jentebanden Skrevet 20. mai 2007 #1 Skrevet 20. mai 2007 Har en jente på snart 2 år, hun blir fort redd hvis jeg eller pappa'n har vondt eller gråter. Tror vel kanskje hun kan bli litt redd hvis vi tar henne med i kirken, hvor alle gråter. Eller kan vi sitte langt bak, og holde på med noe, slik at hun ikke legger så godt merke til det? Har også ei jente på 17 dager, så kan vel uansett være greit å ha kort vei ut... Det er bestemora til sambo, så er ikke helt krise om jeg trekker meg litt tilbake... "Problemet" mitt er at jeg gråter i begravelser uansett, så det blir nok noen tårer... Hva ville dere gjort? Erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #2 Skrevet 20. mai 2007 Jeg ville latt barna slippe å gå i begravelsen. De vil ikke huske noe fra det uansett. Du kan heller forklare 2-åringen hjemme at oldemor er død. Babyen går jeg utifra at du ikke tar med. Det er fy-fy å amme i kirken.
moo Skrevet 20. mai 2007 #3 Skrevet 20. mai 2007 At det er fy-fy å amme i kirken er bare tull! En nyfødt er jo det enkleste barn å ha med, vil jeg si! Sover den eller ammes den, så er alt i orden. Gråter den, må du sannsynligvis ta den ut. Og det er det jeg egentlig skulle svare: Dersom du har med barnet på snart 2 år, så hadde jeg passet på at h*n hadde en egen voksen som kan ta seg av barnet om det blir urolig eller ikke vil være der. Jeg er en stor tilhenger av å ha barn med i behgravelser. Da får barnet et mye mer naturlig forhold til døden, og også barn trenger å sørge.
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 20. mai 2007 #4 Skrevet 20. mai 2007 Hehehe..må bare le av den "fyfy å amme i kirka" kommentaren. For det er det absolutt ikke. Da lillegutt skulle døpes, sa presten klart ifra at det var bare å amme babyen i kirka. Det var ingen problem, for barne måtte jo ha mat! hehe... så jeg amma i kirka jeg...det var den eneste måten han fikk til å slappe av og sove på den gang. Over til spørsmålet ditt hi, så vet jeg ikke om jeg ville tatt med en på 2 år i kirka. Har du noen som kan passe henne?
Gjest Skrevet 20. mai 2007 #5 Skrevet 20. mai 2007 da oldemor til jenta mi døde så hadde vi henne med men det var siste løsning. Vi hadde ingen til å passe henne og hun var såpass liten at hun ikke forstod så veldig mye
jentebanden Skrevet 21. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 21. mai 2007 Det er det som er hele problemet, vi har ingen til å passe barna mens vi er i kirka. Det er ikke på vårt hjemsted. Det er jeg som må ta begge uansett, men er så usikker på om jeg skal droppe hele kirka. Lillejenta bekymrer meg ikke i det heletatt, hun sover seg sikkert gjennom hele seansen. Er mer bekymret for at hun største skal bli redd. Hun forstår uansett ikke noe om døden og begravelse, og aner nok ikke hvem oldemor var...
Gjest Skrevet 21. mai 2007 #7 Skrevet 21. mai 2007 Hvis du føler du burde gå,hva med å sitte i våpenhuset? Der får du med deg det som blir sagt,samtidig som du er litt 'alene' med barna...ingen som ser om du skifter bleier,ammer,titter i bok med vesla...
Milly72 Skrevet 21. mai 2007 #8 Skrevet 21. mai 2007 Da min far ble begravet var det noen som hadde med små barn i kirken som begynte å gråte og sutre. Som sørgende var det meget forstyrrende. Så fremt det er mulig ville jeg selv ikke ha tatt med små barn i begravelse -- først og fremst av hensyn til andre sørgende.
Gjest Skrevet 21. mai 2007 #9 Skrevet 21. mai 2007 Jeg ville aldri tatt med snuppa i begravelse, ikke for hennes del men for de sørgendes del. Synes det er litt respektløst å ta med små barn fordi det er STOR sjans for at de kommer til å gjøre noe forstyrrende.
winneboo Skrevet 21. mai 2007 #10 Skrevet 21. mai 2007 Har vært i tre begravelser de siste mnd å aldri i verden om jeg hadde tatt med vesla. I en begravelse passer det ikke med barneskrik, eller forstyrrelser, for det er mange som sørger, å vil ha stillhet. Jeg hadde egentlig latt begge barna bli hjemme. Å siden hun reagerer på at dere gråter så hadde jeg hvertfall ikke tatt henne med.
Gjest Skrevet 21. mai 2007 #11 Skrevet 21. mai 2007 Da oldemoren min døde var datteren min 7 mnd, hun var ikke med i begravelsen. Jeg tok turen alene og pappaen var hjemme med tulla. Hvis ikke du og avdøde hadde en nært forhold, så er det ingen som vil rynke på nesa av at ikke du er med. Barna er nok en godkjent "unnskyldning".
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 21. mai 2007 #12 Skrevet 21. mai 2007 Vi skal i begravelse denne uka, min manns bestemor som har gått bort. Vi vurderer ikke å ta med Knøttet (på 16 mnd). Mener i grunnen at 1-2-(og til og med 3 åringer) har lite å gjøre i en begravelse. Selvfølgelig om man har en moden treåring som skjønner hva det dreier seg om og som hadde et veldig nært forhold til avdøde, stiller det seg litt annerledes. I tillegg blir det litt respektløst ovenfor de sørgende med en unge som kanskje ikke klarer å sitte i ro eller som gråter og roper høyt, noe man aldri kan forutse.. Dessverre så er det jo ikke alltid man har noen annen mulighet enn å ta med barnet/barna. Vi har for såvidt det dilemmaet. For alle vi kjenner her skal i den begravelsen, så vi er litt usikre på hva vi skal gjøre. Kanskje må jeg holde meg hjemme fra kirka, selv om jeg vet at mannen min gjerne vil ha meg der. Men må man så må man...
jentebanden Skrevet 21. mai 2007 Forfatter #13 Skrevet 21. mai 2007 Hører flere her sier det er respektløst å ta med barn i kirken når folk sørger, men i alle begravelser jeg har vært, har det vært barn som har løpt litt rundt og "laget show". Har aldri sett at noen har reagert annet enn positivt på dette. Tror de får det litt til å "glemme", og se livets gang. Å se et sorgløst barn løpe omkring, mens et gammelt menneske dessverre har gått bort; det er slik det er, og det blir veldig klart i en begravelse hvor det er barn tilstede. Vi får se hva det blir til, og høre litt hva den nærmeste familien sier... Alternativet er at jeg blir hjemme.
bjørnebær Skrevet 21. mai 2007 #14 Skrevet 21. mai 2007 Kva med å ta ein prat med svigerforeldra dine på førehand og høyra kva dei tenkjer? Dei kan truleg fortelja noko om kva slags gravferd dette blir. (Mykje høg gråt? Andre barn? Kvar det er best å sitja? Betyr det mykje for dei om de er der eller ikkje? ..) Om det var meg hadde eg tatt min med, men det avheng sjølvsagt av om du klarer å vera ein trygg person for dei i denne situasjonen.
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #15 Skrevet 22. mai 2007 Dette kommer litt ann på synes jeg da, jeg er forøvrig meget uenig med de som sier det er respektløst å ta med små barn i begravelser. Da jeg begravet mannen min i januar var sønnen vår (da 14 mnd) med. Han løp rundt, danset litt til orgelmusikken og sovnet etterhvert. Moren min passet han siden jeg ikke var istand til å passe på meg selv akkurat da. Den som vil påstå at det var respektløst å ta med junior i den begravelsen har misforstått mye her i verden, etter min mening. En begravelse er en naturlig ting, med livet kommer også døden. Når man står midt i en sorg, og en så følelsesladet situasjon som en begravelse er, kan små barn med livsglede være en positiv ting. Man blir minnet om at livet går videre. Barn er barn, og de er også en naturlig del av familien uansett livssituasjon og omstendighet der og da. Det er helt opptil deg om du vil ha med barnet på nesten 2 år, men hvis du tror det ikke blir ille for henne ser jeg ikke problemet så lenge du har en rettrett mulighet hvis alt blir vrangt. Forøvrig er det da helt uproblematisk å ta med en liten baby selv om du ammer. Din to-åring var også familie med avdøde. Tror du avdøde gadde satt pris på flest mulig familiemedlemmer tilstede? Ellers var det trist at familien din har opplevd et tap. Håper dere alle har det så bra som mulig.
Blomman Skrevet 22. mai 2007 #16 Skrevet 22. mai 2007 Kjempebra innlegg Teline!! helt enig i at det er ikke respektløst å ha med unger i begravelse. Og antagelig vil barnet ditt (HI`s) muligens kan oppleve at gråt ikke re farlig. Å amme i kirken er heller ikk fy-fy!! Det er helt naturlig og de som har evt problemer med det bør tenke godt igjennom sine holdninger! Ønsker dere bare lykke til - snakk med familien og presten hvordan dere gjør dette på best måte - tilrettelegg med noe for toåringen slik at ikke blir kjedelig.
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #17 Skrevet 22. mai 2007 Hadde det vært unger som løp rundt og forstyrret når vi begravet pappa så hadde jeg blitt drit forbannet på de tullingene som hadde hatt med seg ungen. For min del så hadde det ødelagt begravelsen til pappa, ikke gitt han en verdig slutt på livet. Å siden det er tydelig at folk reagerer så forskjellig på det så synes jeg man skal la være å ta med barna av hensyn til de som IKKE synes det er ok..
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #18 Skrevet 22. mai 2007 er egentlig ganske enig med mami 87 og nydelige Natalie jeg.. så lenge barna er så små at de ikke har forståelse for hva det dreier seg o synes jeg man skal la barna være hjemme så langt det lar seg gjøre.. Jeg hadde heller ikke satt pris på barn som løp rundt etcnår mamma ble begravet i fjor ...hadde da barnevakt til sønnen min den stunden vi var i kirken..selv om han bare var 7 uker...satte også pris på at andre ikke hadde med små barn....
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #19 Skrevet 23. mai 2007 Jeg er tydeligvis en tulling jeg da siden jeg hadde med sønnen vår i min manns begravelse? Du bruker sterke ord.. Hva er uverdig med barn? Hvorfor er en begravelse uverdig hvis barna i familien til avdøde er med? Jeg synes du virker veldig unyansert i innlegget ditt.. Veldig fokusert på din virkelighet og dine følelser. Jeg kan ikke skjønne at det er et problem at barna i avdødes familie er med i en begravelse. Ellers har jeg aldri opplevd at folk tar med små barn i en begravelse dersom barna ikke er i familie med avdøde. Leit å høre at du har mistet faren din. Å miste så nær familie er forferdelig vondt..
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #20 Skrevet 23. mai 2007 Hva du gjorde når du begravet din mann er opp til deg, når det er den avdødes barn som er med så er det jo mer forstålig! MEN hadde du syntes det hadde vært like greit om noen andres barn forstyrret når presten snakket om mannen din for eks? Jeg synes at i en begravelse så skal man ha respekt nok for den avdøde og de som virkelig sørger til at man er rolig, hører på hva presten og familien har å si. Synes ikke begravelsen blir uverdig fordi barn er med, men jeg synes begravelsen blir uverdig hvis det blir forstyrrelser o.l. noe det ofte blir når små barn må sitte rolig lenge! I min pappas begravelse ville jeg at alle skulle tenke på og fokusere seg om han,, at han skulle få all den oppmerksomheten han fortjente en siste gang. At begravelsen skulle gå på skinner, alt måtte være perfekt for min perfekte pappa. Mulig det er tullete og for mye forlangt for noen, men jeg føler at jeg hadde rett til å forlange såpass siden jeg var en av de som sørget mest.
