Gå til innhold

Omsorgspermisjon 20% etter endt fødselspermisjon

Anbefalte innlegg

Jeg mener at en har krav på å kunne jobbe redusert i (ihvertfall) 1 år etter at en begynner på jobb igjen, etter fødselspermisjonen.

Jeg sendte mail til jobben min om å få det, med fri 1 dag i uka. Fikk svar tilbake om at de trengte begrunnelse.

Noen som kan hjelpe meg? Er det noen lov jeg kan henvise til? Prøver å lete her, men finner ikke.

Noen som vet om en har krav på omsorgspermisjon senere? Når ungene er 2 år og oppover.

Håper på mange svar! :-)

Fortsetter under...

I Fellesbestemmelsene (hovedavtalen for staten), som jeg tror private også følger... står det at: "Foreldrene har rett til å ta ut 3 års omsorgspermisjon. Dersom denne permisjonstiden er oppbrukt i forbindelse med tidligere barn, vil man likevel ha rett til ytterligere inntil 1 års omsorgspermisjon i sammenheng med ny fødsel.

Benytter foreldrene tidskonto, kan dette gi begrensninger i forhold til 3-års rammen. Foreldre som benytter tidskonto får redusert sin rett til ulønnet omsorgspermisjon tilsvarende den tiden som overstiger 42 eller 52 uker (80 %/100 %.)

Omsorgspermisjon ut over avtalefestet tid

Dersom det er ønskelig med omsorgspermisjon ut over den tid man har rett til omsorgspermisjon, kan det søkes om det. Her vil hensynet til arbeidet bli tillagt stor vekt. I arbeidsmiljølovens § 46A heter det:

Det gjøres oppmerksom på at det i følge permisjonsavtalen i staten ikke opptjenes pensjonspoeng ved omsorgspermisjon utover 3 år.

Ansatte som har hatt omsorgspermisjon uten lønn har vanligvis rett til å komme tilbake til den samme stillingen som før permisjonen."

Håper dette kan være til hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...