Gå til innhold

Noen som leverer melk??Eller vet hvordan?

Anbefalte innlegg

I tillegg til å gi sønnen min alle måltider til puppen så må jeg pumpe meg for å komme meg gjennom dagen=)Ja det er et luksus problem...så tenkte jeg kunne gi litt melk til barneavdelingen.Men pumper ca 300ml pr dag.Hva får vi for 1l? Jeg bor ca 40min fra sykehuset så blir jo et stykke å kjøre for å levere....men kan jeg fryse å levere når jeg alikevel skal til byen?

Fortsetter under...

Hei!

Tror ikke man får noe (lønn?) for det, men mener på at de kommer og henter, og du får utlevert utstyr osv.Ta kontakt med sykehust, så får du informasjon der.

Men hvis du har mye melk, så kan du vel la vær å pumpe det ut...? Det bruker vel å stabilisere seg etter en stund etter barnets behov....?

Hei. Jeg har gitt melk til sykehuset siden snuppa mi var 5 uker. Har hatt masse melk hele tiden. Det er veeeeldig mye styr og man får relativt lite igjen for det. I utgangspunktet rundt 130/150 kr per liter, men en del av det går bort i strømregning osv siden utstyret kokes og pumpa bruker strøm. Jeg har såpass mye at jeg gjør det alikavell, men har vurdert å slutte mange ganger fordi det rett og slett tar for mye tid med all denne kokingen osv. Det føles bra å hjelpe de små premature osv som trenger melka, men det tar på en sliten mammakropp. Hadde det ikke vært fordi at jeg trenger pumpa (må pumpe litt uansett) så hadde jeg ikke orket mer. Har du lyst og overskudd så blir nok sykehuset glad for melka di.

Du går frem slik: Ta en tlf til sykehuset og spør etter melkebanken. Der spør de deg et par spm (alder på baby osv) og så får du avtale om å komme dit for prøver osv. Du kan levere melk max frem til ungen er 6 mnd, så med mindre de har veldig lite melk så tar de deg neppe inn dersom babyen er eldre enn 3-4 mnd.

Når du kommer dit så må du ta blodprøve hvor de bl.a. tester om du har hatt diverse virus i kroppen før. Så må du fylle ut et skjema med diverse veldig personlige spm. Dersom alt det er i orden, så får du låne pumpeutstyr, og du får beger osv til å fryse melka i (melk du har frosset hjemme fra før av får du ikke levere).

Før du pumper må du koke frysebegeret og pumpeutstyret. Du må ta en daglig dusj på morgenen, og brystet vaskes med en varm klut før du begynner pumpingen. Hvert beger er 300 ml (kan fryser flere posjoner oppå hverandre dersom du ikke fyller et beger på en pumping).

Så må du levere melka selv ca hver uke eller annenhver uke. Melka transporteres i kjølebag med fryseelementer (det må du holde med selv) slik at den ikke begynner å tine. De tester hvert enkelt beger, og er det for mye bakterier i de så må de pasteurisere melka. Da får du halv pris for den. Det kan være hudbakterier, fukt i pumpeutstyr eller at melka her begyndt å tine på vei til sykehuset som gjør at det blir for mye bakterier. Noen har aldri problemer med dette, andre blir aldri kvitt dem (trenger ikke ha noe med renslighet å gjøre). Jeg hadde litt problemer med fuktbakterier en periode. Det viste seg å være fordi pumpebegrene stod på hodet på en kjøkkenhåndduk og rant av seg etter koking (de bør ikke tørkes siden de da blir tilført bakterier fra tørkehåndduken). Da ble det for lite lufttilførsel i dem. Nå koker jeg dem, setter de på hodet for å renne av seg litt, og må så velte dem litt senere. Da går det bra.

Som du ser er det en del styr, men har du masse melk og overskudd til å gjøre det så blir nok melkebanken veldig glad. Jeg leverer mellom 7500 og 10000 ml i mnd. Det holder. Vet ikke hvor mye de eventuelt har som minimum, men de vil ikke ha veldig små produsenter dersom de ikke har veldig behov for melka. De må betale for at du låner pumpa osv skjønner du.

Noe mer du lurer på? Dette ble langt...

Lykke til. :-)

Tusen tusen takk for god informasjon=)

Gutten min er bare 2mnd å jeg har hatt mye melk hele tiden.Å siden han er kjempe snill og rolig,sover hele natten og har gode rutiner,har jeg mye overskudd og tid til å levere melk om de trenger det.Fint å kunne hjelpe andre ja.Jeg har prøvd å regulere produksjonen...men siden gutten min legger seg i ni tiden...så har jeg full pupp når jeg skal legge meg.Så for å få sove i det hele tatt må jeg pumpe meg.

Er det elektrisk pumpe du låner?For jeg har en håndpumpe selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...