Anonym bruker Skrevet 19. mai 2007 #1 Del Skrevet 19. mai 2007 Kanskje dumt spørsmål, men det er så mange spørsmål og tanker som melder seg når man plutselig blir forespeilet en eventuell prematur fødsel! Jeg er alt i uke 32, så en forløsning nå er ingen krise. Men jeg tenker mye på hvordan dette eventuelt vil bli, og så lurte jeg altså på om man blir innlagt sammen med babyen de ukene/dagene man må være ekstra før man får nurket hjem. Hører at de vanligvis ligger inne til de er i ca uke 37, og i alle fall til de spiser godt og alt ellers er i orden. Eller må man sove hjemme og være "dagpasient" på sykehuset? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9340014-ligger-man-inne-p%C3%A5-sykehuset-sammen-med-babyen-ved-prematurf%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villeville Skrevet 19. mai 2007 #2 Del Skrevet 19. mai 2007 Hei på deg! Jeg tror det varierer veldig med hvor i landet du er og hva som er årsaken til at babyen din blir født for tidlig, hvilken form du og babyen er i m.m. Tror de fleste mødre ligger på sykehus eller barselavd. 5-10 dager for så å flytte over på sykehotell, hybelhus e.l. eller dra hjem om du bor i nærheten. Babyen havner sansynligvis på nyfødtintensivpost hvor mor og far ikke har overnattingsmuligheter dessverre. Det er veldig synd at det er slik i norge for alle mødre har jo et enormt behov for å være nært barnet etter en fødsel. Det at jeg ikke kunne være med sønnen min når og hvor jeg ville var vel noe av dset værste med å få etr prematurt barn for meg. Håper du holder ut så lenge som mulig og får et kort og problemfritt sykehusopphold:-) Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9340014-ligger-man-inne-p%C3%A5-sykehuset-sammen-med-babyen-ved-prematurf%C3%B8dsel/#findComment-9340092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kidneybeen Skrevet 20. mai 2007 #3 Del Skrevet 20. mai 2007 Hei, jeg fødte i uke 32 sist og var på sykehuset i 4 uker, hvorav 3 på barselshotell - på gangen for de som ikke hadde barnet hos seg. Det var noen "dagpasienter" som var innom av og til - det virket på meg som en helt umulig tanke. Jeg bodde i 20 min gange fra sykehuset, men var der allikevel hele tiden. Gjør alt du kan for å knytte deg til barnet - si på forhånd hvordan du ønsker deg fødselen din - hvis de vurderer det mulig når barnet kommer. Det er kjempeviktig! Jeg så feks ikke sønnen min før dagen etterpå - laaangt utpå dagen - grusom ventetid og unødvendig. Stå på krava! Noen får litt skeiv start og det kan være avgjørende for lang periode etterpå.. tvi-tvi! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9340014-ligger-man-inne-p%C3%A5-sykehuset-sammen-med-babyen-ved-prematurf%C3%B8dsel/#findComment-9349922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Margrethe1311 Skrevet 20. mai 2007 #4 Del Skrevet 20. mai 2007 nå er det lenge siden jeg fødte, i november i fjor, men jeg måtte bare inn og titte igjen nå.. jeg fikk ei lita jente født i uke 28, og det er slik at du har krav på å få bo enten på sykehuset eller hotell så lenge babyen din er innlagt. vi var på sykehuset i 10uker og jeg hadde opphold der så lenge jeg ville være der.. slitsomt men klarer ikke være borte heller.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9340014-ligger-man-inne-p%C3%A5-sykehuset-sammen-med-babyen-ved-prematurf%C3%B8dsel/#findComment-9350376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vivera Skrevet 29. mai 2007 #5 Del Skrevet 29. mai 2007 Fikk en gutt i uke 33. Jeg fikk ligge på barselavdeligen i fem dager, ble så utskrevet. Barnet låg på sykehuset i nesten 3 uker. Var hos barnet hver dag, hele dagen, men sov hjemme de siste to ukene. Helt pyton!! Er veldig redd for at det skal skje igjen når jeg får nestemann. Slet lenge med en følese av at sønnen min ikke hadde behov for meg. Han hadde det jo fint på sykehuset uten meg!! Han ble sondematet, de første dagene med "bankmelk", så hva trengte han meg for? Jeg vet det er teit å tenke sånn, men når man nettopp har født er man veldig sårbar... Håper ikke det skjer med deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9340014-ligger-man-inne-p%C3%A5-sykehuset-sammen-med-babyen-ved-prematurf%C3%B8dsel/#findComment-9449546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ikkeakkurattattpåklattfødeklar Skrevet 31. mai 2007 #6 Del Skrevet 31. mai 2007 Ikke dumt spørsmål i det hele tatt. Det kommer vel helt ann på hvor mye prematurt det er og hvis det skulle være noe ekstra. Jeg fikk tvillingene mine i uke 31+5 og vi var der i 5 uker. Så kom vi hjem på perm i litt over 1 uke med besøk på sykehus for veiing. Både min mann og jeg bodde på sykehuset. Vi fikk beskjed på at siden vi bodde så langt unna (altså 25 min fra sykehuset), men det var aldri spørsmål om at vi kunne bo hjemme. Vi fikk streng beskjed et par ganger at vi måtte dra hjem å slappe av litt og vi klarte det ei natt, men det var vel det. Masse lykke til =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9340014-ligger-man-inne-p%C3%A5-sykehuset-sammen-med-babyen-ved-prematurf%C3%B8dsel/#findComment-9463255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Micha.. Skrevet 27. juni 2007 #7 Del Skrevet 27. juni 2007 fikk en jente i uke 30 for 7 mnd siden. hun var innlagt der i 1 mnd. lengste måneden i mitt liv.. Jeg fikk 3 dager på barsel før vi måtte flytte hjem for de hadde ikke plass til oss. etter 2 uker så fikk vi plass i noen dager før vi ble bedt om å flytte igjen pga det var noen som bodde lengre borte, men vi fant ut at de bare bodde ca 5 minutter lengre borte enn oss, så det føltes ganske fælt. før hun skulle komme hjem fikk vi 1 natt der..... ikke akkurat bra synes jeg!! Nå har vi flyttet ut av komunen så de kan bare prøve seg om vi skulle havne der med nestemann også!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9340014-ligger-man-inne-p%C3%A5-sykehuset-sammen-med-babyen-ved-prematurf%C3%B8dsel/#findComment-9705414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylteflesk Skrevet 29. juni 2007 #8 Del Skrevet 29. juni 2007 Det varierer nok veldig, både fra sykehus til sykehus, og etter tilstanden til barnet. Jeg fødte i uke 34 i fjor, da lå jenta mi på barneavdeling i 14 dager til hun kunne amme selv. Første uken lå hun på intensiven, trengte ikke pustehjelp, men hadde en del gulsott og trengte hjelp med å holde kroppstemperaturen oppe. Pga en del fordøyelsesproblemer fikk hun også næring både intravenøst og gjennom sonde den første uka. Grunnen til at hun ble født for tidlig (keisersnitt) var at jeg hadde svangerskapsforgiftning og svært høyt blodtrykk, så jeg var selv pasient på obsposten for gravide i ti dager etter fødselen. Situasjonen var altså slik at jeg var pasient på én avdeling, min datter på en annen, og min mann bodde hjemme. På barneavdelingen for nyfødte er det mange barn, og de fleste er i kuvøse eller i hvert fall koblet til ulike monitorer for overvåkning av pust mm. Så du får nok neppe bo sammen med barnet på barsel, men du har krav på en eller annen form for overnatting på sykehuset/sykehusområet så lenge du har et barn som er innlagt der. Dette gjelder dessverre kun en forelder, så far må reise frem og tilbake hver dag. Etter ti dager fikk jeg flytte på hotell, og der kunne jeg bo så lenge hun var innlagt. Min mann måtte betale for sitt opphold på hotellet (som man også må på barselhotellet på Ullevål). En del foreldre valgte nok å bo hjemme fordi det blir slitsomt å bo på sykehuset hvis det er snakk om mange uker. Det var foreldrerom og en hybel hvor man kunne hvile ut, men mat måtte man kjøpe i kantine eller kafeteria. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9340014-ligger-man-inne-p%C3%A5-sykehuset-sammen-med-babyen-ved-prematurf%C3%B8dsel/#findComment-9718896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå