Gå til innhold

Magesmerter og Ibux


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har hatt vondt i magen igjen. Hadde dette før jeg ble gravid også. Kommer kanskje tre, fire ganger i året. Smertene er kommer om natten og er intense. Jeg kaldsvetter og må på do. Jeg kan svime av og har så vondt at jeg må ligge på bade gulvet. Jeg har tatt et par ibux og da roer det seg etterhvert. Men nå er jeg gravid, i natt kom smertene. Jeg fikk helt panikk, grusomt. Jeg tok en ibux, men har dårlig samvittighet, da jeg vet at det ikke er bra. Noen som har opplevd liknende og har noen råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikke bruke ibux det er ikke bra for fosteret, men du kan bruke paracet :)

 

Har ikke så veldig mye tips annet enn å ligge på magen, det pleier å hjelpe for meg hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! hører så mye ulike meninger. Snakket med en lege senest i dag. Han mente det ikke gjorde noe å ta ibux. Så hva skal man tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

jeg fikk beskjed av min lege og IKKE bruke ibux, faktisk ikke når vi prøvde engang..

men paracet kan ma ta i småe doser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis legen sier det er greit, kan du ta Ibux. Det er vel heller at man ikke skal bruke Ibux hele tiden over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Takk for svar. Er første gang jeg er med i forumet. Blir litt nervøs av at alle mener forskjellig. Men jeg skal holde meg unna ibux. Håper det blir lenge til neste gang. Jeg har kun tatt en ibux. Håper det går bra. Får jo dårlig samvittighet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har åsså vært plaget av sånne sinnsyke magesmerter mest før.. svimte nesten av på et legekontor, skulle egentlig til tanlegen men kom ikke lengere opp trappa så hadde jo flaks at det var ett legekontor. de tok masse prøver men det eneste hun kunne tenke seg at det var siden alt var bra på prøvene er at jeg lider av kolikk= luft i magen. men fy søren såååå vondt. vet jo ikke om det er det samme men bare kjente meg litt igjen liggi noen timer på gulvet å grini i smerte pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok også en ibux tidlig i svangerskapet, før jeg visste at ibux ikke var bra. Leste bare på pakkningsvedlegget jeg og der sto det at gravide ikke skulle ta ibux siste månedene av svangerskapet. Tror ikke det er skadelig å ta en ibux, antagelig er det hyppig bruk som skal unngås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anonym :o)

 

Felleskatalogen skriver at Ibux kan føre til økt blødningstendens, og forårsake andre skader på fosterutvikingen ved bruk i 1 og 2 trimester. Det står videre at dosen bør være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Ikke brukes under svangerskapet hvis ikke strengt nødvendig.

 

Jeg tror ikke du har skadet fosteret ditt med den ene Ibuxen, fordi felleskatalogen skriver ikke at gravide ikke skal kan bruke det overhodet. Hadde det vært SÅ fosterskadelig ville det kommet tydelig fram av teksten. Innholdet i Felleskatalogen er skrevet av produsenten av de ulike legemidelene, og de tar ingen sjanser, og anbefaler veldig strenge retningslinjer for bruk av de ulike legemidlene.

 

Jeg leste en artikkel i Gravid om en trebarnsmamma som måtte få cellegiftbehandling under svangerskapet pga brystkreft. Der kan man snakke om risiko. Håper det har gått bra med dem begge to :o)

 

Mener du kan ta det helt med ro, også håper jeg du slipper flere episoder med magesmerter :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Mest sansynelig er det nok kolikk smerter. Forferdelig vondt. Værre enn rier når man skal føde. Håper jeg aldri får det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knasket naproxen som inneholder samme virkestoff som ibux tidlig i svangerskapet (før jeg visste jeg var gravid)

Fikk legen til å sjekke opp mulige konsekvenser, og han fant ut at det var farligst siste trimester fordi det kan føre til at veggene mellom hjertekamrene ikke lukkes. Dette foregår altså i siste trimester.

Prøv paracet neste gang, og ikke tenk mer på den ene ibuxen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...