Gå til innhold

Barn med flere fornavn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor gi barna to etternavn!!! Det har jeg aldri følt trangen for. En annen ting er det at vi mødre ikke vil gi slipp på pikenavnet vårt, det er ofte fordi vi er jo døypte det.

Jeg mener at vi gjør det komplisert for våre barn, med å gi dem flere etternavn, for da må di ofte slette noen av di til slutt

Det med to etternavn...

Jeg har mitt pikenavn og min manns etternavn, og det samme har min mann... Mitt pikenavn og hans etternavn. Jeg sa til han at dersom jeg skulle ta hans etternavn, så var det mest rettferdig at han tok mitt. Og slik ble det. Og da var det jo med den største selvfølge at vi gav de samme navna til barna våre. Så nå heter vi alle det samme, og vi har en forbindelse til både hans slekt, og min slekt. Slik ønsker vi det... Og når barna våre en dag gifter seg, så vil det være naturlig at de endrer etternavn etter sine ønsker. Og det er helt greit, for da har de jo dannet sin egen familie :-)

Når det gjelder fornavn så har våre barn 2 fornavn, men kun det første navnet brukes til daglig (og t.o.m. forkortelse av navnet og .. f.eks. minstemann Krister Andreas, heter Krister eller Kris til daglig. Men han kaller seg selv for Mimi (???) aaaaner ikke hvordan han kom på det da.. hehe).

Etternavn så synes jeg det holder massevis med 1 etternavn, hvertfall på jentene som kanskje senere skal få mannens etternavn i tillegg. Blir jo litt mye hvis hun heter Olsen Larsen allerede og gifter seg med Hansen Andreassen f.eks. ;-)) hehe

Jeg har tatt navnet til min kjære da vi giftet oss, og selv om mitt pikenavn offisielt nå er mellomnavnet mitt, så bruker jeg det aldri!

Barne våres har da også vårt felles etternavn.

Annonse

Jeg synes også det er fint å ta vare på tradisjoner ved å gi barna navn som lenge har vært i slekta. Hos oss er bl.a. Hans et slikt navn. Problemet er at det er vanskelig å ha som nummer to, og det er allerede 3 stk i slekta i denne generasjonen som heter noe med Hans. Vi får se hva vi gjør.

men jeg synes absolutt du kan gi flere navn når det er en god grunn til det. Du kommer jo heller ikke til å måtte rope alle navnene stadig vekk (slik som ei over her skriver, hun har nok ikke lest innlegget ditt veldig godt). Du sier jo selv at du ikke skal bruke det til daglig, og dessuten; hvor ofte er det man roper på barna egentlig? Jeg hørte så mye om at det ville bli tungt å rope navnet på dattera mi (litt langt fornavn), men etter tre år har jeg innsett at jeg jo nesten aldri roper....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...