid på puppen min før vi bærer henne i seng...men med engang hun kommer oppi der, så gråter hun. Stakkar nurket mitt..
Pia♥CF Skrevet 20. mai 2007 #11 Skrevet 20. mai 2007 "Men har fått endel tilbakemeldinger om at det kan vi veldig dårlig uvaner.. at hun blir litt bortskjemt av slikt.. " - ja nå skal ikke jeg oppfordre til å skjemme bort frøkna da.. men, gjør alltid det du FØLER er best.. Gi litt blaffen i hva andre mener... Er bebsen trygg og har det bra, har du det bra..
hurra og hei! Skrevet 20. mai 2007 #12 Skrevet 20. mai 2007 Jeg synes nå det er koselig å ligge sammen med babyen min på sofaen og ta ettermiddagshvil, og før når min våknet i syvtiden tok jeg alltid henne opp i senga for å drøye morgenen litt..Jeg tror ikke de blir bortskjemt av slikt:)
ormeynglet Skrevet 20. mai 2007 #13 Skrevet 20. mai 2007 Kan det ikke være at hun har trykk i øret da, at hun får vondt når hun legges ned rett og slett? Vet ikke jeg altså, men er jo kanskje verdt å finne ut av?
fiona71*2pp Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #14 Skrevet 20. mai 2007 Lure på om æ ska få sjekka det der øre greia ja...trur æ fikk tips om det en gang i forrige uka..det va kanskje du da og? Men det har jeg glemt helt av... Skal ringe legen i morgen å høre...
ormeynglet Skrevet 20. mai 2007 #15 Skrevet 20. mai 2007 Nei, var ikke meg, men det var det første som slo meg når jeg leste innlegget ditt. Har du prøvd å bygge opp hodeenden på senga hennes litt da? Vet mange som har gjort det med hell. Håper du finner ut av det iallefall, det er slitsomt å ha det sånn. Prøv å tenk at det uansett er for en periode:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå