Gå til innhold

litt bekymret over liten størrelse på fosteret

Sweet tooth

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var på UL denne uken og fikk beskjed om at fosteret i magen min var litt mindre enn forventet, at fosterets størrelse lå ca. en uke etter mht størrelse. Legen sa at dette var helt normalt, men jeg er litt bekymret for at veksten bare skal fortsette å sakke av...jeg fikk en liten gutt forrige gang på 2730, da ble fødselen satt i gang pga. lite tilvekst/fostervann. Han var heldigvis helt frisk og fin, men det ble så mye stress fra sykehuset osv. rundt vekten hans, at jeg håper jo at denne gutten blir litt større, og ihvertfall at vi slipper å bekymre oss om han får nok næring inne i magen. Er det noen av dere som har erfaring med litt lite tilvekst, og som har noen gode råd å komme med? Regner med at så lenge jeg går til jevnlige kontroller og kjenner at det er mye liv og røre i magen at han har det bra.

Fortsetter under...

hei hei,

opplevde dette med min første sønn,de var uenige om termin,syntes han var for liten i forhold til normalen osv.så da veene startet ville de stoppe de,men heldigvis var det en gammel jordmor der som satte en stopper for det etter noen dager.det ble tatt fostervannsprøve midt oppi dette,men gutten fikk komme og veide 2930 g,og var 48 cm.ikke store

kroppen men frisk og fin.da jeg skulle ha min 2.tok de opp dette igjen,men han var 3700 ved fødsel.

kan ul ta feil av datoen din?de kan vel også se om det er nok fostervann? noen år siden dette med mine,men husket så godt igjen det da jeg leste din historie,har ingen gode råd mot dette,annet enn å ønske deg lykke til,de følger deg vel opp som du sier så nyt tiden du :)

Jeg fikk også konstatert lite fostervann på siste undersøkelse av første svangerskap, men da var jeg gått to uker over UL-terminen og ble igangsatt.

Og ja, som nestemann skrev her, UL-terminen kan være feil, den måles bare utifra størrelsen på fosteret/barnet. I det svangerskapet da jeg fikk (etterfylt) for lite fostervann på slutten, visste jeg med sikkerhet når barnet var unnfanget (medberegnet en mulighet for forsinkelse til ca to-tre dager etter samleiet) og UL-terminen tilsa noe annet (tror det var så mye som en uke eller mer etter den datoen som jeg selv var bombesikker på, med uker mellom rundene i høyet var det ikke vanskelig å beregne for mitt vedkommende...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...