Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #1 Skrevet 20. mai 2007 ...,men når jeg nevner dette til samboer/helsesøster/foreldrene mine, så bare sier de "nei,nei, ALLE barn er slik" ! Hun har alltid vært ett veldig urolig barn. Men jeg synes IKKE alle barn er slik som jenta mi. Hun har et voldsomt temperament, hisser seg opp av den minste ting(kan faktisk fly i taket av INGENTING) , og det er nesten umulig å roe henne ned. Hun er kjempenysgjerrig, strekker seg og hiver seg etter ALT når hun sitter på armen. Må nesten holde henne fast for ikke å glippe taket på henne. Å skifte bleie er en kamp, hun stritter imot av full kraft(og hun er sterkere enn meg snart), og skriker til hun blir rød i ansiktet. Hun kan sitte i ro på fanget i 1 sekund(jeg overdriver ikke), før hun begynner å makke seg. (og jeg som har så mye kos jeg vil gi henne ;( ). Det er ett sabla liv å gi henne mat...hun kaster seg frem og tilbake i stolen, og klasker og hiver ting rundt omkring. Å spise ute blandt folk er helt umulig. Hun er veldig utolmodig. MEN, hun sover godt om natten(fra hun ble 10 mnd)- sovner på 1 min i senga si...og sover 10.5-11 t sammenhengende. Sover i tillegg 2 dupper på dagtid på tilsammen 2.5 t. Vi får god øyekontakt med henne, hun kan leke alene på gulvet lenge hvis hun har en god dag og er som regel(hvis ting går som hun vil) blid og god. Hun er som regel veldig god mot andre barn, vil stryke og gi klem. Hun har også en veldig bra finmotorikk. Jeg begynner å bli veldig sliten inni meg av å gå rundt å bekymre seg slik for den lille engelen min....,men vet at det er alt for tidlig å få henne utredet på noen måte( er 1 år). Kanskje må jeg bare slå meg til ro at hun er slik av natur, og da er det helt greit altså! Men jeg er så redd for at det er noe som plager henne (sutrer ofte)..., og jeg klarer ikke slå meg til ro med dette... Kan det høres ut som om hun har ADHD eller ADD som det visst heter hos jenter? Dette ble langt, og tusen takk for at du orket å lese ! Hilsen nok en litt sliten mamma,
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 21. mai 2007 #3 Skrevet 21. mai 2007 Høres ut som min engel. Og jeg tror ikke hun har adhd. Å være forelder er desverre ikke noen lek. Har selv en ettåring som trasser.
Gjest Skrevet 21. mai 2007 #4 Skrevet 21. mai 2007 Først vil jeg si at adhd og add er to litt sorskjellige ting, add er ikke kun til jenter. Selv har jeg ingen jenter selv men har en gutt under utredning og jeg har lest en del, så jeg vet at jenter har som oftes en litt annen attferd på en slik diagnose enn gutter. Jeg vil annbefalle deg å søke litt etter dette på nett å lese om adhd/add på jenter. Selv føler jeg kanskje det er litt tidlig å tenke på en diagnose nå, men kan trøste deg med at ei venninne av meg har ei snelle nå snart 4 år og hun har et utrolig temremang. Høres ut som du forteller. Hennes tvillingbrødre på 5 år har utrolig respekt for henne=)
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #5 Skrevet 22. mai 2007 Takk for svar! Mulig hun trasser ja...håper det det gir seg snart...,men temperament, herregud!
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #6 Skrevet 22. mai 2007 He he har sett det selv hos venninnen min, kan sammenligne med de på nanny 911. Viktigste er vel å fortelle snuppa at hun ikke kommer noe vei med skrik å hyl. Selv har jeg hatt en sutrepetter og valgte å overse oppførselen hans fram til han snakker og det har hjulpet.=) Lykke til
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #7 Skrevet 22. mai 2007 jepp, nanny 911 !!! hehe Men det r spesielt jeg som får gjennomgå da...i barnehagen er hun en engel ??!!!!!!!
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #8 Skrevet 22. mai 2007 Er det ikke sånn da, mamma kan man alltid prøve å tulle litt rundt fingeren. Barna er mestere til å finne veier for å få viljen sin=) Bra hun trives i barnehage da uten problemer.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 22. mai 2007 #9 Skrevet 22. mai 2007 Dersom problemet er bare hjemme, er det mest sansynlig ikke adhd. Hjemme er hun trygg, og hun vet hvordan hun skal få viljen sin. Nemlig ule og være banan. Jenta mi henter skoa sine og står og vræler mot ytterdøra. Da skal hun ut. Det er bare å være konsekvent fra dag en. La henne få forstå at hun ikke får viljen sin ved å trasse.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #10 Skrevet 22. mai 2007 ja, jeg får prøve så godt jeg kan.... tolmodigheten er ikke min sterke side....huff
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #11 Skrevet 22. mai 2007 Jeg har opplevd flere 1 åringer i min familie som har trasset noe grusomt!!!! En av dem hylte dagen lang, var bestandig knall rød i toppen og gjennomvåt av svette. Han var såååå turbo og foreldrene var helt utslitt. I dag er han en veldig rolig gutt på 15 år som IKKE har ADHD. Det er nok litt tidlig å si hva din jente har og ikke har Men jeg kjenner godt igjen fortvilelsen din. Skjønner godt at du er sliten !!! Det er ekstremt forskjell på barn, og man kan fort føle seg alene og utslitt når man har slike turbo barn. Hvis det fortsetter i sammme tempo bør du ta det opp med helsestasjonen/barnehagen igjen. Men foreløpig tror jeg ikke at du vil få noe annet enn et "smil" fra hver av dem, desverre.
nick_343393 Skrevet 22. mai 2007 #12 Skrevet 22. mai 2007 Kjente meg veldig igjen i beskrivelsene dine på jenta mi som nå snart er 7. Hun har voldet meg mange kilometer med uforklarlig bekymring i alle år. Nå er hun under utredning for adhd og jeg kommer til å bli veldig overraska om vi ikke får noen diagnose. Dersom ikke ting blir bedre, syns jeg ikke du skal legge fra deg tanken om adhd. Og viss du på et tidspunkt ønsker utredning, er det smart å gjøre det før hun begynner på skolen, for bup har kortere utredningstid på barnehagebarn enn på skolebarn. Og så tror jeg det er viktig å ha i mente at jenter og adhd er annerledes enn gutter og adhd, men også jenter kan være aggressive og utagerende og ikke inadvendte og fjerne, sånn som vi tenker oss at adhd-jenter er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå