Anonym bruker Skrevet 19. mai 2007 #1 Skrevet 19. mai 2007 Skal trehjuling til mini. Er så usikker på hva jeg skal velge. Ka jeg få noen gode for og mot argumenter for hver vogn?
Gjest Skrevet 19. mai 2007 #2 Skrevet 19. mai 2007 TFK'en er mye større i sittedelen enn quinny, så barnet har mye bedre plass og kan bruke vognen lenger. TFK'en er også smalere mellom hjulene enn quinny'n, en stor fordel i butikker. På quinny'n kan setet snus, så man kan velge om man vil ha barnet fra seg eller mot seg, det er ikke mulig på tfk'en. Jeg venter nå på min TFK fra babyjungle, så jeg vet hvem jeg vil anbefale:-)
Gjest Skrevet 19. mai 2007 #3 Skrevet 19. mai 2007 TFK uten tvil=) Den er større både i sittedel og bag. Smalere mellom hjulene lettere og mindre sammenlagt. Eneste ulempen er at sportsdelen kun er fra deg.
It's all about me Skrevet 19. mai 2007 #4 Skrevet 19. mai 2007 Tfk er også myyyyye stødigere enn Quinny.
TangoTore Skrevet 20. mai 2007 #5 Skrevet 20. mai 2007 TFK kom jo på sisteplass i Aftenpostens test i forrige uke. Dog ville jeg ikke ha lagt for stor vekt på denne testen, da hele grunnlaget for testen virker noe useriøst (noe mange her inne på forumet også er enige i). Jeg har lite erfaring med TFK, men litt erfaring med Quinny. + Quinny har blitt best i test i 3 tester i løpet av de 3-4 siste årene. Det bør bety noe ved valg av vogn. + Quinny har mulighet til å snu sportsdelen begge veier + Quinny er kompatibel med bilsetet MaxiCosi CabrioFix (som ble best i test nå senest i år i en test fra Forbrukerrådet). + Det svingbare framhjulet kan låses (slik at slipper å vingle fram og tilbake på ujevnt terreng) + Uansett hva folk måtte "mene", så er Quinny ei meget stabil vogn (noe testene også viser) - Noen sier at baggen er litt for liten, dog er vel dette avhengig av når du skal føde. Føder du på høsten, er dette normalt ikke noe problem. Og på et eller annet tidspunkt ønsker ungen å "se verden", mens han ennå ikke greier å løfte sitt eget hode. Da er det kjekt å smette inn bilsetet. Da kan ungen se verden uten at han/hun trenger å holde oppe sitt eget hode. Denne perioden er typisk mellom "bag-perioden" og "sports-perioden". - Quinny er litt bred bak, men dette er vel også et tegn på god stabilitet, men om den er for bred vet jeg ikke. Det må en vel nesten finne ut av selv. Som sagt: jeg har ikke prøvd TFK aktivt (kun "prøvd i butikk"), så det blir vanskelig å sette de opp mot hverandre. Håper allikevel det var til litt hjelp. :-)
It's all about me Skrevet 20. mai 2007 #6 Skrevet 20. mai 2007 - Quinnty var best i test. Disse testene var ikke TFK med i, så vidt jeg har sett var den humbugtesten som bl.a. ble trykt i Aftenposten den første hvor TFK var tatt med. - TFK er vistnok kompatibel med alle bilseter. - Fremhjulet kan også låses på TFK, men det trengs sjeldent da vogna er så stødig som den er. - Det er tester som har vist at Quinny ikke er stabil også, husker bare ikke hvor jeg har sett de så kan ikke referere. - Quinny sin bag er liten ja, TFK sin er blant de største på markedet. Det samme gjelder sportsdelen på begge merker. - Quinny er bred bak ja, bahjulene er liksom på utsiden av vognen. Har hørt mange som iser at den er så bred at de har problemer med å komme fram i butikker og mellom kassene. Nå er det ikke stabiliteten til sidene som er Quinny sitt største problem, men bakover.
TangoTore Skrevet 20. mai 2007 #7 Skrevet 20. mai 2007 Nå kan jeg referere til 3 uavhengige tester som faktisk viser at Quinny-vogna er stabil, så hvis du finner en som viser det motsatte så er jo det i seg selv veldig oppsiktsvekkende. TFK har desverre ikke vært med i så mange tester, faktisk kun den i Aftenposten så vidt jeg vet. Og den testen var så rævva at det ikke er verdt å lese den. Så det er godt mulig at TFK er en super vogn, det skal jeg ikke uttale meg om. Men en kommer ikke bort i fra at Quinny også er ei super vogn (jmf. at det er den enkeltvogna som har fått FLEST best i test i løpet av de siste 3-4 årene hvis en summerer sammen alle tester her i norden)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #8 Skrevet 20. mai 2007 En ting du har gått glipp av TangoTore. Quinny-vogna som selges i dag er ikke den samme som har vunnet testen. Dette var kansje nytt for deg og mange andre.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #9 Skrevet 20. mai 2007 Hvor er de testene du refererer til da TangoTore? Linker takk. Så lenge ikke alle tilsvarende vogner er tatt med i testen kan man dessutten ikke kalle en vogn best bare pga at den har kommet best i test. Alle tester jeg har sett inneholder bare noen få vogner som ikke alle går ut på det samme engang.
