Gå til innhold

Ville du satt bilstolen i forsetet på en bil der man kan slå av airbagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår bil er det en knapp for å slå av airbagen til passasjersetet. Jeg skal kjøre ganske langt alene med mini i bilen og synes det er veldig upraktisk å ha ham bakovervendt i baksetet hvor jeg ikke kan ha noe kontakt med ham.

Ville dere 1)ha satt ham i forsetet og slått av airbagen og stolt på at dette fungerer 2)satt ham fremovervendt i baksetet eller 3)latt ham sitte bakovervendt i baksetet slik han pleier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at sånne knapper ikke er pålitelige, og ville derfor satt stolen bak eller demontert hele airbagen...(du må dessuten ha det notert i vognkortet ditt fra verksted at airbag er tatt vekk for at det skal være lov).

Skrevet

Jeg hadde nok godt for alternaivt 1.Hadde jeg ikke hatt det alternativet hadde jeg gått for alternativ 3.For meg er ikke alternativ 2 noe alternativ i det hele tatt.

Skrevet

Jeg stoler ikke på de av-knappene. Det er jo faktisk en liten patron inni der, og hvordan kan man være sikker på at den ikke går av hvis man smeller skikkelig??

Ville nok hatt han i baksetet, riktig vei (bakovervendt).

Vi har gammel bil som ikke har airbag på passasjersiden. Noen fordeler må det være med gammel bil ;-)

Skrevet

Trodde barnet måtte være 1,50 m høy for å sitte forann... eller.... bare tror altså :)

Skrevet

Det skal gå helt fint, så lenge du slår av airbagen. Det en sier over her om at unger må være over 150 cm for å sitte foran er jo hvis de skal sitte der uten bilsete.

Bare en liten kuriositet: Salma Hayek er 149 cm. Lurer på om hun sitter på pute...? ;o)

Skrevet

Jeg pleier å sette min bakovervendt bak passasjersetet, da kan hun se meg om hun snur på hodet, pluss at jeg kan strekke armen bak og dytte inn smokken om den skulle dette ut. Pleier å ha smokken i sånn smokk-tråd sånn at den ikke forsvinner så langt om hun spytter den ut.

Skrevet

Alt 3, og kjøpt bil-speil.Med speilet kan du følge med litt.Det fungerer fint her.

Skrevet

jeg hadde ikke hatt ungen min i forsete. har også hørt at de knappen er ikke helt til å stole på.

så ville hatt han bakovervendt i baksete og hellr ta pauser å kikke til han.

det ville jeg gjort

Skrevet

jeg har deaktivert airbagen foran i passasjersetet og der sitter gullet bakovervendt. Synes det er superpraktisk. Stoler på at deaktiveringen fungerer.

Skrevet

Jeg signerer forslaget om å sette opp et sladrespeil slik at du kan se babyen i ditt bakspeil selv han han sitter i baksetet mot kjøreretningen. Det blir jo fortsatt vanskelig med interaksjon med han, men da ser du han i hvert fall og har litt kontroll.

Skrevet

Jeg ville dratt på et verksted og fått dem til å koble ut, eller fysisk fjerne airbagen. Fremovervendt i baksetet er i mine øyne IKKE et alternativ! Vi har snuppemora bakovervendt i passasjersetet foran og det er veldig kjekt å ha oversikten, samtidig som hun ser meg... Det er også bevist at i en kollisjon er det ikke noe mindre trygt å ha barnesetet foran eller bak :-) "Den bästa platsen för ett bakåtvänt barn är i framsätet med urkopplad krockkudde. När föraren är ensam i bilen kan man lättare hålla uppsikt över ett litet barn. En bakåtvänd stol i framsätet ger också barnet bättre benutrymme än om den monteras i baksätet. Men ur krocksäkerhetssynpunkt är det ingen skillnad om stolen placeras i främre eller bakre passagerarsätet. " Sjekk denne linken, fra svenskenes Trygg Trafikk (Folksam): http://www.folksam.se/forskning/trafik/barnsakerhet.htm

Skrevet

Takk for mange innspill!

Jeg har allerede et sånn speil som jeg kan se ham i, men jeg må snu på hodet for å se det og det er jo ikke så trafikksikkert akkurat.

Å ha ham fremovervendt i baksetet er ikke egentlig noe alternativ, så fint å se at alle er enige om det :)

Blir nok til at jeg har ham sittende bakovervendt i baksetet, så får jeg heller flytte setet frem i passasjersetet og slå av airbagen med knappen dersom det skulle bli helt krise. Tror ikke jeg gidder å ta bilen på verksted og koble ut airbagen bare for en eneste kjøretur, jeg vil jo gjerne ha airbag når jeg sitter der sånn til vanlig.

Skrevet

Meningen med sånn speil er jo at du skal se det i ditt sladrespeil eller hva det heter, det midt på frontruta, så du skal slippe å snu deg.

Skrevet

Alternativ 3 uten tvil:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...