Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hadde hastekeisersnitt 11. mai grunnet ekstremt høyt BT. En skjønn liten pjtak, så slipper han illsint og gråterokk ble født vel tre uker før tiden. Hadde ikke noe problemer så jeg fikk han inn til meg på intensiven etter et par timer. La han til brystet og han sugde villig. Jeg har imidlertid innovervendte ganske store vorter. Det ble problemer etter hvert. Han fikk bare deler av vortene i seg så jeg ble veldig sår og blødde fra begge bryst. Prøvde skjold uten hell. Måtte pumpe meg pga sårhet og da skjønte jeg at det tok lang tid før det i det hele tatt kom noe melk. Fikk spray uten at det ble noe særlig forskjell. Lillegutt suger tak før han slipper illsint. Blir deprimert og gråter mye, føler meg fullstendig ubrukelig. Har gitt han pumpet morsmelk fra flaske. Er nå redd for at han blir fullstendig forvirret. Skal prøve å gi han mer med kopp.

Er det noen som har erfaring som kan hjelpe meg?

Har ammet to unger før til sammen fire år så jeg hadde virkelig regnet med at dette skulle gå greit.....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9347387-seri%C3%B8se-ammeproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med en ammehjelper!

Anatagelig vil dette gå bedre etterhvert som han blir større og vokser - da får han bedre tak på den store brystvorten.

Prøv andre matemetoder enn flaske. Med flaske er det stor sjanse for at babyen vil foretrekke det (om du virkelig ønsker ammingen)

Du kan prøve kopp - eller kjøpe inn engangssprøyter (uten spiss) -10,20,50ml og (evt 100ml)

Når du gir med sprøyte (fingermating)) lar du barnet få suge på lillefingren din (eller fars) mens du forsiktig sprøyter inn melka - da har man god kontroll.

Pump deg så sårene får gro - og få tatt evt sårprøve i tilfelle infeksjon.

Les på ammehjelpen.no så lenge - ammehjelpere når du pr telefon, mail og chat

Hei:)

Dette var nesten som å høre min historie. Babyen ble født tre og en halv uke før tid, ville ikke ta ordentlig tak, jeg begynte å pumpe meg og på sykehuset fikk babyen det med kopp eller sprøyte, før vi gikk over til flaske. Jeg følte meg også ubrukelig som mor og gråt mange tårer...

Min erfaring er:

For meg fungerte det med skjold, uten det fikk babyen absolutt ikke tak. Men når utdrivingen var svak i utgangspunktet, ble det ikke mye mat gjennom skjoldet. Derfor pumpet jeg litt før jeg ammet for å få i gang melken. Så ammet jeg en stund - aldri mer enn en halv time! Så pumpet jeg meg mens samboeren gav på flaske det jeg hadde pumpet sist. Altså jeg bydde babyen alltid puppen først. Om natten pumpet jeg bare mens samboeren gav flaske, man trenger jo søvn!

Etter hvert fikk han mer og mer av puppen og mindre av flasken. Etter en stund gikk vi over til bare pupp om dagen, og pm på flaske om kvelden og natta. Da pumpet jeg meg mens samboeren gav melka fra sist mål. Etter enda en stund var det bare "nattflaska og nattpumping" igjen. Og etter en stund igjen kuttet vi ut den også og fra han var ca. fem uker fikk han bare pupp.

Jeg bruker fortsatt skjold, men jeg ammer og babyen er over tre måneder. Jeg har etterhvert masse melk og koser meg nå med ammingen, men det var en tung start. Til tider gråt jeg ved pumpen, og når jeg ammet, og jeg hadde ikke orket det lenge om det ikke hadde løsnet! Da er det mye koseligere og mindre slitsomt for både mor og barn å gi mme på flaske.

Når det kommer til det med bruk av flaske, så kan det jo godt hende han blir forvirret, det vet jeg ingenting om. For oss var det en god kombinasjon med flasken og med skjoldet, det virket som det var ca. samme teknikken. Og ikke minst, da fikk han i seg nok mat!!!!Og når alt kommer til alt er jo det viktigst!!Min baby gikk ned masse de første dagene, han fikk jo ingenting mat, og jeg klarer enda ikke se på bildene av han når han var på det minste...

Lykke til uansett valg!

Tusen takk for svar, spesielt til nest siste innlegg. Selv om det er synd at flere har slitt med det samme, så er det godt å vite at man ikke er helt alene. Vi har landet på at vi fortsetter å gi han med flaske, som du sier for å være sikker på at han får nok mat. Skal by han puppen også. Må løpe, han griner litt.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...