TangoTore Skrevet 20. mai 2007 #10 Skrevet 20. mai 2007 Nei, det er nok korrekt. Dagens utgave er en forbedret versjon, ergo så er "gyldigheten" til testene fortsatt intakt.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #11 Skrevet 20. mai 2007 Det er vel ingen forbedring at de er blitt mere ustødige eller hva? Kom fram med sannheten nå.
TangoTore Skrevet 20. mai 2007 #12 Skrevet 20. mai 2007 Jeg også skjønner at en ikke kan kalle ei vogn for "best" selv om den har blitt kåret til "best i test". Det har jeg heller aldri sagt. Men det at ei vogn har blitt kåret til best i test flere ganger, sier jo noe om at nettopp den vogna er ei god vogn. Å hevde noe annet blir rett og slett for dumt. Det viktigste er uansett å styre unna de dårligste vognene i en test. Her følger noen linker: * http://pub.tv2.no/TV2/magasiner/hjelperdeg/tester/article152456.ece * http://www.testfakta.com/_template_view_article.php?id=5 * http://www.radron.se/templates/news____6018.asp
TangoTore Skrevet 20. mai 2007 #13 Skrevet 20. mai 2007 Snakker du generelt om barnevogner? At det ikke er en forbedring om en barnevogn blir mer ustabil? Nei, det har du helt rett i. Du er jo et geni som mener noe slikt.
It's all about me Skrevet 20. mai 2007 #14 Skrevet 20. mai 2007 Ha ha ha, tok en titt på de testene der, men det er jo bare to tester jo. De to siste linkene er til samme test bare publisert på to forskjellige steder.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #15 Skrevet 20. mai 2007 TFK er best uten tvil. Jeg har erfart at mange som kjøper Quinny, kommer tilbake og skal ha en ny vogn etter ca 6 måneder. Den har kanskje kommet best i test, men som du selv sier, TangoTore, så skal man ikke legge så stor vekt på tester. Har også hørt av mange som har Quinny at vognen ikke er så stabil som man vil ha det til. Vognen har tippet ved flere anledninger, og hvis jeg ikke husker feil, så gjorde den det i Aftenposten sin test. Kanskje også derfor du ikke vil vektlegge denne testen. En annen ting med Quinny, er at den er så bred over bakhjulene at mange har problemer med å få den inn dører.
TangoTore Skrevet 20. mai 2007 #16 Skrevet 20. mai 2007 Javel... og poenget ditt er...? Hvis du prøver å "bevise" at Quinny er en dårlig vogn, så "lykke til". :-) Nevn en annen vogn som har blitt kåret til best i test i to uavhengige tester.
TangoTore Skrevet 20. mai 2007 #17 Skrevet 20. mai 2007 Nå må du skjerpe deg, din useriøse fjott!! Jeg har aldri sagt at en ikke skal legge stor vekt på tester. Det er jo nettopp det en SKAL gjøre! Det jeg sa, var at det ikke nødvendigvis er så viktig hvem som vinner, men at en bør styre unna de so kommer nederst. Jeg visste ikke at du måtte ha alt inn med teskje. Hadde jeg visst det, så skulle jeg ha ordlagt meg tydeligere. Håper du forstod dette da. :-) Og ang. vogner som tipper... jeg har hørt om EN DRØSS med vogner som har tippet og/eller nesten har tippet. De fleste vogner gjør dette, men det avhenger av bruken. Spørsmålet er hvilke som er sikrest. Dessuten har en negativ opplevelse hos en bruker ofte en tendens til å spre seg svært fort, og plutselig er en enkelt uttalelse blitt til "jeg har hørt om MANGE som har...." osv. Grunnen til at jeg ikke vil vektlegge Aftenposten sin test, er rett og slett fordi denne utelukkende er basert på 5 tilfeldige brukere, uten noe særlige forutsetninger for å si noe om holdbarhet, kvalitet og sikkerhet, kun hva de selv OPPFATTER som sikkert og holdbart. Og det er ikke "test", det er en "brukerundersøkelse". Her har Aftenposten feilet grovt, synes jeg. Og ja: den er bred over bakhjulene: det er jo nettopp en av grunnene til at den er blant de mest stabile 3-hjulingene. Den går i hvert fall fint gjennom ei normal dør. Og ei "normal dør" er noe som ca 99% har. Så ikke lag problem ut av noe som ikke er et problem.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #18 Skrevet 20. mai 2007 Hvem er det du kaller useriøs fjott??? Jeg kommer med uttalelser som jeg personlig har fått ifra kunder som er innom den butikken jeg jobber i til daglig. Og der er det mange som kommer med negativt om Quinny, som har kjøpt denne vognen og må bytte den fordi den er for liten, eller for bred over hjulene bak eller for tung. Og dette med testene. Eneste grunnen til at Quinny kommer "best i test" i flere tester, er fordi ikke alle de aktuelle vognene er med i testene. Mange vogner som er i testene er vogner som er "ukjente" for mange. Så mitt råd til alle som skal ha vogn, er å dra til en butikk og prøv vogna selv. Be om å få den med ut i bilen for å prøve om den går inn i bilen.
