Bellen^2 Skrevet 20. mai 2007 #1 Skrevet 20. mai 2007 Sebastian på 4,5 mnd har begynt å sutte på tommelen:/ Han tar smokk og har til nå vært fornøyd med det, men i det siste har han ved flere anledninger, gjerne hvis han er trøtt eller sutrete, spytter han ut smokken og finner tommelen i stedet. Han har ikke koordinasjonen helt inne enda, men jeg ser han blir flinkere for hver dag som går. Jeg har hele tiden hørt at tommelen er fy-fy (vanskelig å avvenne, ødelegger tannstilling etc), men hvor hardt til verks skal jeg gå med å nå få han bort fra tommelen? Ser jeg at han søker etter tommelen tar jeg bort hånden hans og prøver å gi han smokken i stedet, men den kommer som regel rett ut igjen, og ofte så finner han tommelen og sutter i vei før jeg oppdager det. Gjør jeg han en bjørnetjeneste ved å la han få beholde totten som kos? Er han så liten at han burde få ha denne kosen så får vi heller ta en avvenningsrunde når han blir eldre, eller burde jeg konsekvent ta ut tommelen hver gang den kommer i munnen? Noen som har vært gjennom dette og har noen tips og råd?
rødhette* Skrevet 20. mai 2007 #2 Skrevet 20. mai 2007 Når jeg var inne på rommet til lillegutt i går kveld når jeg la meg, for å slå av babycallen, lå smokken fint plassert ved siden av hodet hans og tommelen var i munnen... Tok den ikke ut da, siden han sov. Men jeg prøver også å få han til å ta smokken fremfor å sutte på hendene og fingrene når han er våken.
Har byttet nick ! Skrevet 20. mai 2007 #3 Skrevet 20. mai 2007 Her går det i tott. Hun har aldri villet ha smokk, har fra 5-6ukers alder suttet på totten. Vanskeligere å avvenne med, men ganske praktisk nå. SNakket med en tannpleier og hun sa at hvis hun ble avvent med totten 1-2 år før de nye tennene kom ville det ikke ha noe å si for tannstillingen. Så jeg velger å la henne kose seg med totten nå, og heller ta opp kampen seinere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå