Gå til innhold

Hofteskinne---- Nå er det ikke plass i vognen eller bilstolen!!!

Anbefalte innlegg

Noen som vet om ett sted hvor jeg kan låne en vogn og en bilstol?? Jenta er fem måneder og for liten til å liggesportsvogn. Hun er også for liten til å bytte til bilstol nr.2... Hva skal jeg gjøre? Noen som har noen tips.

Fortsetter under...

Hei!

Nå har jeg gang på gang planlagt å svare på innlegget ditt, men har aldri fått tid. Nå er snuppa i seng så håper jeg klarer å fullføre denne gang.

Vi har ikke erfaring med skinner enda, men min jente fikk hoftgips da hun var 4,5 mnd. Gipsen er ganske likt utformet som skinnene, så vi møtte samme problematikk som deg.

Vanlig vogn kunne vi bare glemme å få plass til jenta i, så vi annonserte i avisa etter brukt tvillingvogn. Var så heldige å få mange svar, og endte opp med en brukt emmaljunga duo tvillingvogn. Baggen er stor og fin, nesten som en dobbelseng for snuppa. Endel av de nye tvillingvognene har todelt bag eller to enkle bagger, så var veldig fornøyd med å finne vogn som kun hadde en kjempebag. Snuppa mi lå i den til hun var 9 mnd og da bytta vi over til sportsdelen, som heller ikke var todelt. Den hadde to seler og to skrittstropper, så skrittstroppene har vi helt enkelt knept av og selene bruker vi ikke.

Bilsete var det største problemet vårt, siden jenta var så liten, og kun veide 5,5 kg. Vi endte opp med å kjøpe avta graco cosmic, som er et sete som går fra 0-18(?) kg. Setets "sittepute" kan der reguleres slik at sittestillingen blir mer liggende og slik at sidebeskyttelsen blir så lav at det er plass til skinner/gips i det. Snuppa sitter helt greit i det, men ikke helt perfekt. Da hun var liten begrenset vi oss derfor til kun korte kjøreturer.

Lykke til med innkjøp!

Ps:husk at i noen kommuner (litt ulik praksis) får du dekket innkjøp av tvillingvogn med inntil 6000 kr, sjekk med kommunens sosionom, han kan hjelpe dere å søke om støtte!

Vi kjøpte emmaljungas cangaroo, eneste vi fikk plass til som ikke var tvillingvogn. Det er sportsvogn da, men kan tas ned ganske bra i liggende stilling (vanlig å begynne med sportsvogn når de er 6 mnd så det går sikkert greit). Vi fikk ikke dekt kostnadene. Er visstnok en teit regel som sier at varigheten må være over 2 år for å få noe økonomisk støtte eller hjelp fra hjelpemidelsentralen!! (forstå det den som kan).

Bilsete - der har vi brukt den vi brukte da hun var nyfødt - nemlig liggende, da får hun plass for den verste sprikinga øverst (siden beina blir liggende til værs). Denne er t.o.m. 9 kg, kjøpte nytt bilsete nå som er fra 9 kg, var kun ett sete vi kunne kjøpe som var brei nok. Husker ikke merket (stygg design og dyr), men kjøpte den på babyshop.

Lykke til;-)

• 5 uker senere...

Jeg fikk tildelt spesialvogn fra hjelpemiddelsentralen. Bilstol deler de ikke ut der lenger!!!

Men rakk ikke hente den vognen for da jeg kom hjem med jenta i gips så oppdaget jeg at min egen vogn passet. (Bugaboo) hu ligger bare med tærne litt utenfor. Ergoterapauten var overveldet over at den passet og skulle skrive opp merket og anbefale den videre...Veldig glad jeg slapp en stor og tungvint vogn. Denne er jo så liten å nett!

• 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...