Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #1 Del Skrevet 20. mai 2007 Skriver dette på vegne av en veldig god venninne. Hun startet sin "rusmiddlekarriere" som 12 åring, og fortsatte hele veien til det endte i heroin og avrusning i utlandet. Hun har to barn, og etter å ha fått sitt eldste har hun ikke brukt heroin. Slik det er i dag misbruker hun stoffer av og til, for å holde seg ovenpå. Hun går gjevnlig til psykolog, er innunder et rusteam og har full åpenhet med barnevern og andre instanser. Jenta er UTROLIG ressurssterk, men når jeg snakker om henne til andre, helt streite,venner kommer fort kommentaren om hvorfor hun ikke kan slutte, hun har jo barn å tenke på. Derfor tenkte jeg at dere her inne er litt mer opplyst om hva hun faktisk har OPPNÅDD til nå ved å holde seg unna heroin og daglig misbruk. En periode subsidierte hun Subutex selv, men alle vet jo hvor dyrt det er. Poenget er at da hun gikk på dette fungerte hun så bra, holdt seg ovenpå, jobbet og var den gode, glade janta jeg vet hun egentlig er. Problemet er at barnevernet ikke vil at hun skal benytte seg av dette(som sagt har de et helt åpent forhold), fordi hun har klart å holde seg rusfri i lange perioder før. Hun sluttet med dette, og nå har hun over en periode på ca ett år hatt null overskudd bortsett fra å ta seg av barna sine. Selvfølgelig går hun da på noen smeller, godt organiserte der hun vet at barna er hos faren og har det bra. Da hun gikk på Subutex var ikke disse sprekkene et tema engang. Både legen og hun selv er veldig klar for Subutex, men barnevernet setter altså ned foten enda hun prøver å forklare alt. Hvorfor GJØR de dette? Er det noen som helst vits i at utenforstående(f eks jeg) prøver å ta det opp med de? Eller vil jeg da bare ødelegge mer for henne? Hun har nevnt meg til de før, jeg står på liste over personer de kan kontakte mht barna hvis noe skjer. En annen ting er selvfølgelig økonomien. Hun har rehabiliteringspenger, men der stopper det. Ikke noe dekning av bhg, ingen hjelp fra sosialkontoret til f eks husleie etc. På grunn av at hun er så forbannet ressurssterk. Hun har to barn, hennes største ønske er at de skal få en skikkelig ferie. Kan jeg prøve å ta dette opp med sosialkontoret? Virker som de bare føyser hennes forslag vekk nettopp fordi de tror hun skal klare alt selv. Noen innspill? Forslag? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9350958-min-gode-venninne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medavhengig mor Skrevet 22. mai 2007 #2 Del Skrevet 22. mai 2007 All ære til venninna di som har kommet seg vekk fra heroinen!! Men, å ty til Subutex er kun en billig løsning til fortsatt å ruse seg. Som forelder bør man holde seg rusfri, og Subutex (selv om man får dette via LAR f.eks) er fortsatt er rusmiddel - særlig når det erstattter et rus-sug som venninnen din nok lider av når hun ikke greier å å energi og overskudd selv om hun nå er nykter (for mesteparten av tiden ihvertfall). Uff, jeg vil ikke høres kjeftete ut. Min samboer har vært hektet på speed og Sub - så jeg vet hvor farlig dette er. Men, det er så viktig når en først skal være nøkter - at man faktisk tar det helt ut. I henhold til 12 trinns programmet til AA og NA, skal en rusavhengig ikke drikke en enhet med alkohol en gang etter avrusning. Er venninnen din aleneforsørger? Viss hun er det, så har hun krav på mye støtte fra det offentlige. Kjekt at du har postet innlegg her. Godt at venninnen din har noen som bryr seg om henne. Lykke til!!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9350958-min-gode-venninne/#findComment-9372275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #3 Del Skrevet 22. mai 2007 Tusen takk for svaret. Jeg vet veldig lite om Sub, men så og opplevde ei helt annen jente og mor da hun gikk på det. Ikke var hun "ruset" i ordets forstand heller. Hun får sikkert støtte,men det holder ikke. 9000 i rehab, barnetrygd og statens minstesats fordi faren ikke kan betale. Dette høres jo mye ut, men jeg hadde ALDRI klart å leve på det. Kan jo begynne med husleie 6000...to barn i barnehage...strøm..og så kommer "luksusvarene" som mat, klær osv. Har hun ikke rett på litt ekstra penger for å gi barna sine en ferie, f eks? Ingenting utenom det hun allerede får? