Gå til innhold

Alkohol er verre for fosteret enn heroin!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Om mor drikker mer enn fem enheter alkohol bare én gang de første seks ukene av svangerskapet, har barnet økt risiko for blant annet lærevansker, rusproblemer og personlighetsforstyrrelser. Dette kan gjelde svært mange norske barn.

 

- En av fire kvinner fortalte at de hadde drukket fem alkoholenheter ved minst én anledning i første del av svangerskapet. Og vi regner med en viss underrapportering, sier doktor Astrid Alvik ved Klinikk for psykisk helse Barn og Ungdom.

 

I sitt doktorgradsarbeid har hun kartlagt drikkevanene til 1749 gravide kvinner på Ullevål universitetssykehus. 25 prosent av kvinnene rapporterte høy promille tidlig i svangerskapet. Det betyr at godt over 10 000 barn hvert år fødes med dårligere betingelser enn de kunne hatt. Hun mener mange ikke vet hvor skadelig alkohol er for fosteret.

 

Ingen pille, ingen rus.

 

- De aller fleste reduserer alkoholinntaket veldig når de først vet at de er gravide, men da kan fosterets hjerne allerede være skadet, sier Alvik.

 

Hun forstår at det er fort gjort, det skal ikke mer til enn en bryllupsfest. Alvik tror mange ser på kutt i alkoholinntak som ett av mange råd til gravide, men mener man må begynne å ta akkurat dette rådet langt mer alvorlig.

 

- Kvinner bør få inn en kultur om at "slutter man med p-pillen, så slutter man med alkohol", mener Alvik.

 

Drakk før hun visste.

 

På Villa Paradiso på Grünerløkka i Oslo, sitter Kristine Moskvil Thorsen (30) og Kaja Kathrine Kristiansen (30). Rundt på gulvet løper Kristiansens sønn Noah (2,5), og på fortauet utenfor står barnevognen med Thorsens fem uker gamle Sara.

 

Mødrene Kristiansen og Thorsen mener informasjonen er viktig. Men de tviler på at den vil få store praktiske konsekvenser.

 

- De som aktivt prøver å få barn, bør slutte å drikke. Men hva med dem som prøver lenge, lenge å bli gravide? Skal de slutte å drikke hele tiden? spør Kristiansen.

 

- Jeg var på fest flere ganger og drakk meg full i første del av svangerskapet, før jeg visste at jeg var gravid. Men jeg tenker at Noah virker oppvakt og frisk. Hadde han ikke vært det, hadde jeg nok tatt denne informasjonen tyngre. Det er viktig å ikke la seg overvelde av all informasjonen om hva som er viktig og farlig. Det gjør en stresset. Jeg tror det skal mye til for å ødelegge barnet sitt, sier Kristiansen.

 

- Vi må fokusere mer på alt vi gjør riktig. Og hvis unge kvinner som er de som drikker mest, legger for stor vekt på dette, kan det føre til at enda flere av dem tar abort fordi de føler de allerede har ødelagt alt, sier Thorsen.

 

 

 

 

Celler dør:

 

De to kuttet ut alkohol helt da de ble klar over at de var gravide. Men 78 prosent av kvinnene som deltok i studien, fortalte at graviditeten var planlagt. Likevel drakk mange. Forsker Alvik understreker at nyere forskning har vist at så lite som ett glass vin pr. uke under svangerskapet, er nok til å øke risikoen for at fosteret får mentale problemer.

 

- Kvinner må være totalavholdende under svangerskap, sier Alvik, og forklarer at alkohol skader selve reisverket i fosterets hjerne. Også voksne hjerner påvirkes, men her oppstår det en slags balanse som gjør at få celler dør. I fosterets hjerneanlegg fører derimot alkoholen til at mange hjerneceller dør.

 

- Alkohol er verre for fosteret enn heroin, kokain og tobakk, selv om disse stoffene også kan gi skader, sier Alvik.

 

Hun mener forskerne bør bli tydeligere.

 

- Det er fortsatt en del vi ikke vet, men det kommer stadig flere entydige resultater. Vi må videreformidle et råd om å være totalavholdende under svangerskap, og vi må råde kvinner til å endre drikkemønster allerede når de planlegger graviditeten.

 

Thorsen forteller at hun ble forvirret av alkoholinformasjonen hun fikk under graviditeten.

 

- "Vi vet ikke hvor farlig det er med et glass," var beskjeden fra fastlegen. Noen venninner har fortalt at de har fått vite at alkohol er helt forbudt, andre at de har fått vite at små mengder ikke er farlig. Noen tok seg et vinglass gjennom hele svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes det er så rart att barn nedover i auropa er normale jeg, der drikke kulturen er helt anderledes..

ikke å drikke seg full men å ta seg ett glas vin i blant er jo helt normalt i veldig mange land..

 

selv drikker jeg ikke når jeg har vær gravid, og kommer ikke til å gjøre det, men er vi litt hysteriske??

hva med de som bir gravide uplanlagt og drikker bade 2- og 3 mnd i begynnelsen for de vet ikke de er gravide!

de fleste barn går det jo helt bar med:)

 

jeg er ikke for drikking i svangeskap det må jeg bare si, men jeg har bare tenkt litt på det, og måtte bare si min mening her.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...