TangoTore Skrevet 20. mai 2007 #19 Skrevet 20. mai 2007 To venner av meg jobber i to forskjellige butikker som selger barnevogner, og de skryter uhemmet av Quinny-vogna. Det er den vogna de har desidert færrest klager på, så det er tydeligvis veldig forskjellig. En test vurderer ei vogn objektivt og tester den hardt og lenge. Dette gir en da et godt grunnlag. Og du kan ikke bruke argument som at "den er for liten". Dette sier jo null og niks om kvaliteten. Alle vognene er forskjellig, og Quinny er ikke blant de største, men i sin størrelseskategori så er den blant de beste. Det viser jo testene. Den kan i hvert fall umulig være dårlig når den har blitt testet sammen Teutonia, Brio, Stokke, Carena, Bugaboo og flere og kommet ut som den beste hver gang. Så det viktigste argumentet ved kjøp av vogn er om den går inn i bilen? Kanskje det er lurt, for jeg tror ikke "passe i bilen" normalt er med i en test.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #20 Skrevet 20. mai 2007 fint TangoTore at du har bidratt til at nok et forum er begynt å bli utrivelig. Har lest dine svar og får inntrykk av at du ennå ikke har fått barn, mulig jeg tar feil der. Men denne storstilte refereringen til tester syns jeg blir for mye, og tydeligvis er andre enige. De fleste klarer å finne frem til tester selv, og spør her fordi de er interessert i andre brukeres oppfatning og erfaring med en vogn vedkommende har brukt. Ser også at du viser til danske tester, noe som kan være misvisende fordi det danske vognmarkedet er tildels veldig ulikt det norske og det svenske. Når det gjelder din henvisning til at bilstol kan være et alternativ i mellomperioden før ungen kan løfte hodet selv - tror du skal lete lenge etter en test eller fagperson i Norge som er enig i at bilsetet skal brukes til noe særlig annet enn i bil el til korte handleturer!!:-)
TangoTore Skrevet 20. mai 2007 #21 Skrevet 20. mai 2007 Mine innlegg har vært saklige og seriøse, og jeg har holdt meg til saken. Vi har en unge, og mistet en unge sent i sv.skapet i fjor. Det er muligens derfor jeg er (litt i overkant?) opptatt av sikkerhet til nåværende og fremtidige barn. Det å miste et barn så sent setter spor etter seg. En grundig test avdekker hvilke produkt som er sikre og hvilke som ikke er det - en vanlig person kan ikke si mye om hva som er sikkert eller ei. Hvis du ikke skjønner det, så er ikke det mitt problem, men vær vennlig å ikke spre dette ut som en "sannhet". Det virker ikke som om alle greier å finne fram til tester selv nei, er vel nettopp derfor de spør så mye. Dessuten har jeg fått flere henvendelser her inne fra folk som ønsker å få vite testresultater på ulike vogner. Og det skulle da jaggu meg bare mangle. De fleste her inne er vel rimelig oppegående, og vil det beste for sine barn, men det er ikke alltids like lett å finne fram til slike tester. Unger skal jo sitte i bilstoler til de er flere år gamle, så at de kan sitte i en bilstol lenger enn på "korte handleturer" sier seg vel selv. Når det gjelder denne "mellomperioden", så har jeg hørt det fra ei jordmor, samt at vi er flere som har erfart det samme: det er en liten periode hvor ungen ikke har lyst til å ligge i baggen (fordi han/hun har lyst til å se ting), mens han/hun samtidig ikke greier å holde hodet sitt selv. Da er løsningen å sette ungen i en bilstol. Dessuten er det veldig enkelt å ta med seg bilstolen ut av en bil og klikke den inn på understellet i en vogn.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #22 Skrevet 20. mai 2007 Har lest gjennom denne tråden, og den begynner vel å bli litt søkt i forhold til utg.pkt. Men et spørsmål til "Anonym": Hva er egentlig problemet med å referere til tester? De fleste her inne er vel interessert i de beste produktene, og hva annet enn tester kan vi lita på? Jeg er helt enig i at en erfaring er god å ta med seg, men kan ikke erstatte en grundig og seriøs test.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå