Gå til innhold

Statusrapport :)

Matja

Anbefalte innlegg

Hei jenter!

Hvordan går det?

Her går det bra, men guri malla så tøft det er å være alene! Jeg har vært hos mamma og pappa i Bergen i over en uke, jeg måtte bare bli med hjem for jeg gråt og gråt hele de to første ukene etter fødselen! Kunne ikke snakke med noen på telefon eller noe, for jeg bare gråt.

Nå er jeg tilbake i Oslo for å hilse på folk og pakke for å flytte tilbake til Bergen. Jeg vet ikke helt om jeg gjør det rette med å forlate Oslo etter 7 år, men jeg vil være i nærheten av familien min kjenner jeg.

Nikoline har det bra, tror jeg. Vi sliter fremdeles litt med ammingen, for jeg tror ikke hun får nok mat. Hvorfor ellers skulle hun være så misfornøyd etter mating? Hun suger 30 min på hvert bryst, og noen ganger mer. I dag ga jeg henne 60 ml i tillegg, og da sovnet hun med en gang. Hun har jo vært våken mer eller mindre siden kl 5 i dag morges, og våknet etter bare 1 times søvn og 2 timer etter mating. Vanligvis går det 4 timer mellom, og om natten kan det gå 5-6 timer. Jeg gir henne tilllegg på kvelden for at hun skal sove, for hun er så urolig da. Kan holde det gående mange timer, og sovner ikke med mindre hun får sove inntil meg, men det går jo ikke når jeg bare har en enkelt seng!

Ellers har jeg ikke hørt noe fra faren. Sendte et bilde, men han har ikke gitt lyd fra seg i det hele tatt. Og i går fikk jeg brev fra NAV om at jeg er innkalt til farskapssak. Skjønner ikke det! Jeg har jo oppgitt ham som far, og han står på alle papirer, men han må kanskje skrive under selv? Det gjelder også i forhold til barnebidrag. Det beste er jo en privat avtale, men nå har jeg fått bekreftet at hvis det ikke går så gjør NAV jobben for meg i forhold til engelske myndigheter. Det koster meg heller ingenting å få fastsatt bidraget siden han bor i England :)

Dette ble litt langt, men sånn er ståa her i gården. Og når det gjelder den boken vi snakket om, så er det MYE vi burde fått med der. Jeg syns faktisk det er ALT for LITE fokus på oss der ute. Jeg skjønner ikke at ikke jordmor forberedte meg mer på virkeligheten i løpet av alle disse svangerskapskontrollene... Men men, vi får vel bare krysse fingrene og håpe på det beste fremover:)

Håper dere har det bra også!

Fortsetter under...

Hei snuppetuppa!!:)

Har hørt at d er faktisk e ganske vanlig å gråte etter fødselen, trur også at eg kommer til å være slik (veit ikkje koffer, har d bare på følelsen;)

Trur eg blir å få en liten sånn *wake up call* når ho e ute, trur ikkje at man klare å være heilt forberedt på hvor tøft d blir i starten, og hvor ekstra tøft d blir når man e aleina!

Trur du e blitt ei kjempe go mamma!:)

Eg har fløtta i ei leilighet som ligg 100m fra foreldran mine, og d e eg kjempe gla for, dem har hvert skikkeli hjelpsom når d gjeld flytting osv, og eg trur d e viktig å ha familie rundt seg den første tia, spesielt når man e aleina:)

Skal bo heime i ca 2uke etter fødseln, og etter d har gått to uke så e dem jo bare 100m unna;)

D e jo vanlig å bruke lang tid på å få til amminga, har hørt at d kan ta opp til 1-2mnda før man får d ordentli til:)

Men så lenge tøtta di e mett så e jo alt bare superdupert!:)

Og anngående d me privat avtale, politisjefen her i kommunen har hvert en slags *bestekompis* me faren min i ca 10år, og han sa at eg ikkje måtte finne på å gå med på privatavtale, selvom nav sa at d va best.

Han sa at 90% av alle bidragssaker/foreldresaker handlet om bidrag som ikke ble betalt etter å ha inngått privatavtale.

Navn råde til d pga av at da kan du ikke gå å klage til dem når barnefaren eventuelt ikke betaler..

Så d e veldi smart av deg å få d fastsatt og ikke gå med på noe privatgreier;)

Håpe at alt går bra me deg og nikoline, og d er barnefaren sitt tap at han stikk hodet ned i jorda.

Og d e han som må svare på spm som ho eventuelt har seinere i livet, og da må han stå for valgan han har tatt...og d kan bli vanskeli for han vesst han fortsette på denna måten.

D va jo koseli å høre fra deg her inne!

Eg synes at alle føde førr tia, og d bare forsvinn fleire og fleire, men så har d jo kommet inn nån nye no, men eg forlate jo om ikkje så alt forlenbge uannsett, og da håpe eg at eg kan prate meir me dåkker inne på DIB;)

Selvom eg også blir å henge her inne ei stund uannsett etter førdseln;)

*Stoor klem*

Hei,

jeg er helt enig med Mini Keiko.

Er det lurt at vi feks noterer oss hva vi ikke fikk av info mht alenetilværelsen?

Matja har jo samlet noen erfaring på det. Kanskje det er lurt å skrive notiser/dagbok. Jeg har aldri vært fan av dagbok før, men notiser i stikkordform.

Når det gjelder barnefaren er det en skuffende opplevelse. Han virket jo mye mer delaktig i starten. - Og som jeg sa før - Je tror det beste er å avvikle alt over NAV mht barnebidrag. Jeg tror NAV foretrekker privat avtale, fordi de da får færre ting å saksbehandle, men det er mye tryggere for oss å bruke systemet.

Når det gjelder flere barnefedre har inne generelt, er det ingenting å blir imponert over.

Min har feks heller ikke kontaktet meg i går, slik han lovet.

Når det gjelder gråting, er det nok hormoner som er i sving. - Kroppen må omstille seg igjen - og vi som sitter med aleneansvar HAR som regel flere grunner til bekymring enn andre...

Jeg er bl.a. kalt inn til ekstraordinært UL i mrg, se anonym link under 3. trimester. - I brevet til sykehuset poengterte JM at jeg er alene om ansvar og nettopp har flyttet....

Når det gjelder amming, tror jeg at de tgjerne går seg til etterhvert.

Men kan ikke du gi henne litt ekstra, til du får inntrykk av at hun er fornøyd?

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...