Gå til innhold

Syrin

Nurk i magen;) fikk 23.sept:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det går å klippe av ei grein å plante den?? Er så usikker på om den vil slå røtter:S

Fortsetter under...

Skrevet

Tror ikke det er så lett, men det er jo bare å prøve. Det verste som kan skje er at det ikke går :)

Skrevet

hehe, det går ikke om du bare stikker greina i jorda nei! :P

Skrevet

Er usikker på om syriner danner røtter selv, men prøv følgende: putt greina i en bøtte vann (evnt vase med vann så ser det litt penere ut). La den stå og se om det begynner å danne røtter etter en uke - kanskje 2.

Skrevet

Hoi...sjekket litt til. Du kan også prøve å grave opp en avlegger, slik at du får med røtter og litt greiner. Denne kan plantes rett i jorda.

Fikk plutselig lyst på syriner i hagen selv.

Kanskje jeg må ta en tur til svigermor å se hva jeg kan stikke av med :o)

Lykke til med busken!

Skrevet

Jeg mener å kunne påstå at de fleste syriner som selges i dag er podede. Å bruke rotskudd fra disse til vegetativ formering vil derfor ikke gi samme egenskaper som morplanten har, siden morplanten har egenskaper både fra grunnstammen og podestammen. Bruker man rotskudd fra en podet syrin vil avkommet få egenskapene til rotstammen, noe som ikke alltid er noe vi ønsker. Rotstammenes egenskap er ofte vekst og utvikling, mens den påpodede stammen utgjør egenskaper for generativ formering, farge, duft osv.

Annonse

Skrevet

Jeg fikk en avlegger i fjor vår, den lever den. Det var en som vaks opp fra rota sikkert....så vi får se hva det blir til. Men vi stakk den berre i jorda å vanna godt, å den vokser ivertfall.

Skrevet

Jeg har også plantet en rotstikling av syrin i hagen. Den lever i beste velgående - men den var ca 40 cm når jeg fikk den sommeren 2003. Nå er den en busk på vel en meter og blomstrer for første gang i år (1 blomst). Så den vokser ikke så fort skkurat - men blir jo kjempefine etterhvert da :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Tror ikke det går så godt å bare klippe av en grein og plante den. Men det er sikkert avleggere som kommer opp på siden, dei kan du trygt plante. Fekk et tips fra en gammel nabo, ho sa at viss du tok avleggere av gamle syrintrær så blei dei skikkelig fine, og lukta slik som dei gamle syrinene skal gjere. Dei som dei selger på plantutsalg, er poda og nesten ikkje lukt på.

Lykke til med avleggeren.

Det er faktisk veldig mye du kan ta avlegger av. Knip av et skudd og sett det i vatn i vinduet, så kommer det røtter etter en liten stund. Husk å skifte vann en gang i uka ellers rotner skuddet. Da planter du det i mold. Viss du passer på å vanner den og gir den en del gjødsel får du ganske snart en ny plante. Forslag til planter det går an å knipe avleggere av: Fukcia, flittig lisa, trompetblomst, prins + mange andre. Det er bare å prøve. Kjempekjekt.

Skrevet

Hehe, det med syrinen gikk nok ikke,nei:S Men har planta et skudd fra rota i hagen nå å det ser ut til å trives=D

Men takker masse for tips =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...