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9350958-min-gode-venninne/#findComment-9375589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medavhengig mor Skrevet 23. mai 2007 #4 Del Skrevet 23. mai 2007 Sub varierer nok med virkemåte - men det virker ihvertfall slik at det tar bort rus-suget. Nøytraliserer en liksom. Det eneste jeg er helt sikker på er at Sub ikke er særlig bra. Folk bruker jo Sub for å holde seg vekke fra tyngre stoffer..... Så lenge venninnen din har greid seg uten så lenge, så bør hun fortsette den nøkre linjen. Jeg anbefaler deg å henvise henne til AA og NA-møter. Dette er en flott plass å treffe andre i sammen situasjon som henne, hvor hun kan få god støtte i hennes situasjon! Ang penger: Jeg vet det er noe som heter Bostøtte. Dette kan en søke om fra Husbanken. Det søkes for 3 måneder om gangen, og neste søknadsfrist er 10.juni. Klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9350958-min-gode-venninne/#findComment-9379003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
henrikke 91 og torbjørn 07 Skrevet 11. juni 2007 #5 Del Skrevet 11. juni 2007 barnevernet sin holdning skal egentlig være at de skal gjøre alt for at barne skal kunne hvere hjemme og gjøre det best mulig for barnet. eg har vært i barnevernet selv og uansett kor gode venner eg og mor mi var fikk eg ikke lov å besøke henne oftere, mens det som stod i behandligsplanen var at eg skulle flytte hjem. føler de bare skrev det for løte, for de jobba bare mot det... noen av de som jobber i barnevernet skulle aldri jobbet der. noe hu vennina di kunne prøvd på var å fått en ny saksbehandler, det er litt mye stress mens viss du får det til kan hun få et nytt liv med barnevernet som støtter henne. eg og min mor fikk byttet saksbehandler og 2 mnd senere bodde eg hjemme og det går fakktisk veldig fint:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9350958-min-gode-venninne/#findComment-9552634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2007 #6 Del Skrevet 11. juni 2007 Jeg synes dette høres rart ut. Mener at venninnen din bør få byttet saksbehandler hvis dette er tilfelle. Slik det fungerer når en lege har anbefalt subststitusjonsbehandling- i dette tilfelle med Subutex, så bør hun jo være inne i et program der hun avlegger urinprøver regelmessig. Dette for å sikre at hun ikke har noe sidemisbruk. Hvis disse prøvene er rene, burde det ikke være noe problem. Da skal hun i teorien fungere som normalt og ha de samme rettigheter i.f.t. sine barn som vanlig. Viser urinprøvene sidemisbruk, kan det derimot by på problemer. Da vil hun miste sin plass i LAR-programmet og dermed også miste subutexen, og det vil også dukke opp noen sp.mål ang. barna.. Barnevernet strekker seg vanligvis ganske langt for at mor/barn forholdet skal fungere,-og jeg vil tro at de vil forsøke å samarbeide så godt de kan. Håper det ordner seg for venninnen din! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9350958-min-gode-venninne/#findComment-9559186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #7 Del Skrevet 12. juni 2007 Tusen, tusen takk for gode svar. Det beste hadde selvsagt vært om barnevernet hadde rett, at hun hadde holdt seg helt fri fra alt, inkl. Sub, men desverre ser det ikke ut som hun klarer det akkurat nå. Skal prøve å snakke med henne om å bytte saksbehandler, men på meg virker det som om de rotter seg litt sammen og bestemmer seg for en ting uten at hennes side blir "hørt". Vet ikke jeg, men på MEG virker det slik. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9350958-min-gode-venninne/#findComment-9561549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå