Stjernedryss m/2 skatter Skrevet 19. mai 2007 #1 Skrevet 19. mai 2007 Det er jo helt ok å gi på skive når de begynner m brød? Vet om mange som har gitt babyene sine det, og ingen har dødd eller tatt skade. Tror det er lett for at det blir hysteri rundt "aldersgrenser" osv. noen er selvfølgelig livsviktige som f eks honning, men litt salt som det er i f eks leverpostei eller makrellfilet pålegg, osv, er ok å gi på skive
børdi Skrevet 19. mai 2007 #2 Skrevet 19. mai 2007 jeg har gitt både leverpostei og prim på skiva til minsten fra 10 mnd når han begynte med brød... blåser i både saltet og sukkeret akkkurat på det, for han får omtrent ikke sukker og salt ellers.... Alt med måte.:-)
Gjest Skrevet 19. mai 2007 #3 Skrevet 19. mai 2007 Mange av disse grensene lages jo på dib (og bim) det at de ikke skal ha noe som helst salt før 1 år har jeg kun hørt og lest her. Legen og hs skjønte ikke noe når jeg spurte om det:) Samme gjelder "max 1 liter mme i døgnet" Kun dib det gjelder på... Merkelig det der:) Blir jo litt kjipt med tanke på at de tingene som faktisk da er veldig viktige ikke blir tatt så seriøst..
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 19. mai 2007 #4 Skrevet 19. mai 2007 Lukas har spist leverpostei og prim fra 6 mnd. Hmm
Gjest Skrevet 19. mai 2007 #5 Skrevet 19. mai 2007 Kan legge til at jeg sa dette med salt og ett år, men det var TILSATT salt asså! (ref barneernæringsboken jeg fikk i posten her om dagen...)
Stjernedryss m/2 skatter Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. mai 2007 Er jo akkurat det jeg mener alt med måte, OG unger er individuelle :-)
Gjest Skrevet 19. mai 2007 #7 Skrevet 19. mai 2007 Nei, individer er de ikke før de er 3 år! Hallo!! Det står i skjemaet!! ;P Bare fleiper:) men skulle tro det noenganger, ja:) Tar meg selv i å tenke nesten sånn selv om jeg prøver å la være
Lille søtnos Skrevet 19. mai 2007 #8 Skrevet 19. mai 2007 Små barns nyrer er ikke helt ferdig utviklet, derfor kan de ikke bryte ned saltet like bra som voksne. Dette gjelder frem til de er rundt 2 år. Selv etter det er det også anbefalt å ikke bruke for mye salt for ikke å venne dem til å like salt mat. Jeg vet ikke hvor mye salt det er i for eksempel leverpostei, men i mindre mengder går det sikkert bra. Noe må man jo ha på brødskivene.
gammel røy Skrevet 19. mai 2007 #9 Skrevet 19. mai 2007 Fikk hefte fra helsestasjonen der det står at man gjerne kan ha et tynt lag med leverpostei eller jernberiket prim. Forholder meg til det- tøtta mi på 6 1/2 mndr. eeelsker brød med leverpostei.
mammatilpia Skrevet 19. mai 2007 #10 Skrevet 19. mai 2007 Det går helt fint å smøre på et tynt lag med leverpostei o.l. (Jeg har en bok som heter Barnemat.) Men hvis jeg gir datteren min salt pålegg er jeg forsiktig med at hun ikke får i seg noe annet salt den dagen. LITT salt er ok, men mye er skadelig - som med så mye annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå