Gå til innhold

Omsorgspermisjon etter endt permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at en har krav på å kunne jobbe redusert i (ihvertfall) 1 år etter at en begynner på jobb igjen, etter fødselspermisjonen.

Jeg sendte mail til jobben min om å få det, med fri 1 dag i uka. Fikk svar tilbake om at de trengte begrunnelse.

Noen som kan hjelpe meg? Er det noen lov jeg kan henvise til? Prøver å lete her, men finner ikke.

Noen som vet om en har krav på omsorgspermisjon senere? Når ungene er 2 år og oppover.

Håper på mange svar! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette lurer eg på også. Nokon som veit?

Skrevet

http://www.jus.uio.no/jussbuss/brosjyrer/sag-kvinneligarbeidstaker95.html#Heading22

Her står det:

Retten til redusert arbeidstid pga. omsorgen for små barn

Du kan etter en begrunnet søknad få redusert arbeidstid dersom du pga. helsemessige, sosiale eller andre viktige velferdsgrunner som f.eks. omsorgen for små barn har behov for det. En betingelse er at det kan gjennomføres uten særlige ulemper for bedriften. Arbeidsgiver må altså tåle en del ulempe, §46A. Arbeidsreduksjonen kan tas ut som arbeidsfrie perioder. Arbeidstaker som ønsker redusert arbeidstid må gi skriftlig varsel til arbeidsgiver snarest og senest innen 4 uker i forveien. Varselet skal angi hvilken arbeidstidsordning man ønsker, grunnen til at man ønsker redusert arbeidstid og hvor lang tid det søkes redusert arbeidstid for.

Saken skal så drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte med mindre arbeidstakeren motsetter seg dette. Både arbeidstaker og arbeidsgiver kan ha bistand ved disse drøftelsene.

Dersom det blir tvist om arbeidstidsreduksjonen, kan arbeidstilsynet avgjøre saken. Når grunnen til at man fikk innvilget redusert arbeidstid faller bort, har man rett og plikt til å gå tilbake til den tidligere stillingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...