Gå til innhold

Det å være gravid kan føles som sykdom............Det er lov å sutre litt...

Anbefalte innlegg

Der er kanskje ingen medisinsk diagnose per se, men den bringer med seg en del symptomer som absolutt ligner på sykdom.

Noen gravide, meg selv inkludert, kaster opp 6-10 uker i strekk i begynnelsen av svangerskapet. Ved enhver annen tilstand ville dette blitt sett på som alvorlig og absolutt kvalifisert til både sykemelding og sympati.

Er du gravid derimot, får du slengt i trynet: Det er heeeeeeeeeelt normalt, trenger ingen sykemelding, graviditet er ingen sykdom!

Noen får symptomgivende bekkenløsning; sterke smerter som stråler nedover bena ved bevegelse. Kan føre til at man ikke klarer å gå, og må sitte i rullestol for å komme seg noen vei.

Igjen; heeeeeeeeeeelt normalt. Du skal få sykemelding (siden du likevel har klart å sutre deg til en rullestol), men husk - graviditet er ingen sykdom.

Blodtrykket endrer seg gjerne for en del gravide. Plutselige bt-fall kan gi kvalme, svimmelhet og også føre til besvimelse. Hva sier jordmor/lege? Heeeeeeeeeelt normalt. Greit, vi kan ta en blodprøve for å sjekke jernlagrene dine, de var helt fine for 5 måneder siden- men siden du insisterer (sukk), men sykemelding trenger du ikke, for husk- graviditet er ingen sykdom.

AAAAAAAARRRRRRGH!

De som kommer med utsagnet "graviditet er ingen sykdom" mistenker jeg for å ha hatt en utrolig lett graviditet, uten plager. De vet rett og slett ikke hvor slitsomt det kan være. Superheldig for dem, men det gir dem INGEN rett til å irritere seg over dem som klager over sine plager og vondter.

Dagens lille utblåsning.

Fortsetter under...

forstår så veldig godt hva du mener... og slike utblåsninger hjelper litt.. ikke på symptomene, men på humøret;) det er ikke like enkelt dette her, og stort sett er det mannlige leger som forteller deg at "graviditet ikke er noen sykdom". da får jeg så lyst til og rope dem mitt i trynet at : viss dere skulle gå gravide og føde barn, hadde det for det første vært klaging fra morgen til kveld og økning av jordens befolkning hadde trolig stoppet opp med en gang!! så la oss sutre, de hører jo som regel ikke på oss likevel...så neste gang, prøv og ROP DET UT;)

skjønner deg kjæmpe godt, er ganske my kvalm og må ofte gå i fra arbeidet for å få opp litt magesyre. Men uansett syns jeg ikke noe særlig om å si at det er en sykdom, men det skulle vært et annet uttrykk vi skulle kunne bruke.

tror nok ingen av oss vil kalle det en sykdom...men vi må få lov til og være syke under graviditeten. det er ganske mye som skjer med kroppen vår og uansett om det ikke er en sykdom er det mange av oss som sliter med div plager i perioder i svangerskapet og føler vi møter lite forståelse.

Jeg er så glad for å ha en kvinnelig lege nå. Trur hun skjønner mye bedre hvordan jeg har det, enn en mann som aldri har vært gravid.. Har følt meg helt forferdelig, og har måtte hatt sykemelding to ganger så langt i svangerskapet. Nå er kvlamen heldigvis på tur å forsvinne, men er enda like trøtt:( er 16+1 i dag. Men føler at de på jobb synes jeg bare syter og klager, men ingen av de har vært gravid.

Annonse

Takk!!

Nå gjorde du dagen min bedre:)

Jeg går å føler meg så pinglete og har dårlig samvitighet fordi kroppen min takler graviditeten så dårlig - og jeg ikke orker eller klarer å gjøre helt vanlige ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...