Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hadde hastekeisersnitt 11. mai grunnet ekstremt høyt BT. En skjønn liten pjtak, så slipper han illsint og gråterokk ble født vel tre uker før tiden. Hadde ikke noe problemer så jeg fikk han inn til meg på intensiven etter et par timer. La han til brystet og han sugde villig. Jeg har imidlertid innovervendte ganske store vorter. Det ble problemer etter hvert. Han fikk bare deler av vortene i seg så jeg ble veldig sår og blødde fra begge bryst. Prøvde skjold uten hell. Måtte pumpe meg pga sårhet og da skjønte jeg at det tok lang tid før det i det hele tatt kom noe melk. Fikk spray uten at det ble noe særlig forskjell. Lillegutt suger tak før han slipper illsint. Blir deprimert og gråter mye, føler meg fullstendig ubrukelig. Har gitt han pumpet morsmelk fra flaske. Er nå redd for at han blir fullstendig forvirret. Skal prøve å gi han mer med kopp.

Er det noen som har erfaring som kan hjelpe meg?

Har ammet to unger før til sammen fire år så jeg hadde virkelig regnet med at dette skulle gå greit.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ingen skam å gi mme. Du kan jo alltids pumpe deg litt for at han får antistoffene, men om det bare er stress så er det bedre med mamming enn amming. Jeg gav selv pumpet mm på kopp til mitt barn frem til 6 uker. Da var jeg så sliten og lei at jeg gikk over til full mme. Hele familien hadde da mye bedre.

Skrevet

Hei!

DRIT I AMMINGA!! Få et bedre liv!! Sorry alle amme-fans...... men amming skal IKKE skje for enhver pris! Jeg fikk dattern min 5uker før tida... prøvde å amme -NO WAY! Vi ble gale alle mann, jeg trodde jeg skulle fly på veggen!!! Amming er ikke for meg....... vi fikk et nytt og bedre liv da jeg tok avgjørelsen om å slutte å prøve. Hun drakk som en helt av flaska etter det! Og MME er ingen dårlig greie lenger. kanskje det var det på 70-tallet liksom..... men ikke nå lenger! Kos deg med babyen istedet :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Huffa! Jeg pumpet den ene puppen i 3 uker pga sår på vorta. Nå går ammingen fint, så jeg angrer ikke på at jeg holdt ut. Gutten min ble ikke forvirret av å få mm på flaske en periode, men det var bare melka fra den ene puppen han fikk fra flaske. I ditt tilfelle får han bare flaksemelk (eller koppmelk). Jeg tror det med sugeforvirring er veldig overdrevet av ammepolitiet. Ammepolitiet skal absolutt ha deg til å amme, så de kommer med mye skremselspropaganda om hva som skjer dersom du gir flaske. Er litt irritert på ammepolitiet... På grunn av dem, utsatte jeg lenge å begynne å pumpe puppen som hadde sår på seg, for elektrisk pumpe er jo Fy... Jeg ammet derfor gjennom såret så jeg skalv av smerte. Jeg ser i ettertid at jeg burde ha begynt å pumpe meg langt tidligere.

Jeg tipper at babyen din ikke blir det minste forvirret av å få flaske noen uker, så pupp igjen. Dersom du har krefter igjen, anbefaler jeg deg til å pumpe til sårene har grodd, og deretter amme igjen. Du bør også insistere på at fastlegen din gir deg en ordentlig salve som får sårene til å gro fort (kortison). Ikke ta til takke med purelan eller simplex.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg fikk også en pjokk 4 uker før tiden med KS, og vi fikk ikke til amminga. Gutten ville ikke suge, bare suttet på tunga.Etter 1 mnd med pumping tok han endelig venstre bryst, etter enda en måned fikk vi det til fullstendig. I dag, 4 mnd etter fødsel fullammer vi og jeg er strålende fornøyd. MEN de to måneden med pumping var fryktelig slitsomme og jeg var i ferd med å gi opp. Pumpet alle måltidene hver 3. time hele døgnet! Må helt ærlig si at jeg ikke vet om jeg hadde gjort det en gang til....kosen var jo nesten helt borte. Burde kanskje pumpet litt for å holde produksjonen oppe og gitt mme til flere måltider i stedet og så heller prøvd å få opp produksjonen når gutten klarte å amme. Kanskje det er det samme med deg, at du bare trenger pumpe litt for å holde produksjonen oppe og for å få i ungen litt av dine antistoffer (pumpemelk fra flaske). Når sårene har grodd kan dere heller prøve å amme igjen hvis du vil. Det er en liten "psykisk kneik" å begynne å fullamme etter å ha gitt flaske også, det å stole på at puppene gir nok melk. Man mister jo kontrollen på hvor mye barnet får i seg.

Lykke til, husk å kose deg også. Og hvis du velger å pumpe en stund bør du skaffe deg dobbel pumpe (begge pupper på en gang), det er gull verdt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...