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 23. mai 2007 #21 Skrevet 23. mai 2007 Som sagt, dersom barnet skjønner hva det dreier seg om, OG/ELLER hadde et veldig nært forhold til avdøde, er det greit at det er med. Teline- skjønner godt at det i DIN/DERES situasjon var naturlig å ha med barnet! I vårt tilfelle har Knøttet møtt avdøde 2 ganger i hele sitt liv og aner ikke hvem denne personen er, selv om det er oldemor, så da synes jeg det blir tull å ta ham med! Ikke skjønner han hva det dreier seg om, han klarer ikke sitte stille, hyler og roper når han kjeder seg osv... Som en normal 1-2 åring.. Og ja da synes jeg det er bedre, av respekt ovenfor de som synes det er en uting å ha med seg så små barn i en begravelse, å få pass eller evt bli hjemme dersom ingen annen mulighet byr seg...
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 23. mai 2007 #22 Skrevet 23. mai 2007 Som sagt, dersom barnet skjønner hva det dreier seg om, OG/ELLER hadde et veldig nært forhold til avdøde, er det greit at det er med. Teline- skjønner godt at det i DIN/DERES situasjon var naturlig å ha med barnet! I vårt tilfelle har Knøttet møtt avdøde 2 ganger i hele sitt liv og aner ikke hvem denne personen er, selv om det er oldemor, så da synes jeg det blir tull å ta ham med! Ikke skjønner han hva det dreier seg om, han klarer ikke sitte stille, hyler og roper når han kjeder seg osv... Som en normal 1-2 åring.. Og ja da synes jeg det er bedre, av respekt ovenfor de som synes det er en uting å ha med seg så små barn i en begravelse, å få pass eller evt bli hjemme dersom ingen annen mulighet byr seg...
winneboo Skrevet 23. mai 2007 #23 Skrevet 23. mai 2007 Vel ingen er like. I bestefar sin begravelse var det to barn tilstede å de satt ikke i ro. Jeg lagde ingen scene av det men jeg syntes det var veldig forstyrrende å sa ingenting om det etterpå. Har to venninner som mistet hver sine foreldre nå i april å de spurte pent om jeg kunne la vesla bli hjemme, å det var jo seff en selfølge for meg. Så¨heller ikke de hadde satt pris på barnemas midt under begravelsen. Så ikke alle setter pris på en sorgløst, masete barn i kirken ved siste farvel.
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #24 Skrevet 23. mai 2007 Hadde barnet vært i familie med meg eller mannen min hadde jeg ikke reagert på det, hadde sett det som svært naturlig å ta med barnet. Hadde det vært venners barn el hadde jeg nok syntes at det var pussig at de hadde barnet med seg, men jeg hadde ikke følt det uverdig, ødeleggende, irriterende eller at foreldrene var tullinger. Jeg skjønner at du har veldig sterke følelser rundt dette, jeg klarer bare ikke å finne barn og den støyen de måtte lage (under forutsetning av at hylende barn blir fjernet) så forferdelig. I min manns begravelse gråt en av onkelungene hans så forferdelig så ingen fikk med seg hva presten sa store deler av talen. Jeg fant ikke det ødeleggende eller forstyrrende. Men for meg er en begravelse en anledning til å si farvel og til og samles i sorgen, at alle til enhver tid hører perfekt hva som blir sagt blir for meg vesentlig mindre viktig. For meg var det mye viktigere å se de hundrevis av menneskene som hadde møtt frem, se på det enorme blomsterhavet og kunne dele sorgen med alle de som var glad i han. Min sønns dansetrinn og latter, onkelungens hysteriske gråt, ikke noe av dette ødela noe som helst, det var en naturlig del av det hele.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå